חפש בבלוג זה

יום שבת, 24 במרץ 2018

ג'ון לורנס - סמל פטריוטי נשכח


סיפור ההיסטוריה של השבוע הוא שוב בחסות המחזמר המילטון, שמצליח לעניין את צאצאי, אבל גם עוד אנשים ובני נוער בפרט, בתקופה המרתקת של מלחמת העצמאות האמריקאית, והמהפכה הצרפתית. הוא מסוג החומרים המרכיבים כל מתכון להחזרתם לשיח של רעיונות השוויון, הדמוקרטיה, הזכויות שהספקנו קצת לשכוח, או לקחת כמובן מאליו, במהלך 23 העשורים שעברו מאז שבאו לעולם.



הרבה מהדמויות המוזכרות בהמילטון, כולל המילטון עצמו, נשכחו במרוצת השנים, אחד מהם הוא ג'ון לורנס. דמות שספק אם גם היום יותר מ-20%, ולדעתי אני מגזימה לגמרי, בכלל מזהים את שמו, לא כל שכן יודעים מיהו. דמיינו צעיר, חכם, רהוט, נאה ועשיר, מלא באידיאלים של שוויון וגבורה וכולו מסור למטרה ולא רק שהוא מוכן למות עבורה, הוא גם מת רגע לפני הניצחון, מוות מיותר להחריד של צעירים חדורי אמונה – תכירו, ג'ון לורנס. לא פלא שהוא דמות שהמרכזית ביקשה שאספר את סיפורה.

כשהיא שאלה עליו התוודיתי שאני לא בטוחה שאני מזהה את השם, אבל הבטחתי לגלות פרטים. ככל שקראתי יותר, הבנתי יותר מדוע הוא מצא חן בעיניה. יש להניח שאם ג'ון לורנס היה יוצא חי מהמלחמה, היינו שומעים עליו הרבה יותר, אבל גם בחייו הקצרים הוא השפיע לא מעט יחסית, עיקר חשיבותו הוא בהשמעת הקול הכי ברור וצלול של שוויון והתנגדות לעבדות בקרב "המשפחה הצבאית" של וושינגטון. אמנם וושינגטון נותר להתלבט ובסופו של דבר לא נקט בקו חד משמעי, אולם גם לאפייט ולמעשה גם המילטון, הפכו למתנגדי עבדות הרבה בזכותו, בזכות בנו של סוחר עבדים. הנה מתחיל סיפורנו.



ג'ון לורנס נולד ב-28.10.1754 בצ'רלסטון, דרום קרולינה, הרביעי מבין 12 ילדים, אך הבכור מבין חמישה ששרדו את ילדותם, שלושה בנים ושתי בנות. אביו, הנרי היה בעליהם של מטעים ושדות אורז, אך את עיקר הונו עשה מסחר עבדים וככל הנראה היה אחד האנשים העשירים במושבות. אמו, אלינור לבית בול, היתה גם היא ממשפחה אמידה של בעלי מטעים. ג'ון שלנו הוא ילד תפנוקים, אמו לוקחת על עצמה את חינוך הילדים בבית ואביו מתחיל לעסוק בפוליטיקה והוא בין הפטריוטים האמריקאים הראשונים המדברים בגלוי על עצמאות.

כשהיה נער אמו מתה ואביו מחליט לקחת רק את הבנים ללונדון, הבנות נשארות בביתן תחת חסותה של דודתן, אחות אמן. כך, בגיל 16 הוא עובר לפנימייה בג'נבה, כשהוא מסיים שם את לימודיו, הוא עובר ללונדון. הוא רוצה ללמוד מדעים או רפואה, אבל בלחץ של אביו, הוא מתחיל ללמוד משפטים. אביו חוזר לאמריקה, בכל זאת פוליטיקה מעל הכל ולורנס נשאר שאפוטרופוס לאחיו שעברו גם הם ללונדון. במשך 4 השנים שהוא שם, הוא אמנם תלמיד טוב אולם ראשו בכלל נמצא באמריקה ובמתח הגדל במושבות. מעבר ליחסים הבינלאומיים, הוא גם נחשף לרעיונות ליברליים ולעקרונות השוויון ושם גם מתפתחת ההתנגדות שלו לעבדות. ב- 1776 הוא גם מתאהב, אולי, ומתחתן עם מרתה מנינג, בתו של נגיד הבנק הבריטי וחבר הפרלמנט ויש הטוענים שאלה נישואים מסודרים. אגב הם לא, הנישואים מסודרים במהירות מהטעם הפשוט – מרתה בהיריון מלורנס והוא צריך לשמור על כבוד שניהם.  

