חפש בבלוג זה

יום חמישי, 13 במרץ 2014

ברוכים הבאים לארץ ישראל, בה פועלת כנסת יהודית כדי להבטיח בית יהודי לעם היהודי

אני מתחילה לחשוב שיש לנו בעיה גדולה יותר ממה שחשבנו. שוב התיישבתי היום כדי לכתוב על הסרבנים אך בצר לי שוב הם נדחקים מהפוסט שלי - אבל לא לנסיונות הכתיבה שלי התכוונתי בכותבי "בעיה". לבעיה שלנו קוראים דמוקרטיה ואנחנו מנהלים איתה יחסי שנאה-אהבה שיכלו לספק חומר טוב לפסיכולוג מדיני-קליני  (הנה הזדמנות לפתוח תת-התמחות חדשה של פסיכולוגיה ומדע המדינה)

ברור לי שהעיתוי של הפוסט הזה בערב של יום הפצצות, בעוד הרעמים והברקים משתלבים בהפצצות ומטחי רקטות, הוא לא טוב. אבל זוהי המציאות בה אנחנו חיים וכל עוד לא באמת ננסה להגיע לאיזשהו הסדר בוודאי לא נגלה אם יכול להיות כאן טוב יותר. בערב שכזה, קצת לפני פורים, ממש לא רחוק מכאן מנסים ילדים לישון בחיק הוריהם ומשפחות שלמות מכונסות בתוך ממ"דים עם ילדים שחוששים שהמצב הנוכחי יהרוס להם את חגיגות הפורים והורים מודאגים שמנסים למצוא את הכוח להישאר אופטימיים לפחות עד שהילדים ירדמו. לא רחוק משם יש גם משפחות אחרות, שגם הן כל פשען הוא לרצות לחיות ולדאוג לילדים שלהם וגם הן חשופות להפצצות ואולי אף נותק החשמל והגג גם דולף או אולי נשברו זכוכיות החלון ואין חימום וקר וגם שם הילדים מפחדים וגם שם יש הורים שמנסים להיות אמיצים. זה לא ערב טוב לכתוב ביקורת, אבל איזה ערב הוא ערב טוב לזה? 

הגשם יורד, חורף מוטרף חזר לרגע. גשם, כמו תופעות טבע רבות, מביא עימו קלישאות אינסופיות. אנחנו אוהבים את הדימוי של גשם ששוטף את הכל, אבל הראייה הרומנטית הזו טובה בעיקר לסדרות אמריקאיות ולא באמת תופסת בחיים האמיתיים. הגשם הוא גם לא באמת דמעות של מלאכים הבוכים עלינו, בני התמותה על פני כדור הארץ. לי באופן עקרוני די מתחשק לבכות, רק שזה לא ממש יעזור, למרות שסצינת סיום של הגיבורה יוצאת אל הסופה יכול להיות סוחט דמעות ומרגש. נוותר.

ולמה כל כך עצוב לי? כי שנים האמונה שלי בדמוקרטיה הישראלית כתנאי יסודי לחיים שלנו כאן הולכת ונשחקת. כבר שנים שאני מתחזקת בקושי רב את המחשבה האופטימית שישראל עוד תהיה מדינה דמוקרטית מהותית המקדשת זכויות אדם וזכויות המיעוט. מדינת כל אזרחיה שנותנת פירוש חילוני לאורח החיים היהודי ומהווה מקום טוב לחיות בו ליהודי דתי כמו לחילוני, ליהודי כמו ללא יהודי (ויסלח לי יריב לוין שאינני מבחינה) וגו'. אבל השבוע לחרדתי הבנתי שהקרב על הדמוקרטיה נמצא בסופו, לא שאני מנבאת חלילה שתהיה פה מהפכה שתוביל לכינון משטר לא דמוקרטי - לא זו הנקודה. אלא שעברנו להגדרה מצמצמת ביותר של המושג דמוקרטיה ושבמתח בין מדינה יהודית למדינה דמוקרטית, ניצחה ההגדרה היהודית ולאורה נשפטת הדמוקרטיה. כל עוד הדמוקרטיה מתאימה ככלי להעצמת הנרטיב היהודי-ציוני אין לנו בעיה עם הדמוקרטיה אך ברגע שהיא מתנגשת עם הנרטיב היהודי-ציוני היא הופכת משנית אם בכלל.  

פורים שחל השבוע (בעצם שבוע הבא - אבל אני פועלת במתכונת משרד החינוך מסתבר) הוא חג מאוד רלוונטי לנושא אם חושבים על זה - החג שבו אנו חוגגים את התהפכות הפור - מתכנונו של המן לכלות את יהודי ממלכתו הנרחבת של אחשוורוש ל"אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם". נדמה לי שבמבחן ההיסטוריה, וסליחה מראש על הדרמה, השבוע בפוליטיקה הישראלית מסמל מבחינתי התהפכות גורלית, אולי קו פרשת המים, ממדינה יהודית ודמוקרטית למדינה יותר יהודית מדמוקרטית. כפי שכבר אמרתי בעבר (למשל בפוסט הזה) אני מניחה, אלא אם כן יהיו התפתחויות מרחיקות לכת, שחלון ההזדמנויות להרכבת קואליציה חילונית שתוביל להפרדת דת ומדינה הולך ונסגר. אבל עם עוד איכשהו אפשר היה כחילוני להסכין עם הכמו-סטטוס קוו באה שנה הפעילות של הממשלה החדשה להוכיח כי אין סטטוס קוו יש מטרה לאומית חדשה - ייהוד המדינה (גם על זה כתבתי). הייהוד הזה, נרצה או לא נרצה בא על חשבון הדמוקרטיה.

הייהוד הזה בא לידי ביטוי בפעולות הממשלה, בהצהרות הממשלה, בהזרמות התקציבים של הממשלה, ביעדי החינוך של הממשלה, בתקציב הביטחון, בסדר העדיפויות של הממשלה ובשיח שהממשלה הזו מקדמת. להלן מספר דוגמאות רלוונטיות להמחשת הנושא ואנסה לקצר:

1. החוק השלישי בשילוש הקומבינטורי עבר היום. שלושתם חוקים שפוגעים מהותית בדמוקרטיה - אם יש בעית משילות הרי היא נעוצה בשיטת הבחירות ויש לבחון אותה מחדש, העלאת אחוז החסימה לא תפחית סחיטה קואליציונית היא פוגעת בעיקר במפלגות הערביות ובכך בזכויות המיעוט (אמרנו ייהוד? אפשר להתחיל עם ייהוד הכנסת - אוי סליחה זה הסעיף הבא שיתייחס לברכתו של נתניהו לקמרון היום). משאל העם הוא חוק פופוליסטי שנועד באופן ברור לנסות ולהקשות על כל מהלך מדיני משמעותי ואין בו טעם - ממילא בישראל מתקיימות בחירות, הגורם המרכזי בהצבעה בישראל הוא בעיקר הפוליטי-מדיני ולכן תוצאות הבחירות מעידות במידה רבה על המוכנות הציבורית להחזרת שטחים. וגם חוק הגיוס אינו דמוקרטי, הוא אינו שוויוני בעליל, המכסה הקבועה בחוק יכולה להשתנות בהסכמת הממשלה והוא בעיקר מפלה בין דמם של הנושאים בנטל ודמם של אלה שלא, אם בוחנים את זה על פי "רמת הייהוד" - הרי שהיהודיים ביותר (האורתודוקסים) צריכים למלא מכסה של 5,000 בשנה החל מ- 2017 (והממשלה יכולה להסתפק בפחות ד"א), היהודיים אבל גם ציונים "ישאו בנטל" פחות חודשים והפחות יהודיים (מסורתיים, חילוניים ולא עלינו גם לא יהודים) ישרתו כרגיל אבל יקבלו העלאה של 20 ש"ח לחודש כי כנראה הם לא שווים הרבה יותר, ולגבי אלה שלא משרתים כי הם לא יהודים ובכן הם לא יהודים זה ממש לא מעניין.

2. אחר הצהריים ראש הממשלה בירך את את ראש ממשלת בריטניה על דוכן הכנסת במילים "ברוכים הבאים לעיר דוד לכנסת היהודית". לא בטוחה שצריך להוסיף על זה, אני מוצאת את זה מביך שנתניהו יחד עם בנט פצח בשיח הייהוד. נתניהו הוא ראש ממשלת מדינת ישראל, לא ארץ ישראל. במדינת ישראל יש אזרחים לא יהודיים (גם אם יש רמות אזרחות לכל אוכלוסיה כי ככה זה בדמוקרטיה כידוע), בבית המחוקקים הישראלי יש מחוקקים לא יהודיים, אבל נתניהו לא רואה אותם ממטר. שרק ינסו להזכיר לו את זה והוא שולף את הצילומים של אושוויץ, הוא כבר מזמן לא שלף אותם אבל זה בגלל שלאחרונה הוא מעיד על עצמו שהוא אוהב לצייר קווים (אולי מתחשק לכם לפתוח איזו באדוויזר עם הדחקה העצמית הזו? אה זה היה הומור אמריקאי - זה כבר שלב אבולוציוני אחר). נתניהו לא התבלבל היום, נתניהו אמר את מה שחשוב היה לו להגיד - זו מדינה יהודית ונתניהו יכול להיות לא פחות יהודי מבנט. ורק עוד שאלה אחרונה - מי קיבל את פני קמרון יו"ר עמותת אלעד (שזכתה במכרז לניהול עיר דוד) או ראש הממשלה?

3. הקלף החדש של נתניהו בהליכה להסכם הוא ההתניה של הכרה בישראל כמדינה יהודית, יש כאן חידוש לשוני ברוח הייהוד והוא לא מוסתר - עד עתה הניסוח היה הכרה במדינת ישראל, אולם נתניהו הוסיף את היהודית כחלק בלתי נפרד. זה משחק שנראה סמנטי, הרי כל בר דעת יודע שהכרה במדינת ישראל היא הכרה גם בישראל כביתו הלאומי של העם היהודי, אין צורך להדגיש את זה, אבל ההדגשה הזו היא בגדר פיזור זכוכיות בדרכו של עבאס לשולחן הדיונים (בהזמנה נכתב לבוא יחף כדי לרקוד טנגו) והזכוכיות האלה מיותרות, כולם יודעים את זה.

4. הממשלה הזו היתה אמורה לא להיכנע לסחטנות דתית, אם אינני טועה זה היה אחד הטיקטים שלה - בפועל מעולם לא הזורמו כל כך הרבה כספים למטרות יהודיות, כאשר מפלגות חרדיות היו בממשלה, הן אמנם סחטו כספים אך עשו זאת למען האוכלוסיות שלהם. בממשלה הנוכחית לא רק שמוזרמים כספים רבים להתנחלויות (ולרוב סקטור אחד הוא הנהנה העיקרי), יש ממש התערבות דתית בוטה בחיי האזרחים החילוניים החל מהקמת מנהלת הדת, המדריכים הרוחניים שנכנסים למערכת החינוך, רכזי הדת החדשים וכלה בהכרזה של שר החינוך על שלושת הערכים המקודשים "אמונה, שואה וצבא". מעולם לא עמדה ישראל לפתחו של מבצע ייהוד כזה. קל לדמיין כיצד היתה ישראל מגיבה לו מדינה דמוקרטית אחרת בעולם היתה מחליטה על מבצע התנצרות כלל לאומי שכזה.

אלה רק ארבע דוגמאות, אבל אם נשים לב רגע לקורה סביבנו נגלה שאנשים רבים כורכים את המושג דמוקרטיה בהיות המדינה יהודית, זה מסוכן לנו היום וזה מסוכן עוד יותר לעתיד שלנו כאן. אני לא אאריך כבר נעשה מאוחר. אבל רק השבוע שיתפתי את התמונה הזו שפירסם Dubi Kanengisser זה תופס לאור ביזוי הרעיון הדמוקרטי שהתבטא בקומבינת החוקים של הקואליציה שהשתמשה בדמוקרטיה כדי לנגח את האופוזיציה ולטול מהדמוקרטיה את עוקצה.

דלדול השיח הדמוקרטי, חוסר הסבלנות לשונה, רמיסת המיעוט, קביעת הרוב וייחוס השמירה על זכויות אדם לשמאל משל היה בזה אות קין הם סימנים מדאיגים. הפער בין ימין ושמאל מעולם לא נראה עמוק יותר. פעם (למשל בתקופתו של בגין) היה ברור שיש דעות מדיניות שונה אך המכנה המשותף הוא חתירה מתמדת לשכלול הדמוקרטיה ושמירה על מדינת כל אזרחיה עם היות ישראל בית לאומי ליהודים, היום המכנה המשותף הזה הולך ומצטמצם וככל שהוא יצטמצם כך יהיה פחות ופחות צידוק להישארותינו כאן אלא אם כן נהיה כולנו דתיים ואז שברור שלעזאזל הדמוקרטיה. דמוקרטיה זו לא פריווילגיה והיא אינה משנית ליהדותה של המדינה. ישראל לא תוכל להתקיים לאורך זמן אם תהפוך לתיאוקרטיה. מדינת ישראל לא נבחנית ביחס למדינות האזור, מדינת ישראל נבחנת ביחס לעצמה והשאלה היא אם אנחנו באמת מוכנים לוותר על דמוקרטיה עוד קצת בשביל עוד קצת יהודית? אני מוצאת את השאלה לחלוטין מיותרת ומצטמררת לנוכח המחשבה שהיא דווקא רלוונטית מאי פעם

יום רביעי, 12 במרץ 2014

שיחה בארבע עיניים עם עדי קול, טוב שיחה עם עצמי על עדי קול בקול, בעצם בכתב

יום עמוס עובר עלי היום, יום שלא מאפשר לי ממש לשבת ולכתוב ויש נושאים רבים שהייתי רוצה לגעת בהם. הייתי רוצה לדבר על ההרוג הירדני בגבול אלנבי, על הגירסאות הלא מתחברות, על חוסר ההגיון, על הסליחה של נתניהו ומה זה אומר - כי אם אנחנו מתנצלים, מישהו ודאי צריך לתת את הדין. הייתי רוצה לדבר על "מכתב הסרבנים" החדש ועל האומץ המופלא שמפגינים הנערות והנערים הללו בימים בהם מה שאנחנו קוראים לו דמוקרטיה מונח על שולחן הניתוחים של הממשלה לניתוח שאיבת תוכן מהמעט שעוד נשאר. אבל אני צריכה להתמקד ואם יש משהו שיושב לי על הלב היום זה הסטטוס האומלל שפירסמה חברת הכנסת הד"ר עדי קול. עוד יסופר רבות על עדי קול והסטטוס, על חברת הכנסת שמצביעה בניגוד לשיקול דעתה רק כדי לרצות את מנהיג מפלגתה, על האין דמוקרטיה ביש עתיד, ובצדק. אבל יש כאן הרבה יותר ממכירת החיסול של עדי קול את עצמה והעליה הזו על המוקש המטאפורי של קול היא משל להתנהלות הקואליציה שמוכיחה שהדמוקרטיה הישראלית היא אמצעי ולא מטרה, מטרת הקואליציה היום היא ללא ספק קידום אינטרסים צרים, אישיים ו/או סקטוריאליים. 

הרשו לי אם כן, לענות לעדי קול, כי אני זועמת כאישה (ועזבו את זה שאך מלאו 3 ימים לחגיגות יום האישה הבינ"ל - ללמדכם שוב עד כמה הוא מיותר ושולי להעלאת התודעה) על ההתרפסות, כישראלית על הבגידה באמון שיש לה מתוקף תפקידה (ואם היה לי כוח הייתי הולכת עם זה לבג"צ) וכאדם על הטפשות.

"היום אצביע בעד חוק המשילות. למרות שאינני מסכימה איתו. ואני בטח לא חושבת שיוביל ליותר משילות."...

במבט ראשון לו רק היתה מסתפקת בשורה הראשונה של הסטטוס שלה. אפילו בלי הסברים, יש מצב שאפילו הייתי מצטערת בשבילה, מבינה את חיבוטי הנפש ואף קושרת לה כתרים לא לה כיון שסביר להניח שהייתי הולכת על הסבר של משמעת סיעתית, זה גם היה מתבקש בעקבות העונש החינוכי שקיבלה קול מלפיד בפעם הקודמת כשנמנעה בהצבעה על תיקון לחוק יסוד: הממשלה להבין את החששות, כמובן בלי להסכים - הלאה. 

"...חשוב לי לומר אם כן כי הבעד שלי לא יהיה בעד החוק אלא בעד יאיר לפיד."...

חשוב לי לומר, אם כן, שעצוב לי לשמוע את הסיבה שלך להצביע בניגוד למצפונך, בניגוד לסיבה שבגללה את יושבת בכנסת, בניגוד לאחריות שמוטלת עליך לייצג נאמנה את אמונותייך ולהילחם עליהן בספירה הציבורית, בניגוד להנחה שאת בעלת עמוד שדרה ולא מפרוקי הרגליים. יתרה חשוב לי לומר שסיבה זו היא מהגרועות ששמעתי ומוכיחה בעיות קשות בתחום שיקול הדעת. העדפת אדם אחד על פני מיליונים היא התנהגות חסרת אחריות המצופה אולי מילדה בת 16 מאוהבת אך לא מאישה בעל דוקטורט במשפטים ואי אילו שנות ניסיון למודות באתגרים והצלחות שלקחה על עצמה להיות נבחרת ציבור. אבל יותר קצר - יאיר לפיד הוא לא מתנת האלוהים לישראל ואת היחסים הלא ברורים שקול משרטטת אין מה לפרוט לחוקים על גבם של אזרחי מדינת ישראל, את ההערצה ללפיד ניתן לפתור כידוע בחברותא ד'סיעתא ד'לפיד על כוס דיאט ספרייט ויין.   