הם עוברים לצ'לסי מיד אחרי החתונה, אבל הראש שלו בארה"ב ולמרות כל הלחצים המופעלים עליו, הוא עוזב חודשיים אחרי החתונה, דרך צרפת, לארה"ב במטרה להצטרף למלחמת העצמאות האמריקאית. מרתה נשארת כי היא כבר בחודש האחרון להריונה ואינה יכולה לסכן את עצמה או את העובר במסע. לורנס כל כך מרוכז באמריקה שהוא אפילו לא נשאר ללידתה של בתו, פרנסס אלינור, בינואר 1777. במהלך הלידה נפגע האגן של התינוקת כתוצאה מרשלנות של האחות, אבל היא עוברת ניתוח בגיל חצי שנה ומתאוששת. כשהיא בת 4 אמה מתה, לא הצלחתי להבין ממה ואחרי שנה היא מתייתמת מאביה, אותו מעולם לא הכירה. בגיל 8 סבה לוקח אותה אליו לצ'רלסטון ואחותו של לורנס, מרתה מגדלת אותה. אגב היא תלד בן אחד בגיל 23 והוא ימות בגיל צעיר מסיבוכים הכרוכים באלכוהוליזם.

באפריל 1777 הוא חוזר הביתה, לצ'רלסטון, וביוני מלווה את אביו, שנבחר לקונגרס הקונטיננטלי, לפילדלפיה. הקונגרס שב-2 ביולי יתכנס וב-4 ביולי יכריז על עצמאות 13 המושבות, להלן ארה"ב, כלומר בסופו של דבר – אל תהיו קטנוניים. הנרי מאוד לא מרוצה מהלהט של גיבורנו ג'ון להילחם במלחמה, אבל מבין שאין לו ברירה ולכן עושה ככל שביכולתו לדאוג לבנו לשירות יחסית בטוח. הצרפתית המושלמת של ג'ון גורמת לוושינגטון להציע לו משרה במטה שלו.

בתפקיד הזה שלו לורנס מכיר שניים שיהפכו לחבריו הטובים – המילטון ולאפייט. ישנם הטוענים כי בין המילטון ולורנס היו קשרי אהבה הומוסקסואליים בעיקר כי חליפת המכתבים שנותרה אחריהם, ובעיקר מכתביו של המילטון והחלקים שנגזרו מהם ביד עלומה ושניתן להקיש על תכנם, היא לא חד משמעית ומשאירה מקום לספקולציות. אגב, את מכתבו האחרון של המילטון יש להניח שלורנס לא הספיק לקרוא. אישית אין לי מושג וזה באמת לא נראה לי חשוב במיוחד, מה שכן עולה מהמכתבים היא חברות אמיצה ואינטימית שנרקמת בין חברים בדם ובנפש המסורים למען מטרה אדירה שתשנה לעד את ההיסטוריה.  
לורנס משתוקק לצאת לקרב, אבל עד שניתנת לו ההזדמנות הראשונה, הוא בעיקר תוקף את הצביעות ב"שוויון" למעט עבדים.  




בספטמבר 1777 הוא מקבל הזדמנות להוכיח את גבורתו הפזיזה בקרב בראנדיווין, אגב ספוילר: הוא נפצע בכל קרב בו השתתף. לאפייט, שאח"כ מעלה את רשמיו על הכתב מציין ש"זו לא היתה אשמתו של לורנס שלא נפצע או מת בקרב למרות שעשה כל שביכולתו כדי לדאוג שזה יקרה". בקרב פילדלפיה באוקטובר הוא הצליח להיפצע, אבל סיפור הפציעה שלו היה כל כך גרנדיוזי שבעיקר הביא לתהילתו בקרב הצבא, מה שבוודאי לא עזר להשקיט את רוח הקרב שלו. אחד הקשיים בקרב על פילדלפיה, או נכון יותר באזור ג'רמנטאון הצפונית לה, היה מעין מבצר אבן, שחלש על האיזור, שהחיילים הבריטיים לחמו ממנו והיוו יתרון אסטרטגי שלאמריקאים היה קשה מאוד לעקוף, עד שבא לורנס.

אחרי מספר ניסיונות אמריקאים כושלים, הוא ומתנדב צרפתי הגו תכנית להבעיר את דלתות העץ של המבצר, לשבור אותן ולפרוץ לבניין. שניהם מתנדבים לצאת לפעולה, לורנס פרץ לבניין בראש, יד אחת מחזיקה בחרב והשניה בלפיד בוער - נלחם ושרף בו זמנית ולאחר שהצליח לכבוש את המבצר יחד עם עמיתו הצרפתי. אחרי שכבשו את הבניין והוא יצא ממנו, נפגע בכתפו מכדור שנכנס ויצא. לורנס לא התבלבל, קרע בעזרת שיניו את מדיו, חבש את הפצע והמשיך. יומיים אחרי, וושינגטון מעלה אותו בדרגה לסגן אלוף במטהו ובינינו זה נס שהוא מצליח לשמור אותו במטה מרבית המלחמה אחרת יש להניח שלורנס היה מוצא את מותו עוד לפני שמצא בסופו של דבר.

את נובמבר ודצמבר 1777 הוא מבלה במטה של וושינגטון בפילדלפיה ואת החורף הם מעבירים בבסיס המרכזי של הצבא הקונטיננטלי. את יוני הם מעבירים במסע לניו ג'רזי שיוביל למערכה נגד הבריטים במונמאות', שם טעות של גנרל לי תוביל לאבדן היתרון האמריקאי, לולא הגעתו של וושינגטון בעיתוי מושלם. אגב שניה לפני שוושינגטון ואנשיו נכנסו לקרב, הסוס של לורנס סופג פגיעה ישירה ומת, לורנס כמובן ממשיך. הטעות של לי עולה לו באהדתם של החוג המקורב לוושינגטון, וכאשר הוא נשפט בבית משפט צבאי המילטון ולורנס מעידים נגדו. לי נמצא אשם אך אינו נידון למוות בעוון בגידה, אלא מושעה מהצבא. אבל לי לא מסתפק בעונשו הקל, הוא יוצא נגד וושינגטון במכתבים וגם בתקשורת ואף מכנה את לורנס והמילטון תולעים שלנצח ישפילו עצם נוח קצונה בכירה. זה לא עובר בשקט, לורנס מהיר החימה מזמין את לי לדו קרב.

אני קצת קופצת רק כדי להשלים את סיפור הדו קרב למרות שהתרחש רק ב-23.12.1778. לי מציע לסטות מהפרוטוקול, של 10 צעדים-סיבוב וירייה, הם מחליטים שיתקדמו זה לעברו של זה. שני הצדדים מסכימים והדו קרב מתחיל. לורנס הצליח לפצוע את לי במותן. לורנס ולי מסכימים על סיבוב שני, אבל הסקונדים שלהם, המילטון (ללורנס) ואוון אדוארדס (ללי) הצליחו לסיים את העניין גם בלי. אגב לי אחר כך יעיד שלורנס התנהג כמו ג'נטלמן עד כדי כך שהוא מכורח לומר שהפך בעיניו לאיש כבוד וזו מחמאה די רצינית בהקשר (ובהתחשב בעובדה שגנרל לי היה קצת, ובכן – פוץ – סליחה הייתי חייבת).