"...וזו למעשה תהיה הפעם השלישית שאני עושה כן. הראשונה היתה כשבחרתי להצטרף אליו למסע הזה שנקרא יש עתיד. לא היה לי מושג למה אני נכנסת, אבל לו ודאי לא היה מושג במה (או יותר נכון במי) הוא בחר. יאיר ״הצביע״ בעדי בלי שנכיר. לא היתי בין חבריו, מקורביו, או שותפיו לאימוני הכושר (לצערי הרב). אלא סתם אחת עם חלום אמיתי לשנות את העולם. והוא לא סתם בחר אותי, הוא עשה זאת כשהוא מבקש ממני רק שני דברים: נאמנות, ולהיות חברת הכנסת הכי טובה שאוכל."...

אם הייתי בבית משפט אמריקאי הייתי קוראת בענייניות מבלי להרים את ראשי מרשימותיי: "רלוונטיות?" כי זה באמת לא רלוונטי לגולל עכשיו את אבני הדרך ביחסי לפיד-קול . אבל קול טוענת שכאן הכל התחיל, כשיאיר בחר בה לחבור אליו למסע לשינוי העולם. קול רואה בזה סימן למחוייבות רגשית גדולה מדי לצערי, יש לי המון מילים להגיד כאן, אבל אני בוחרת לקצר בתשובה: הוא גם בחר בבועז טופורובסקי... אני באמת צריכה להמשיך?

אבל אם נאמץ את קו המחשבה של קול הרי שמבחינתה היתה זו הצהרת אהבה שמובילה למערכת יחסים מונוגמית לפחות מצידה, מרגע זה והלאה זה רק יאיר שבחר בה (אתה שומעים את הכינורות בעוד הקונפטי מועף מעל הזוג המאושר?) וכל השאר שילכו לעזאזל, כן גם כל אזרחי מדינת ישראל. זה גם סוג של מסע לשינוי העולם.

אבל אז היא מסיימת בפנינה - "להיות חברת הכנסת הכי טובה שתוכלי"  (עד עכשיו הייתי בטוחה שזה רומן אפי). אה, אז להיות כזו ח"כית משמעו להצביע בעד משהו שאת מתנגדת אליו? באמת? סגורה על זה? האמת שבתוך המערכת הלוגית, פרי עטו של יאיר, זה אפילו הגיוני - קודם נאמנות אחר כך עשייה. קודם תהיי נאמנה זה סיפור המסגרת ואם תהיי נאמנה ליאיר גם תוכלי להגיע רחוק, בייבי. ואני לתומי חשבתי שהנאמנות היא למדינה. טוב, אבל זו פוליטיקה ישנה בעצם.

"...הפעם השניה שבחרתי בו היתה בקלפי. כמו רבים אחרים גם אני הכרתי אותו רק מהקמפיין. שמעתי אותו בחוגי בית (אם תעירו אותי בלילה אוכל לצטט בלי בעיה מדבריו במהלכם), ראיתי אותו בטלוויזיה וקראתי אותו בעיתון, אבל לא באמת ידעתי מיהו. ורק הוא יוכל להעיד כמה רציתי לדעת. מה שכן הבנתי, וזה הספיק לי בשביל הבעד השני, זה שאני מאמינה לו. מאמינה שהוא רוצה באמת ובתמים (כן, בתמים, זו תכונה נפלאה בעיני), לעשות שיהיה פה יותר טוב. והוא מוכן לתת לשם כך את כל מה שיש לו. כלומר את חייו. וכמי שנתנה את חייה קודם לכן, בעד הרבה פחות, כל שיכולתי לעשות הוא לתת לו גם את הבעד שלי."...

היא באמת אמרה את זה?

זה שהצבעת לו בקלפי זה ברור, את ברשימה שלו, זה היה קצת תמוה אם לא. אבל זה שהוא הציע לך להיות במפלגה שלו, את אמרת כן וביום הבחירות כל מה שידעת עליו הסתכם במה שכל אדם מהישוב יודע עליו? אבל למה להתעכב על שטויות מכאן זה רק נעשה יותר טוב - מהטקסט עולים סממנים מדאיגים של גרופית שמדקלמת את המילים בחדר זרוע פוסטרים, קרוב לוודאי שיחד עם כפפת אגרוף שהיא הצילה מפח הזבל באחד משיטוטי הלילה בסימטת ביתו. והיא מעצימה את הרושם עם המשפט "הוא יוכל להעיד כמה רציתי לדעת" - זה נשמע כמו רומן למשרתות - סליחה.

להגיב על יתר המלל יהיה באמת להקדיש יותר מדי זמן למשהו שנשמע כמו הזיות של מתבגרת עם הבעד שלו ושלה ולתת את החיים. אבוד. 

"...והיום בשלישית כאמור, אחרי שנה לא קלה לכל הדעות, אני נותנת לו אותו שוב. והפעם ממקום בוגר, מפוקח, וכן גם חכם יותר. היום אני יודעת שאנחנו לא מסכימים על לא מעט דברים. אבל שכן מותר לא להסכים. כל עוד הולכים ביחד כשהשעה מחייבת (והיום היא מחייבת, למעשה אם לא נלך יחד היום, לא נלך בכלל). אני גם יודעת שאני אחטוף על הפוסט הזה לא פחות משחטפתי על ההימנעות שלי. כי בסוף מי ש״רקד לי על הדם״, ״הלך לי על הראש״ או איך שלא תרצו לקרא לזה, עשה זאת לא מתוך תמיכה בי אלא מתוך שנאה יוקדת ליאיר. והשנאה הזו תעוור אותו, אותם, אתכם, גם עכשיו. ותגרום לכם לחשוב שמדובר בפוסט פוליטי שמטרתו קידום עצמי ולא יותר."...

טוב, הם כבר מכירים שנה והגיע הזמן לעבור ל"בעד הבא", מה גם שאנחנו יודעים מה הוא עושה לה כשהיא נמנעת. היום היא בוגרת יותר - כן היא יודעת כבר לעשות שקר בנפשה בשביל הדבר האמיתי, זה שהשמש זורחת מעכוזו ולכן הג'ל מחזיר את הקרניים בעוד קול שרועה למרגלותיו מסונוורת. מה זה קצת דמוקרטיה? מה הבעיה עם קצת גזענות? יאיר יודע מה טוב בשבילנו. עזבו, קול מתברר היא לא בת 16 מאוהבת היא פשוט נפלה לאיזו כת משיחית עם גורו שכדאי לכולנו לאמץ, תזכרו - יאיר יוצא למסע חלומי לשנות את העולם והוא לא מעשן ג'וינטים. אבל קול מסבירה - היא הולכת יחד, אל האבדון או אל עתיד רע יותר, זה לא משנה, אחזו בידיים שלנו ובואו ניצור שרשרת אנושית אחת ההולכת יחד.

הקטע הבא הוא קטע של מודעות קורבנית מפחידה, המעלה קונוטציות של התנהלות של אישה מוכה. די מפחיד. ועל זה אומר- עדי קול, אף אחד לא רוקד על הדם שלך (קודם כל יאיר לא נתן הוראה), יש בך כנראה עוד קצת תודעה והיא ניצנצה בפיסקה זו כאקט נואש אחרון להחזיר אותך לעצמך. אין שנאה ליאיר כי אין מה לשנוא, הוא קצת כמו טופו, כל עוד הוא לא מתובל הוא לא מעורר שום רגש. אבל הפיסקה הזו לא נועדה למי שקורא את הסטטוס שלך, סליחה על הפסיכולוגיה בגרוש, אבל הפיסקה הזו נועדה לסבר לעצמך את האוזן ולמצב אותך כקורבן. הבעיה היא שאת לא קורבן, את בחרת רק שאת בדיסוננס ובצדק. במידה רבה הפיסקה הזו אם בכלל, נראתה לי כמו משהו שתגיד חטופה שסובלת מסינדרום שטוקהולם, אבל אני לא מומחית בתחום.

"...ובכן אתם מוזמנים לחשוב כך, וכמובן מוזמנים לכנות אותי בשמות ואפילו להמשיך לשלוח סמסים ( כבר קיבלתי אלף מאתמול, מה זה בשבילי עוד כמה). אבל אתם גם מוזמנים לראות שהשעה 6 בבוקר. להבין שאני כבר לא ישנה כמה שעות. ושבאמת לא קל לי. להסתכל אחורה על כל השנה האחרונה , על מי שאני, מה שעשיתי ומה שאמרתי, ולהבין שאני כותבת בכוונה שלמה, ומתוך רצון חופשי, ומאותה כוונה ורצון אצביע היום בעד. בעד יאיר לפיד. לא ״שר האוצר״, לא ״המנהיג״, האיש. אם הייתם מכירים אותו, הייתם עושים כמוני."...