את תחילת 1778, במקביל לעליית הפעילות של הבריטים בדרום, לורנס פוצח בקמפיין אישי להתנגדות לעבדות  - שרות תמורת שחרור. הוא פונה לאביו, שהיה הנשיא הקונגרס הקונטיננטלי ומסכם אתו על עסקה – 40 עבדים לגדוד עבדים שישוחררו עם סיום שירותם. זה ממש לא מובן מאליו, לורנס הוא פחות או יותר הקול הלבן היחיד מדרום-קרולינה שטוען שאין שוויון ללא שחרור עבדים. לאביו יש בכל זאת אי –אילו השגות ורק במרץ 1779 מחליט הקונגרס על הקמת "חטיבת עבדים", הכולל תקציב לתשלום לבעלי העבדים תמורת גיוסם של העבדים ושחרורם מעבדותם אחרי המלחמה. לורנס נשלח לדרום לגייס עבדים, אלא שבסופו של דבר הוא נכשל במשימתו, אם כי 80 שנה מאוחר יותר, במלחמת האזרחים האמריקאית, משימתו תצא לפועל.

לורנס מצליח להיבחר לבית הנבחרים של דרום קרולינה ושם הוא ממשיך להציג את תכניתו על חטיבת עבדים שנה אחרי שנה, עד 1782. זה דורש עקשנות שקשה לתאר, אבל מנות העוינות שהוא חטף שם על הרעיונות הליברליים שלו, לא ממש גרמו לו לוותר. אבל ב-1779 הבריטים מאיימים על צ'רלסטון. המושל ראטלדג' כבר מתחיל לנהל משא ומתן על כניעה והפיכתה של דרום קרולינה למדינה ניטראלית, אבל הוא כמובן זוכה לאופוזיציה בדמות לורנס שאף יוצא בראש חיילי הקונפדרציה להילחם בבריטים. לורנס מקבל פקודה לסגת, אך מחליט לסרב ולתקוף. החלטה אומללה זו נגמרת במפלה ובפגיעות קשות לצבא הקונטיננטלי, גם לורנס נפצע, אחרי שצ'רלסטון נופלת ב-1780, הוא הופך לשבוי מלחמה. הוא נשלח לפילדלפיה ושם הוא משוחרר בתנאים מגבילים – אסור לו לעזוב את פנסילבניה, אגב זו הסיבה שהוא נעדר מחתונתו של המילטון לאלייזה.

לורנס מצליח להיפגש עם אביו לפני שזה מתחיל מסעו להולנד, אליה נשלח כשגריר אה"ב במטרה לגייס כספים ותמיכה. אגב, משימה זו לא תצלח – ספינתו תיתפס על ידי הבריטים והוא ייאסר במגדל של לונדון. אבל גם בפנסילבניה הוא בעיקר עוסק במה שקורה בקרולינה והוא מוטרד. לכן הוא כותב לוושינגטון לפני עסקת השבויים בה הוא צפוי להשתחרר ומבקש לא לחזור לתפקידו, אלא לקבל חופשה כדי לטפל בנושאים הדחופים בדרום, וושינגטון לא מסרב לו.

אלא שעם שחרורו, בדצמבר 1780, מחליט הקונגרס הקונטיננטלי לשלוח אותו לצרפת כשגריר מיוחד, לורנס מנסה להתחמק ואף מציע את המילטון במקומו, אבל המילטון מצליח לשכנע אותו לקחת את התפקיד על עצמו. במרץ 1781 הוא ותומס פיין חוברים לפרנקלין בצרפת. כספית. הוא ככל הנראה לא ידע את אומנות ה"שנור", עד שבאחת מפגישותיו אמר לו שר החוץ הצרפתי "סגן אלוף לורנס, דומני ששכחת שאינך נותן הוראות במטה הכללי כרגע, אלא פונה על השר של המלך". לורנס, ככל הנראה לא מתרשם, ופונה ישירות ללואי ה-16. איך? בקבלת פנים רשמית, לורנס פונה ישירות למלך בניגוד לכל כללי הטקס. זה עובד והם מתקבלים לפגישה, בה הם נוקטים בטקטיקה של איומים וטוענים שבמקרה של ניצחון בריטי יש להניח שהכוחות האמריקאים יופנו נגד צרפת וכך מקבלים לא רק הבטחות להתערבות צרפתית בדגש על הצי הצרפתי, מה שאכן בה לידי ביטוי בקרב המכריע ביורקטאון, אלא גם תמיכה כספית.