ניסיון לשנינה ויש לזכור שהיא לא ישנה מרבית הלילה (אולי שווה לא להתנסח ארוכות כשאת עייפה, כי כמו שטענתי קודם, השורה הראשונה היתה מספיקה).

אני חושבת שהפיסקה הזו היא בעיקר שכנוע עצמי ואני מוצאת אותה קצת אינטימית לפרשנות. במאמר מוסגר אומר שכל פעם שמישהו מדבר איתי על רצון  חופשי וכוונה אני נעשית ספקנית כי מי שבוחר במשהו יסתפק בלומר בחרתי ולא ירגיש צורך לדקדק, כמו אלה שאומרים כל הזמן באמת, יו נואו.

אבל אז בא המשפט האחרון שהוא כל כך דוצ'ה-לייק .כאילו באמת? היא כותבת כזה דבר ואני צריכה לשתוק? אני בטוחה שאם הסטטוס היה על נייר הוא היה מבושם וחתום בנשיקה כי זה סיום כזה של לפני בליעת כמוסת ציאניד ברומן מסוג די נחות.

אבל באמת, באמת (כן זה מצחיק אותי) השורה התחתונה מבחינתי היא שאחרי שאני קוראת את עדי קול אני די בטוחה שאני באמת, אבל באמת (מצחיק) לא רוצה להכיר את יאיר. נשבעת. ואם אפשר בלי סטטוסים חושפניים כל כך להבא., אני אעריך את המאמץ וההערכה שלי אליך היא באמת לא משהו כרגע.

"...שיהיה לכולנו בהצלחה."

שותקת

יום שלישי, 11 במרץ 2014

גם אני נגד המג"מ (משילות/גיוס/משאל עם)

כמה מילים כבר נאמרו ונכתבו על הקומבינה החולה הזו שרקחה הקואליציה? הפוליטיקה גועשת, בציבור זה לא ממש משנה שום דבר, ונתניהו? טוב מה חדש? לא ממש מדבר הרבה, אבל רואים שרווח לו קצת. שנים של שיפשוף עברו מאז הקלטת הלוהטת והוא למד לא לרוץ לתקשורת עם כל דבר, אדרבא הוא גילה שככל שידבר פחות כן ייטב. הבעיה היא שבכל פעם שהוא כל כך מתנפח, אני נכנסת לחרדות, בעיקר כשהוא מסמיך אחרים להתלכלך בשבילו, אז אני מעלה את כוננות הספיגה לדרגה הגבוהה ביותר.

אם נבחן את הקומבינה של הקואליציה (או כמאמר ח"כ מיכל רוזין "הדיל המבחיל"), מפת הדרכים של כל מפלגה היא די ברורה ואני בכוונה מקצרת (ואתם יודעים כמה קשה לי לקצר)  - 
לפיד (בואו נקרא למפלגה בשמה ולא נשתמש בפסבדונים כמו "יש עתיד") רוצה שחוק הגיוס יעבור, הוא גם בעד חוק המשילות ואת משאל העם הוא לא באמת רוצה (עקרונית יש כאלה שמצפים ממנו שיסייע בתהליך המדיני [אני לא]), אבל זה גם לא כזה נורא, מה גם שאח'שלו בנט וחוץ מזה זה מה שנתניהו רוצה ולפיד שואף קדימה (וכבר ראינו כמה קדימה זה טוב, הלאה). 
האחים היהודיים (כי בית זה לא, אלא אם כן אתה צפע [אבל יהודי]) בעיקר רוצים משאל עם כדי לסנדל את נתניהו אם ביום מן הימים הוא יבוא עם הסכם ועד אז אלוהים גדול ואפשר להעביר עוד סכומים להתנחלויות וחבל לפרק את הקואליציה (שזה במילים אחרות, אין ניתוח מספיק מתוחכם שיוכל להפריד את האחים היהודיים ממשאבת הכסף המכונה הממשלה), חוק המשילות גם סבבה בבית היהודי (כי מפלגות ערביות זה כל כך "דו לאומי" וזה כל כך 90') ורק את חוק הגיוס הם לא ממש רוצים אבל בעזרת השם עד 2017 עוד יש הרבה זמן, אז מה רע? 
התנועה - טוב, זו כבר לגמרי פארסה - לתנועה העלאת אחוז החסימה בטח לא תסייע וליבני לא משלה את עצמה (יש לקוות) שהחיבור האופורטוניסטי בין חברי התנועה שלה יוביל לעלייה דרמטית בשיעור המצביעים בבחירות הבאות, היא באמת לא מעוניינת במשאל עם שוודאי יסרבל כל ניסיון לשלום (שנראה שהיא באמת נחושה להעביר מחד, מנגד היא יושבת בממשלה של נתניהו וחותמת על סיכומים בלתי דמוקרטיים בעליל - אז שום דבר לא בטוח) וחוק הגיוס? היא בעד שוויון בנטל בהתאם להצהרותיה אך האם באמת היא מאמינה שחוק הגיוס הוא הפיתרון? אני לא בטוחה. אז למה לעזאזל לבני עוד נשארת שם? האם זה בגלל שהיא מבינה שאם תגורש לספסלי האופוזיציה היא מוותרת על מעט ימי החסד שעוד נותרו לה בפוליטיקה כי מי יודע אם תגיע לזה שוב?

אז מה בעצם אני אומרת כאן? שחברי הממשלה שלנו מוכנים לחתום על עסקת "כאילו אין ברירה וחייבים להתיישר אחרת הקואליציה מתפרקת עאלק" בגלל שאינטרסים מאוד אגואיסטיים משאירים אותם שם ומנעמי השלטון נעימים להם? אחדד - זאת אומרת שאלה שנקראים המנהיגים שלנו מעדיפים לקדם אינטרסים שלהם על פני האינטרס של כולנו - מדינה דמוקרטית, נניח. כריכת כל החוקים ביחד נעשית רק בגלל שאחרת הם לא היו עוברים, והם לא היו עוברים כי הם פשוט לא נכונים (ואני שוב מקצרת, אתם קשים).

חוק המשילות מנסה ליצר סדר במקום שאין בו בעצם בלאגאן, למרות ריבוי המפלגות בישראל, וארהיב ואומר אפילו בגלל, הדמוקרטיה הישראלית היא יציבה (אם תשימו לב מרבית הטענות שלנו על יציבות הן בתקופות של הרכבת קואליציה ועד עכשיו לרוב הבעיה היתה עם מפלגות דתיות סחטניות - אני מהמרת שהפרדת דת ומדינה תמנע את זה). כן, אולי יש טעם בשינוי שיטת הבחירות, אך חוק המשילות לא מביא בשורה בתחומים האלה, הוא בעיקר מעלה את אחוז החסימה והוא מביא מזור מאוד קטן לבעיות המשילות בישראל, אך מחריף הרבה יותר את תהליך צמצום הדמוקרטיה בישראל (בכך הוא מצטרף לחוקים גזעניים רבים פרי הכנסת הנוכחית). 

חוק הגיוס גם הוא לא ממש מוצלח ולמען האמת אחזור שוב על המנטרה שלי, לא תאמינו כמה רחוק נגיע אם נתחיל קודם בהפרדת דת ומדינה. הסבסוד של בני הישיבות הוא אם כל חטאת, צמצום התקצוב למינימום והפרדת הדת מהמדינה יביאו לפתרון טבעי של הדברים כי ממילא רק תלמידים חכמים ישארו בישיבות (כמו שנהוג בכל חברה יהודית אורתודוקסית בכל מקום חוץ מבישראל). לפיד נורא רוצה ששמו ייקשר בצעד מהותי בנושא אך הצעד שלו הוא רק אנטי חרדי ורק בכאילו - אין חשיבה חילונית, יש השתלחות אנטי חרדית - וזה לא אותו הדבר.

ומשאל העם - משאל העם הוא מיותר, עדיין יש רוב במדינה לשטחים תמורת שלום, תוצאות משאל העם הן במידה רבה תוצר של ניסוחו המילולי של המשאל. זה אקט מיותר לחלטין, יש בארץ בחירות, יש קוי יסוד לממשלה, העם הסמיך את הממשלה הזו לדון בשמו במשא ומתן עם הפלסטינים תוך הכרה במשוואה של שטחים ושלום. אין טעם במשאל עם באופן עקרוני. זה נראה כאילו זה משרת רק את בנט. אלא אם כן... זה משרת גם את נתניהו.