כשהם חוזרים באוגוסט לאמריקה הם מביאים אתם רבע מהתמיכה הכלכלית הצרפתית ושתי ספינות מלאות אספקה צבאית ועל הדרך גם משיגים תמיכה הולנדית, תמיכה שאחר כך אביו, שישוחרר מאוחר יותר ב-1781 בחילופי שבויים וימשיך מיד להולנד, ידע להרחיב.

לורנס מספיק לחזור בזמן לקרב ביורקטאון, שם הוא מקבל יחידה לפיקודו, תחת הכוח עליו פיקד חברו הטוב המילטון. ב-17.10.1781 וושינגטון ממנה אותו לנסח את הסכם הכניעה של הבריטים שייחתם ביום שלמחרת. זה למעשה הקרב המכריע של המלחמה שמבטיח את הניצחון האמריקאי מה שאומר שמבחינת לורנס הגיע הזמן לחזור לצ'רלסטון, כי מבחינתו המלחמה לא נגמרה.

גנרל גרין הוא המפקד הצבאי באזור ולמעשה הוא שם מצור על הבריטים בצ'רלסטון בסוף 1781. במרץ 1782 מבקש הגנרל הבריטי אלכסנדר לסלי מבקש הפסקת אש להצטיידות עבור חייליו ואנשי העיר אך גרין מסרב. ללסלי אין ברירה, הוא מחליט במקום להיכנע על מתקפות מתפרצות קטנות ומדודות שנועדו בעיקר למציאת אספקה. גרין מארגן מיליציה מיוחדת שכל תפקידה הוא להילחם ביחידות הקטנות הבריטיות. ב-21.8.1782 לסלי שולח 2 יחידות, אחת לנהר קומבי, עד שחייליו של גרין מגיעים לשם ב-25.8, הבריטים כבר ממוקמים אסטרטגית ואף יחידות תגבור החלו בדרכם אליהם. זה לא קרב חשוב, למעשה אלה קרבות מאספים, המלחמה כבר הוכרעה ביורקטאון , 10 חודשים לפני.

באותה תקופה הוא גם מקבל מכתב נוסף מהמילטון, שפרש מהצבא אחרי יורקטאון ונבחר לקונגרס הקונטיננטלי. במכתב המילטון מבקש מפורשות מלורנס להניח את חרבו, "שים עליך טוגה ובוא לקונגרס", הוא מפציר בו. "נלחמנו צד לצד לשחרור אמריקה, עכשיו בוא נצעד יד ביד להפוך אותה לשמחה". המילטון היה אמנם אמן מילים, אבל לורנס היה עקשן יותר.  

באוגוסט לורנס מחלים אחרי שסבל מחום גבוה ויתכן שחלה במלריה. כשהוא שומע שהבריטים שולחים כוחות תגבור, ברור לו שגם גרין שולח והוא מחליט לעמוד בראש אנשיו בלי שקיבל פקודה מפורשת ממפקדו. הוא חובר למפקד בשטח – גיסט ב-26.8.1782 ויחד הם מחליטים שלורנס ואנשיו יתקדמו במורד הנהר ויתקפו משם. את הערב לורנס עושה אצל חברים שגרים לא רחוק וב-27.8.1782 הוא יוצא עם שחר. אלא שהבריטים צפו ככל הנראה את המתקפה. גרין מגלה זאת לא הרבה אחרי ושולח תגבורת אל לורנס, שסובל מנחיתות מספרית משמעותית מול הכוח הבריטי המתוגבר.