לא יודעת מה אתכם. כריכת השילוש הזה יחד מדיפה ריח רע (בטח אם מוסיפים את הפעלת סעיף 98 לתקנון הכנסת -המגביל דרמטית את הדיונים בנושא), הזלזול המופגן של יריב לוין לטענות המועלות על ידי האפוזיציה מסייע רק לחידוד יתר החושים לתחושת הגועל. העובדה שהאינטרסים של מדינה דמוקרטית נדמים לנבחרי העם משניים לאינטרסים האישיים שלהם היא מדאיגה ולא מחדשת דבר. אבל נדמה לי שניתן להכריז על מנצח - הוא שהצליח לחבר בין כל הדברים, סינדל את עצמו מרצון ובכוונת מכוון ויוצא עם ידו על העליונה - בינימין נתניהו. אבל היד המורמת שלו היא לא לטנגו סוער משל היה אחד, מהצמד ארי או דרצ'י, כמו שהוא נוטה להצהיר לאחרונה עם הכוריאוגרפיה הבלתי אפשרית של טנגו לשלושה, היא בעיקר כדי להרים את הטלפון לעוד סלפי אחד קטן של הערצה עצמית וזחיחות. אם נתניהו התכוון לאיזשהו טנגו בשלושה הוא התכון לטנגו הסוער הזה שהוא לוקח את ישראל אליו - טנגו הבריחה מהדמוקרטיה. הנה לכם כבר ממחר השילוש הקדוש החדש - גיוס משילות ומשאל עם. האופוזיציה יכולה להמשיך להחרים, אבל החרם האמיתי פה הוא של הקואליציה על הדמוקרטיה.

יום ראשון, 9 במרץ 2014

בדיוק כשהגשם חוזר הפוליטיקה נעשית אביכה

בשבוע המתחיל היום, אין בשורות טובות לדמוקרטיה הישראלית. שבוע שמתחיל בכך שעיתון "מעריב", שהיה בעברו הנפוץ במדינה, לא יצא לאור לא יכול להיות בשורה דמוקרטית טובה. תוסיפו לזה את הצלחתה המשוערת של הקואליציה להעביר שלושה חוקים מגבילי דמוקרטיה בקריאה שניה ושלישית - חוק המשילות, חוק הגיוס ומשאל עם וקיבלתם פצצה תוצרת בית שהֵדיהּ ישמעו עוד שנים רבות. הארץ מודיע שהאופוזיציה נכשלה, אבל האופוזיציה לא נכשלה, המשחק כושל - כריכת 3 החוקים יחד נועדה לסנדל התנגדות קואליציונית, ואיך מסנדלים אותה? מאפשרים לה לתמוך או לפרוש, אך למעשה כולנו יודעים שיש עוד דרכים לקואליציה, בעיקר משום שנתניהו לא רוצה לפרק אותה כרגע. במקום לנצל את חולשת נתניהו כדי למנוע את קבלת החוקים, משחקת הקואליציה ב"נדמה לי".

ליריב לוין (יו"ר הקואליציה שמסיים את תפקידו בקרוב) לא היתה עבודה רבה - מי שיושב כרגע בקואליציה מעדיף את הכיבודים על פני הישיבה בספסלי האופוזיציה. ציפי לבני יכולה להגיד עד מחר שאחוז החסימה גבוה מדי (שבעיקר לא טוב ל"תנועה" בבחירות הבאות) ולא לאהוב את חוק משאל העם, אך היא תצביע בעד כי ספסלי האופוזיציה כמוהם כשהייה בטרטרוס עד להתאיידות סופית. לפיד רוצה "שוויון בנטל" כדי שאנשים יחשבו שקולות השטיח שהוא עושה יש להם משמעות והאחים היהודיים רוצים משאל עם בדרך לסינדול נתניהו לפני כל הסכם אפשרי. לאופוזיציה נשאר רק להשמיע את קולה ולעשות שמיניות באויר בזמן שהשיירה ממשיכה בדרכה. ביננו מי באמת שומע את בוז'י כשמירי רגב יוצאת במחולות וכפיים?

אבל רק כדי להיות בטוחים גיבש משרד ראש הממשלה מסמך התחייבות עליו יחתמו כל הברוטוסים האפשריים כדי למנוע נעיצת פיגיון מטאפורית בקיסר נתניהו - אין קצוות פרומים יש חוסר אמון מוחלט ומי שמשלם את המחיר הדמוקרטי זה אנחנו בשעה שראשי הסיעות יחתמו על גזר דינה של הדמוקרטיה הישראלית. זה עוד לא גזר דין מוות, לא עושים את זה בזבנג וגמרנו, עדיף לעשות את זה בשיטת הסלאמי, ככה זה פחות מובחן. ובינתיים אומר בנט כי כל החוקים הללו נועדו לחזק את הדמוקרטיה, אבל יש פער אדיר בין הדמוקרטיה היהודית א-לה בנט לדמוקרטיה בְּמוּבַנָהּ המקובל. אבל מה זה משנה? בנט אוהב לזרוק קלישאות לאויר כל עוד המזומנים מגיעים ליעדם בשטחים הכבושים. 

הבעיה הישראלית עולה כאן בחריפות יתרה, האופוזיציה לא מפגינה שרירים בניצוחו הרפה של בוז'י, מילותיה הנחרצות של זהבה גלאון נשמעות הרבה יותר משלו ועדיין אין גלים. האופוזיציה פשוט לא מכירה בכוחה, היא משחקת משחק תבוסתני. זה לא שיש לה הרבה אופציות אבל יש לה כלים כדי להפוך את המשחק הפוליטי של נתניהו לעקר. אין ספק שהיתה צריכה להיות כאן פעולה נחרצת יותר של האופוזיציה. שלושת החוקים האלה פוגעים הלכה למעשה בדמוקרטיה הישראלית. כל הרעיון של דמוקרטיה הוא שהיא הפתרון הנכון ביותר, אך לא בהכרח הקל ביותר, הניסיון של הקואליציה להפוך את הדמוקרטיה לכלי נוח לעבודה חוטא לרעיון ומעקר אותנו מתוכן והאופוזיציה רק מוחה.   

אבל כל מה שחשוב כאן נעשה בשקט, גם השריפה שאימה על בריאותם של תושבי חיפה וסביבתה עברה בשקט וללא סיקור עיתונאי למעט ברשת החברתית עד היום בצהריים. האש שפרצה ב- 19:00 לא זכתה בכלל להתייחסות למרות הסיכון המוחשי לחיי אדם, תנו לי לנחש שגם הפעם הנושא יטוטא ועד שלא יתרחש אסון אמיתי לא תרגיש הממשלה הזו כאילו היא נדרשת לנושא "הפצצה המתקתקת". אבל מה זה משנה לנוכח האפשרות המדהימה שנוכל להעלות את הגאווה הלאומית עם הסיפור הכל כך מנופח ונוטף אתוס של ספינת הפיראטים שניצחנו בעזרת העליונות הצבאית הברורה שלנו, וכן גם עם ה"בָּנות" שמשרתות על הספינה. רק תראו כמה זמן עוד נמתח את התענוג של פירוק ספינת הפיראטים הקטנה, משל היתה הספינה והרקטות שעליה "ויאגרה" לצבאיות הישראלית המנופחת ממילא.

בשבוע בו חוזר אלינו החורף, יורד מסך אביך על הפוליטיקה הישראלית, לא שהוא לא היה כאן קודם הוא רק הולך ומתאבך.

יום האישה שלי - שעות במטבח אבל בחברת גברברים וסיפור הטרדה לשעת לילה מאוחרת...

יום האישה הבינלאומי מעצבן אותי, אבל את זה אתם יודעים (ע"ע תתי מקלע בורוד פוקסיה). לכן אני לא בין החוגגות, המתפנקות או המצהירות. אני עשויה להיתפס כקלישאה מהלכת (אבל נשבעת שאני רק מסיימת לכתוב את הפיסקה ויוצאת לריצה) כי את חלק הארי של היום ביליתי במטבח (כן גם היום אירחנו, אבל באמת לא רציני - אבא שלי הצטרף לארוחה המסורתית של שבת צהריים - סלט, שניצלים, טחינה וצ'יפס [אפשר עוד שאר ירקות אבל לא הכרחי] ועוגה [עוד נשארה מאתמול]). לזכותי ייאמר שכשביליתי שם, במקביל גם חינכתי את הדור הבא של גברי ישראל ( או של ארץ אחרת - לא פוסלת, הכל תלוי בכמה מיוהדת המדינה הזו תהיה) והם מצאו את עצמם יחד איתי במטבח - זוהי תרומתי וזו כפרתי. אם יש משהו שאני מייחלת לו ביום האישה מאז שאני אמא הוא שכשהם יגדלו כבר לא יחגגו את יום האישה. הייתי רוצה לדמיין להם חיים של שוויון אמיתי בין בני אדם, אני בהחלט מנסה לסלול להם את הדרך, אני רק יכולה לקוות שגם הם ימשיכו לראות את העולם כך גם כשיהיו גדולים. כי אם יש משהו שאני יודעת שאיתו הילדים שלי יפרחו מהקן זה שאין קשר בין מגדר ליכולת, אבל יש קשר להיות כולנו בני אדם. 

מאחורינו. אבל רציתי לספר לכם סיפור קצר, כבר הרבה זמן חיפשתי הזדמנות לכתוב אותו ולא ממש הסתדר לי אז אולי ככה בשלהי חגיגות יום האישה אחלוק אותו איתכם. בשנה שעברה סבלתי ממטריד טלפוני, בהתחלה הוא רק התקשר ואני ניתקתי, הוא התקשר המון. שמרתי על קור רוח למרות שזה היה מתיש ודי עברנו את הגיל. באיזשהו שלב זה כבר הפר את שלוות חיי (בלתי נסבל זה פשוט היה מההתחלה) והחלטתי לפנות למשטרה. כדי לטפל במקרה של הטרדה מינית (והאימאג'ים שהופיעו על מסך הטלפון שלי היו מאוד ברורים) שולחים קצינה, כי הרי רק אישה היא מספיק עדינה כדי לדבר עם אישה אחרת על מקרים כאלה. היא רושמת את התלונה שלי ומתחילה בסדרת שאלות רגישות ומלאות טאקט. למה לא צילמת? (אה,הא, כן ידעתי שפיספסתי משהו) איך את יודעת שהוא התכוון למשהו מיני? (אה, הא כן כי חמש אצבעותיו העסוקות הפריעו לו לצלם את העוגה שהוא בדיוק אכל ורצה לשאול אם אני יכולה למצוא לו מתכון) ואז - הסתכלת טוב? (את צוחקת עלי?) היא מחדדת: "בדרך כלל זה מישהו קרוב, אז שאלתי אם הסתכלת טוב כדי לדעת אולי אם זיהית אותו..."  היו הרבה דברים שזיהיתי, בעיקר את הצורך לקום וללכת. הנה סיפרתי.

שבוע חדש עומד בפתח ולא משנה איך מסתכלים על זה הוא כבר מתחיל לא טוב. בלי שתרגישו בזה מחר יהיה יום עצוב כשמעריב לא יצא לאור ולא בגלל שאני נמנית על קוראות מעריב המושבעות, אלא בגלל שמותו של מעריב, לבד מהיותו צפוי ותולדה ברורה של ניהול לקוי, הוא פגיעה אמיתית בדמוקרטיה. לנו כציבור צריך להיות אינטרס שהתקשורת תוסיף להיות חזקה, כן הפרינט דועך אך מותו של מעריב עדיין מוקדם מדי, בהיעדר מדיום אחר שמחליף את הפרינט ויוצר מדיה תקשורתית חדשה רחבת היקף ותפוצה כל מוות מוקדם של עיתון הוא פגיעה בחופש הביטוי של כולנו. במדינה דמוקרטית,העיתונות ומעמד הביניים הם נדבכים קריטיים מאין כמוהם, כולנו יודעים את זה. את מעמד הביניים המדינה שלנו מכרסמת בעקשנות וכוחו הולך ונשחק ביחד עם העמקת הפערים החברתיים (ההיסטוריה מלמדת שזה לא סימן טוב) והעיתונות נאבקת על חייה. בעידן בו הדיון הדמוקרטי בכיתה נדחק לטובת הטמעת הערכים "אמונה, שואה וצבא" כמאמר שי פירון, כאשר בשם מסורת ישראל מחדירים לתודעת ילדינו את מנטרת "העם הנבחר" ומרעילים את הבארות בגזענות נלוזה שהופכת נורמטיבית, התערערות שני הבסיסים החשובים האלה היא לא פחות ממעוררת דאגה.

איך כל זה קשור ביחד? זה די אלמנטרי. עניין פעוט ושמו זכויות אדם. זה לא עניין של נשים, או ערבים או דתיים או גברים או חילונים או סטרייטים או כל הגדרה אחרת. זה הזכות לכבוד שמגיעה לכולנו. זה זלזול בכל תחום שיש לשים לו סוף (רק במקרים קיצוניים אפשר לסגור על הטלת מטבע, אבל עתיק, בן 2000 שנה לפחות).




יום שישי, 7 במרץ 2014

יום מטורף ויפני קטן שרושם סיכומים ובונה פה תורת ניהול חדשה על שמי

נכון שכל יום בשבוע מלא באינסוף מטלות שאף פעם לא ממש נגמרות? ואז כשאתה בטוח שאי אפשר להוסיף עוד ומתכנן על סופשבוע רגוע, אתה מצליח להפוך את ימי המנוחה האלה לאפילו יותר מלאים? אז כזה. אבל אולי זו רק אני. רק כדי שלא יתקבל רושם מוטעה חלילה - אני אוהבת בדיוק ימים כאלה שמצליחים להפיח בי כמויות אנרגיה בלתי הגיוניות - מודה (די, מודה ועוזבת תרוחם). כרגיל לא הלכתי לישון לפני 3 בבוקר, אך היקיצה הטבעית לקראת שמונה היתה במקום. ביננו זו היתה התחלה טובה יותר מאתמול, כשב- 7:30, שעה שכוחת אל בקרב אחדים (נניח אני), החריד אותי צלצול בדלת של שליח שלא הודיע על כוונתו לפלוש למרחבי שנתי. בכלל אני לא מבינה את ההתנהלות החצופה הזו של להגיע לאנשים כל כך מוקדם בבוקר בלי להודיע אפילו. מילא אם השליח היה חתיך כמו הרמס, מילא אם זו היתה חבילה חיונית - אבל ככה? עוד לפני הקפה? היה מודיע, הייתי מתעוררת לפני, הכל היה בסדר. אבל לעמוד מצד אחד של הדלת בקושי בחולצה, עיניים טרוטות, שיער פרוע ולנסות להשחיל את היד במיומנות אקרובטית כדי לחתום - זה לא יפה. 

פאוזה קצרה - דעו לכם שזה פוסט לבקשת הבכור. בכורי, שנוהג לנהל איתי שיחות נפש בדקות שאנחנו נוסעים לעיתים לבד ממקום למקום - הדקות שהן אוצרות קטנים, הסביר לי שאנשים רוצים לשמוע יותר על האישי ולא להתעצבן איתי כל הזמן על הפוליטי. תובנה יפה לאדם בן 10. אז הנה אני כותבת על היומיום הכל כך עמוס ועם זאת המלא בדקות קטנות של ענג שלא תמיד אנחנו נותנים את הדעת עליהן ולכן הן לפעמים נשכחות מלב. זה נפלא לנהוג בזמן שהוא מוכיח בקיאות בנתוני הסטטיסטיים של הבלוג שלי ומסביר לי איך אני צריכה לחלק את הפוסטים, על מה לתת דגש, מה מעניין ומה שולי. האמת שהוא גם קולע, ייעוץ אסטרטגי? קטן עליו. רק חבל שאני לא מקשיבה לו מספיק. פאוזה נגמרה. (שתדעו).

אז שליח לא חתיך (לא שזה היה משנה). דלת על בריח, שבע וחצי בבוקר. לא התחלה טובה במיוחד אבל זה היה אתמול. נגמר. היום קמתי בידיעה שיש טונות דברים לעשות, יש אנשים שרק בגלל זה הם יעצמו את העיניים לעוד שניה, אצלי תתחיל לנקר השאלה הכל כך חופרת "אז מה השעה?" לרוב אין מצב שאני אשכנע את עצמי לישון. ברור שברגע שאגלה מה השעה, זהו נגמר ואין מצב לישון, אבל מצד שני אני חייבת לדעת מה השעה. בצד אחד שלי יש את בנהזוג, בצד השני המיטה של קטינא, התוצאה היא שאין לי שידה. גם אין מצב שאני אתלה שעון מול המיטה כי אז אני לא אלך לישון לעולם, לא בקטע של שעון ביולוגי, אבל הלחץ הזה על הזמן. קשה.     

בקיצור להתעורר ליום עמוס זו סיבה נפלאה מאין כמוה לנתר מהמיטה כמו קפיץ מתוח, אלא אם כן נכנס דרדק למיטה ואז יש בעיה עם הניסיון להשתחל מהמיטה בלי לעורר ישויות דורשות תשומת לב. המטרה - ספל קפה שקט ואולי כמה דקות של כתיבה לפני שמתחילה ההמולה. רמת הקושי - לא אבדה תקוותנו. יש כמה גישות לנושא:

1. גישת הצלילה - שילוב גמישות של חתול רחוב וגלישה תוך תנועת גלים מתמדת לעבר מרגלות המיטה מתחת לשמיכה. זה חשוך - כן, זה מסוכן - יש ארבע גפיים תחתונות ושריריות המאיימות לבעוט בי, מה אתם חושבים? וחוץ מזה זה נותן מושג יחסי של זמן כי המספר המועט של שניות המוקדש למשימה מרגיש כמו נצח.
2. גישת ההעפה הנונשלנטית של השמיכה - מהצד של הגבר המסוקס זה עלול לייצר בעיה כי אז הוא מושך חזרה ושוב יש חשש להתעוררות דרדקית ומהצד של הדרדק, ובכן לא יודעת מה איתכם אבל כל הילדים האלה שישנים נורא טוב לפעמים מתעוררים דווקא מהדבר הכי קטן בזמן הכי לא נכון.  
3. גישת ההשתחלות מלמעלה בלי להזיז את השמיכה - לעיתים גישה זו משולה להתקפלות לתוך תיק ספורט ואנחנו יודעים שזה בדרך כלל לא נגמר טוב.