לא ברור אם לורנס הורה על מתקפה, הוא נטה לפזיזות יתר, אבל הוא לא קיבל פקודה לצאת למתקפה והוא בוודאות נכנס למארב של יחידה בריטית שהסתתרה בעשב הגבוה שליד הנהר. לורנס וקצין התחמושת נפצעים קשה כבר במטח הירי הראשון. המתקפה נכשלת ומרבית אנשיו נפצעים, או נסוגים ללא יד מכוונת, גיסט אמנם מגיע אליו, אבל כבר מאוחר מדי. לורנס בין הקרבנות האחרונים של מלחמת העצמאות האמריקאית, נפל בקרב לחלוטין מיותר וחסר משמעות והוא בן 27 בלבד. הוא נקבר זמנית לא הרחק ממקום נפילתו. אביו שהיה בלונדון לסיכום הסכם השלום, חוזר מיד לצ'רלסטון ומביא את בנו לקבורה בחלקת הקבורה המשפחתית.

על קברו נחרטו המילים של הורטיוס: Dulce et decorum est pro patria mori ובתרגום חופשי – אין מתוק ומתאים יותר מהמוות למען המולדת. אך "למתיקות" הזו טעם של החמצה ולו משום שלורנס יכול היה לעשות יותר לו חי.

לורנס, שכבר כמעט נשכח מההיסטוריה, היה למעשה התגלמות המהפכן הפטריוט שהקדים את זמנו, התנגדותו הנחרצת לעבדות לא היתה עניין של מה בכך, בעיקר לא לאור היותו בן ה"אצולה הדרומית". 3 שנים אחרי מותו אמר עליו וושינגטון: "אין אדם שבלבו יקדה אהבת המולדת יותר ממנו. בקצרה – לא היה בו פגם שיכולתי לגלות, למעט אומץ לב הגובל בפזיזות וגם הוא נבע מהמניעים הטהורים ביותר". למרות חייו צעירים הוא הותיר את חותמו ויש להניח שלולא מצא מותו בגיל 27 הוא הרבה יותר מאשר הערת שוליים היסטורית.

תגובה 1:

  1. שמחתי מאוד למצוא את Dr.Oduduwa איות כישוף איש קסם צור קשר עם הבלוג המקוון כדי לעזור לי במנות אהבה קסומות למשוך אהבה לשעבר בחזרה, עקבתי בקפידה אחר כל ההוראות שלו תפילות שלב אחר שלב והשראות שעשיתי בעצמי בבית שלי. עם נרות דולקים בלילה. דוקטור אדודה אומר לי כל מה לעשות בביתי בתפילות לילה אוהב תהליך כתיב. עשיתי הכל כמצווה. זה התחיל לעבוד בשבילי, תוך כמה שעות אחר כך קיבלתי שיחת טלפון מאיש בעלי, הייתי כל כך מופתעת ומזועזעת מכיוון שהוא הפסיק להתקשר או לשלוח לי הודעות מאז לפני 3 חודשים, עכשיו אני מייד מבצע תפילות איות אהבה שלי הבעל אנדראה חזר הביתה להתנצל בפני, אני כל כך שמחה עד כמה חלק האהבה עובד על בעלי באופן חיובי תוך יומיים שהוא שוב בבית. כרגע בעלי ואני חיים שנינו מאושרים באהבה יותר מתמיד. אני משמח לאדם הגדול ד"ר אדודווה את כשרונותיו המחוננים. בהתחלה חששתי מספק, אבל אני מנסה את זה וזה יעבוד לטובתי.
    אני ממליץ בכנות על Dr.Oduduwa לכל מי שמבקש להחזיר את יחסי האהבה האבודים או כישוף האהבה למציאת בן זוג אהבה אמיתי. (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)

    השבמחק