אף אחת מהאפשרויות היא לא מוצלחת במיוחד וזה די חבל, אבל זה מה יש ומטרות נעלות כמו קפה מצדיקות גם אמצעים משוכללים. קחו בחשבון שהכל נעשה תחת לחץ כי לא משנה כמה אוכל יש לחתול ברגע שהוא קולט שהתעוררתי הוא לא יפסיק לילל עד שאחליף לו מים ואשים עוד אוכל. אני חייבת לנטרל את האזעקה הזו ומהר ככל האפשר. תשמעו, אלה מיומנויות לא פשוטות לרכישה, אבל מדובר בהישרדות.

משתמו כל אלה הישיבה עם הקפה והמחשב נעשית במרפסת כי קולות ההקלדה החרישיים טורדים את מנוחת הישנים, זה בערך כמו הפעם שהמרכזית הסבירה לי ברצינות כיצד הרוח הקלילה באמצע יולי מכאיבה לה בפנים. אני כבר לא הורה טירון ואני לא לוקחת סיכונים - אני בחוץ. הזמן היחיד שבו אני אשכרה לא מעיזה לתהות אם יש משהו לסדר ולנקות זה זמן הבוקר כשהם ישנים, כי בלילה הם ישנים שנת ישרים, לא פעם אני מוצאת את עצמי אחרי חצות הופכת חזרה ללכלוכית ומתחילה לנקות ולא מקבלת שום סנדל זכוכית בבוקר, אבל מורידה מהרשימה עוד כמה מטלות. אבל אין לי מה להתלונן, הבוקר יקיצה טבעית, השתחלות זריזה מלמעלה, חתול הושתק, קפה וכאלה ואפילו הצלחתי לנהל שיחת טלפון, מה שהיה לגמרי משמח.

אחר כך הילדים קמו והתחיל יום של תיקתוקים, כאלה שרק מעטים מצליחים להבין, כאלה שבא לך שיבוא איזה בודק איכות יפני שיגיד לך שסדר הפעולות, שנראה לעיתים כמו אלפי קצוות פרומים, היה יעיל בצורה בלתי אנושית והוא רק רוצה לבדוק אם הוא איית את שמי נכון למען הדורות הבאים. זה לא קורה. אך בין הכביסות, דקות הכתיבה הספוראדיות, הסידורים, הספרים, ארוחת הבוקר, ניקיונות החרא של כל בני המשפחה הלא אנושיים, קניות, ארוחת בוקר, סידור המרפסת והטיפול בעציצים, לנסות להפוך את הכל לכיף שגם ילדים יכולים, כבר השעה היתה 11:00 ואז הגיע הזמן לשיעור טרומבון. מעמיסה את כל החבורה למכונית. סוחבת שתיה, משחקים, ספרים וטרומבון ואז הקטן שובק. הוא לא יכול עוד ללכת. אבל לשיעור הטרומבון נותרו שתי דקות. אלמנט הזמן הוא מדוייק ומהודק. ללא שהיות, אין זמן לדרמות, אני אוספת אותו ובשארית כוחותיי מודה על מזלי ששפר שהוא כזה רזה וחלושס. אח כך חלוקת קשב - להקשיב לנגינת הטרומבון ולשחק משחק אחד עם האמצעית ואחד עם קטינא כדי שיהיו מרוצים. מציצה רק לרגע לראות אם היפני הקטן עוד מתרשם ורושם.

היום חלף ביעף, מטלות נמחקו משל היו מטרות נייחות לטייסי חיל האויר המצויידים בפצצות חכמות. הגדולים בילו בתחרות שחמט, הקטן השתלב במטלות כמו שאני השתלבתי בהצגות שלו, אבל זה עבד. מתישהו מצאתי את עצמי עם מטאטא ביד אחת ומכונית של רובו-אוטו-פולי מציצה לי בכיס מאחור בעוד אני מסובבת פלפלים על האסכלה. לגמרי רנסנס. בערב אירחנו את ההורים של הבנזוג ואת אמא שלי ובנזוגה. הייתי שמחה להגיד שהספקתי להתקלח ועליתי מן הסלון המתוקתק בסקיני וחולצה לבנה, אבל בתכל'ס (אזהרה: המשפט הבא עלול לקצר חיי איסטניסטים)  מזל שהספקתי להחליף חולצה. אז אולי לא נראיתי מתוך ז'ורנל, אבל בית נקי וגם ארוחה מוכנה זה סוג של הצלחה. הסגנון היה בופה לא מחייב, יו נואו משהו שזרקתי פה בנונשאלנטיות של ה- coolness רק קיש ארבעה סוגי פטריות, לחמים,סלט עלים עם פומלה, עגבניות ומוצרלה, סלט ירקות, פלפלים קלויים, מרק, כרובית מוקרמת, גבינות - אתם יודעים - בקטנה, אה וגם פיצה. ביתית, ברור שביתית. אחר כך פונדנט שוקולד. זהו בחיי. עוד קצת אלכוהול, נו בחייכם, די. זה לא שחבצתי את הגבינה. היפני עדיין רושם, נכון? 

פוסט הכי אישי, אמנם מצונזר. וסליחה כי הוא נורא ארוך. ככה זה כשמהגגים ומצטנזרים

מערכות יחסים זה דבר מסובך, ולא, זה לא משנה באיזו גישה אתה נוקט - ביננו, גם מערכת היחסים שלך עם עצמך עשויה להסתבך מעל המשוער לעיתים. מבלי משים, את כל השנים הראשונות אתה מבלה בהבנת העולם על ידי היחסים שלך עם הסובב ואז אתה מגלה שכל זה היה רק הפתיח ופונה להסתכל בעיקר על עצמך. זה השלב בו הדברים נוטים קצת להסתבך. העניין הוא שזה גם שלב מאוד הורמונלי בראשיתו ולכן אתה מרגיש צורך לחלוק אותו עם עוד אנשים, שלפעמים מתאימים לך, לפעמים לא ובדרך כלל נוטים לשנות אותך בשלב שאתה עוד לא לגמרי מגובש על עצמך ועדיין שוקל את עצמך לפי תגובתם של הסובבים. לוקח זמן לגבש את עצמך וזה לגמרי אינדיבידואלי - זה לא חידוש שיש כאלה שמרגישים מגובשים בערך מהגן וכאלה שגם בגיל 50 הם עדיין חצי אפויים. מערכת יחסים זה דבר לא פשוט, מערכת היחסים שלך עם עצמך נדמית הקלה מכולן אך אני לא בטוחה שזה נכון. עם יד על הלב, נראה לי שכולנו משקרים לעצמנו הרבה יותר מסך כל השקרים ששמענו בחיים. אבל לא בענייני העצמי עסקינן, אם כי אני מודה שזה נושא מצוין לפוסט אחר. 

יש מנעד שלם של מערכות יחסים, אבל אני לא מדברת על סוגים שונים של התקשרויות שונות לנושאים מסויימים, יהיו אלה אשר יהיו. אני מדברת על מערכות יחסים שאנחנו מנהלים בתוך האינטימיות של החיים שלנו, ולא, לאו דווקא לאינטימיות מינית, אלא אלה שאנחנו מעניקים להם את החשיפה המקסימלית של מי שאנחנו. כמובן שזה אישי ופרטי, ויש כאלה שחושפים יותר וכאלה שחושפים פחות, אבל בתוך הנתון הקבוע של מה שכל אחד מאיתנו מרשה לעצמו להוציא ובאיזה סוג של מערכת יחסים מדובר. במילים אחרות אלו אותן מערכות היחסים שבהן אתה אמור להרגיש טוב עם מי שאתה ולהיות עם מינימום המסכות שאתה עוטה על עצמך. מערכות היחסים של מקסימום חשיפה ובהשאלה מעולם האבטחה - ההרשאה הגבוהה ביותר. 

בתוך מערכות היחסים הללו יש את אלה שנמצאים שם מתוקף התפקיד הרשמי שלהם בחייך (אתם יודעים - המשפחה), יש את אלה שאתה בוחר, ואת אלה שבחרו אותך ואת אלה שנסיבות החיים קרבו אתכם ואת אלה שאתה לא יודע איך הם הגיעו לכאן לעזאזל אבל אתה שמח לאללה שזה קרה. יש עוד המון קטגוריות שאפשר להכניס לכאן, חלק ממערכות היחסים יהיו קצרות, חלק ארוכות (כן, יש גם באמצע, תרגישו חופשי למלא), חלקן ימוצו וחלקן לעולם ישארו לא ממוצות. שלא לדבר על רמות ההדדיות ויחסי הגומלין.

ברגע שנכנס עוד אדם (ואז עוד אחד, ופתאום יש חתול, ואז עוד אחת ואז עוד אחד ופתאום גם יש אוגרים [כבר אין], ודג [גם כבר אין. שונאת דגים סתם באקווריום שגרתי. מאמלל. בעיקר אותי, עוד יותר מהדג. נסחפתי.] ותוכית. ראו בזה דוגמא למקרה פרטי ומוצלחלמשוואה דברים בהכרח משתנים. אני מניחה שזה טוב בעיקר כאשר אתה מגובש על עצמך, אחרת התוצאה היא לא צפויה שזה גם לא בהכרח טוב, אבל גם לא בהכרח רע. אז יש פה גם אלמנט של שני בני אדם וכבר סיכמנו שזה קשה עוד כשאתה אחד וגם אלמנט של זמן שמשנה הרבה פעמים גם את טיב מערכת היחסים. ויש את אלה שמתפתחים איתך ויש את אלה שמתפתחים אחרת לגמרי אבל הקשר שלכם שומר אתכם יחד למרות שאין שם כבר מה שישמור ובכל זאת יש שם המון. יו נואו, עניינים שבלב וכיו"ב.

אבל מערכות יחסים גוררות עימן מערכת ציפיות, לעיתים מסונכרנת ולעיתים לחלוטין לא. כאשר היא מסונכרנת או מאוזנת אין עימה שום בעיות, הבעיה מתחילה בחוסר האיזון. באופן עקרוני כאשר מתקיים חוסר איזון כזה לרוב זה מסמן את סוף מערכת היחסים, בעצם לפעמים גם התחלת טיפול. עד כאן אין בעיה. אך מה קורה עם מערכות יחסים שממשיכות למרות שחוסר האיזון יוצר רק ריחוק? מצבים כאלה קורים בעיקר אם אלה שהקשר עימם הוא בצורה כזו או אחרת מחוייב המציאות. לי היו שנים בהם דמות משמעותית בחיי ואני לא היינו בקשר, אבל אירועים משותפים יצרו מפגשים חטופים כואבים, עם סימפטומים לפני, בזמן ואחרי האירוע ולעיתים אפילו פוסט-פוסט אירוע. במשך שנים החזקתי בדיעה שצריך להילחם על האנשים שאת אוהבת ועל מערכות היחסים שאת רוצה. להיאחז בהם בשיניים ובקרעי ציפורניים ולא לאבד אותן גם לו יסרקו את בשרי במסרקות ברזל (בחיי שאלה היו הדימויים שלי אז, נפש רומנטית שהייתי). אחרי שהגישה הזו לא הוכיחה את עצמה (שזה בעצם להגיד שאחרי ששברו לי את הלב, דרכו עליו, רמסו אותו וגו' עד שפיזרו את אפרו לאסלת השירותים), נאלצתי להבין שכנראה יש לי בעיה בנהלים.

לקח לי זמן להבין שאדם שיש לו תפקיד במבנה החברתי שלימדו אותנו להאמין בו, לא חייב לשאת בתפקיד שלו. זה שהגדרת התפקיד היא כזו או אחרת לא אומרת שהאובייקט הספציפי רוצה את התפקיד ולצערי הבנתי שגם אי אפשר לחייב אותו, גם לא אם ממש, אבל ממש, רוצים. לקח לי זמן להבין שבאופן אקזיסטנציאלי משהו במערכות יחסים תמיד יש לנו בחירה והיא נטולת הקשרים חברתיים והיא כולה בריאה עצמאית של עצמך כאדם. לא רוצה, לא צריך. למדתי שלפעמים הקושי הוא דווקא בלהיות יחד והנתק שנדמה כמו הקורבן המקסימלי הוא בעצם פעמים רבות הדבר הנכון לשיפור איכות החיים. ומה שנראה בלתי נסבל ואף בלתי נתפס, מסוג הדברים שהחברה מנסה לומר לנו שאל להם להיאמר או להיחשב אפילו, יכול לפעמים להיות שינוי לחלוטין מבורך. במקרה הספציפי שלי רק הויתור הצליח ליצור הזדמנות מאוחרת ליצירת קשר מחודש.

אין אדם בעולם הזה היום שמחוייב להיות בקשר איתי - קשרי דם, קשרי חברות, קשרי נישואין, לא משנה איזה קשר ואיזה קישור - אף אחד לא חייב לי דבר. [טוב, למעט שלושת ילדיי אני מניחה, אבל יכולה לקוות שהם היו נשארים גם היום בהינתן הבחירה, אני בהחלט משתדלת בכל יום להיות ראויה לתפקיד הזה שהופקד אצלי עם לידתם, בעצם עם התעברותי אם רוצים לדקדק. ואני מבטיחה לא לפרוע שום שטר חוב עם הגיעם לבגרות וכמובן מחזיקה אצבעות שזה לא יהיה מבחן המציאות שלי (ימים יגידו. בטח גם פסיכולוג אחד או שניים).] הלאה.

אני לא רוצה להגיד בזה שמי שנכנס לאינטימיות של חיי הוא לא כזה שאני מוותרת עליו, ממש לא. להפך, אני אעשה הכל, במסגרת מגבלות אופיי כמובן, כדי להשאיר אותם לצידי. הרי בסך הכל למה להתאמץ ולהסיר את על המסכות ולהיות הכי פגיעה אם אני מתכננת לעזוב? מכאן שאם חזרנו למערכת הציפיות אזי אני מצפה מעצמי לתת את המקסימום שאני יכולה בשביל מערכת היחסים ולקוות שזה יספיק (שוב, במסגרת המגבלות האובייקטיביות, היינו אני). אבל לגבי מערכת הציפיות שלי מהצד השני? בינגו. בעיה.  

פוסט שלם כתבתי היום על אכזבה. אם הוא היה על נייר ניתן היה להבחין פה ושם בכתמים עגלגלים שהותירו משקעים מלוחים בטיבם. גנזתי אותו. פעם שניה בשבועיים שזה קורה לי. שונאת את הצנזורה העצמית הזו שנובעת מהפומביות של הכתיבה הזו והעדר האנונימיות. בעולם המקביל שלי אני לא מצנזרת. פה אני כן. סליחה. 

שנים חשבתי שאני לא מצפה ולכן אני לא מתאכזבת, אבל האמת שהתאכזבתי. רוצה לומר שיקרתי, כי התאכזבתי והמשכתי כשרציתי להפסיק. לקח לי המון זמן לבנות את מנגנון האין ציפיה ובמקרים מסויימים הוא עדיין לא עובד טוב ואני צריכה להזכיר לעצמי שאני לא מתאכזבת כשאני עמוק בתהומות האכזבה וקולטת בעצמי עד כמה זה פתאטי. אבל בתוך המנגנון הזה משהו כן קרה. בין אם במערכות רשות ובין אם במערכות חובה, אני ויתרתי על השקר. זאת אומרת, אני כבר לא מצפה מעצמי את מה שאני לא יכולה. לא מעמידה פנים שהכל בסדר, אם לא נוח לי אני ממשיכה, נפגשת כשיכולה ונותנת רק את מה שיש לתת, בלי חשבונות ובלי משא ומתן ובלי ציפיה להחזר. 

אולי זה עניין של בגרות, אולי זה שלב הכרחי בקבלה עצמית, אין לי מושג. אבל אני יודעת מי אני היום כאדם ואני באה כמו שאני בלי מסכות, מישהו קרא לי השבוע 'ילדת טבע' וזה די מצא חן בעיני למרות שאני לא ממש ילדה וזה לא הדימוי החביב עלי אבל ביננו אשת טבע באותה מידה יכול להיות אשת מערות. לא טוב. די רע בעצם. אבל זה בדיוק העניין. אין לי כוח למסכות. ועדיין אני מצנזרת את עצמי. משעשע.

אבל זה בדיוק העניין זה החלטות שהחלטתי עם עצמי, אני לא משקרת לעצמי יותר ואני לא מצפה מעצמי לעשות יותר ממה שאני יכולה ולהרגיש כמו איזו ישות נשגבת שמקריבה את עצמה. זה חוסך לי הרבה זמן, דרך אגב גם זה שאני לא מתאפרת חוסך לי המון זמן - אפרופו מסכות. מי שרוצה אותי נשאר. מי שיש לו בעיה, אני מוכנה להקשיב. אני אוהבת את מי שנמצא לידי ולכן אני בדיוק מי שאני. זה הכי פשוט שיש. בתכל'ס זה מה שיש. ומה שנחמד זה שזה מוריד המון לחצים. דברו איתי על זה פעם. 

אם קראתם עד כאן, אז עכשיו גם לנו מסתבר יש סוג של מערכת יחסים. ראו הוזהרתם, אני באה טבעי ;)