חפש בבלוג זה

יום ראשון, 10 בנובמבר 2013

ליל הבדולח

ייתכן שאינכם מוכנים לזה, אבל אני אפתח בוידוי מפתיע: אני לא יודעת הכל וגם אין לי עמדה ברורה לגבי הכל, אכן יש דברים שאני לא סגורה עליהם. אחד מהנושאים הללו הוא איראן. המחשבה הבסיסית שלי תמיד היא שיש לתת אמון יחד עם כל ההזדמנויות האפשריות לשלום. שורה תחתונה אני בוודאי נגד תקיפה, בעיקר ישראלית, באיראן. הידיעות מסוף השבוע האחרון לגבי ההסכם המתגבש עם איראן, שאצלי כמובן מסתדרות מצוין עם האמונה שיש לשאוף להסכמה, מציגות דילמה בין האופטימיסט והפסימיסט שבי. עם כל כמה שאני מאמינה בהסכמים ובשיתוף פעולה ואני מניחה שזו הדרך בה צריך העולם להתנהל, אינני יכולה שלא לתהות אם הסכם שכזה אכן יוליד הצלחה או שהוא בגדר ניסיון איראני לנצל את השאיפות של העולם המערבי עד שבשעת הכושר הראשונה הם יוכיחו שזו היתה טעות. קצת כמו הסכם מינכן בשעתו או הסיפור על הצפרדע והעקרב. רק אומרת וממשיכה הלאה לרעיון שעימו בכלל רציתי להתחיל...

אתמול בבוקר, הקצתי לי יקיצה טבעית לשקט של הבית שלי, התיישבתי במרפסת עם קפה ושמעתי את ציוץ הציפורים. לפני 75 שנה בדיוק אני לא חושבת שהיה יהודי אחד בעיר בגרמניה שהתעורר בבוקר, אני בספק אם היה אחד שישן בלילה הזה, בו המון אלים שעט ברחובות, ניפץ זגוגיות, רצח, בזז, התעלל והשתכר. מדמיינת את האם היהודיה בברלין, מחבקת את ילדיה הקטנים המבועתים, משקיטה, רועדת, מסתכלת על בעלה ומקשיבה לזכוכיות הנשברות, לצעקות, לצרחות הנתפסים ומפחדת מהרגע בו תתנפץ הדלת לביתה שלה ותקרע מעליה את כל עולמה. כבר היו כל מיני התפרעויות פה ושם לפני אבל ליל הבדולח היה נקודת האלחזור, מכאן הכל התדרדר עוד יותר, אך  3 ימים מאוחר יותר כבר הוחלט על צווים שצימצמו לחלוטין את המחיה של היהודי גרמניה, הנאצים הפכו את האג'נדה שלהם למדיניות.

כשהתחלתי את מסע השורשים שלי, מצאתי בן דוד שלישי של סבא שלי שאף אחד ממשפחתי בכלל לא הכיר. יהודי זקן, גרמני, שברח לדרום אמריקה ואחר כך עלה לישראל. עזבו את העובדה שהוא אמר לי שאני דומה ל"uncle moses" (נא לבטא במבטא גרמני כבד), בעוד הזקנה הבולגרית שלידו התפוצצה מצחוק שאני "הגרמניה" כזאת כהה והיא "הבולגרית" כזאת בלונדינית. על אף הבולגרית המצחקקת, התחבב עלי בן הדוד הבודד והתחלתי לבקר אותו באופן קבוע. יום אחד, בעוד הילדים שלי משחקים בחצר לידינו הוא החליט לספר לי על הגרמניה ממנה ברח, לא זו עם כל סיפורי המשפחה, עם הדודים הגבוהים והמוצלחים ובת הדודה "קלרה הדחליל", והאוכל שהיה בבית וההומור הפנימי, אלא הגרמניה הזו שבה נער צעיר מוצא עצמו בליל ה- 9 בנובמבר נלקח בגסות תוך מכות, איומים וקללות למשאית שכיוונה בוכנוואלד. הוא לבש מעיל עור שחור, שאמא שלו עוד הספיקה לתת לו לפני שנלקח עם כל הגברים היהודיים למחנה. הוא לא ממש הבין מה הקשר שלו ושל ושל שאר הגברים שנלקחו וטולטלו איתו אז במשאית הצפופה לרצח פום ראט ע"י גרינשפן, אבל הוא גם לא נולד אתמול, הזעם הבלתי נשלט מזעזע אבל את הקו שהוביל אליו הוא ראה זה כבר כמה שנים. לילה, הראות לא טובה, הכל חשוך, המשאית מטלטלת בדרכים ואין איפה לשבת ממש, עושים תורות. הצעירים מוותרים לזקנים. הוא צעיר וכועס וחסר אונים. מורידים אותם בבוכנואלד, כלבים, צעקות, גדרות ומכות. הוא מקלל. שומעים אותו אבל לא בטוחים מי. אחד החיילים אומר שזה בחור עם מעיל עור שחור. מכנסים אותם למסדר. מוציאים את כל בעלי מעיל העור. חייל מזהה את האיש שליד ועוד לפני שבן הדוד מוציא הגה, מעילו שלו כבר ספוג בדם האיש שנרצח לידו ככה סתם. מרגע זה בן הדוד הוא כבר לא אותו אדם. הגרמניה שלו לא שלו יותר והוא לא נחשב בה אדם. הוא ישוחרר כעבור 3 שבועות אבל הוא יודע שזה רק זמני...

מאז ליל הבדולח הוא כבר לא רק זכוכיות מנופצות ברחבי ברלין ודתיים זקנים מקוצצי זקן. בכלל השואה קיבלה פרופורציות זוועתיות עוד יותר, אם אפשר, מהרגע שנכנסתי להיריון עם בכורי ובסוף חודש שמיני עמדתי בצפירת יום השואה ולפתע הבנתי כמה זה היה נורא עוד יותר להיות הורה בזמן השואה. ליל הבדולח, מאז, זה הנער הזה במעיל מגואל מדם של אחר, בלילה לאור פנסי חשמל ונביחות של כלבי טרף בעלי ארבע רגליים ושתיים. אבל זה גם הנער הזה, ששרד והגיע לארץ והקים פה משפחה ונטע זיכרונות בלב כולנו, זכרונות שלאורם גם נדע לחנך אחרת את ילדינו.

בברלין החליטו על פרוייקט מעניין לציון ליל הבדולח בו הודבקו מדבקות של זגוגיות מנופצות על חלונות ראווה בברלין, זכר לליל הבדולח. אין ספק שזה רעיון יפה, הוא בהחלט מדבר אל מי שעוד זוכר, השאלה היא אם זה מעורר שאלות במי שלא וכמה זה באמת ישנה? אולי אם נהפוך את ימי הזיכרון האלה לא לחגיגת אבל וזיכרון אלא חגיגת ההומניות והיכולת שלנו לשנות וללמוד, אולי אז לא יימחה כל כך בקלות הזיכרון האנושי, שתמיד העדיף לזכור טוב יותר את הניצחון מאשר את האבל...

יום שבת, 9 בנובמבר 2013

ושוב ענייני דת ואלוהים מעיני אפיקורוס גמורה

ביום הולדת שנתיים של הבכור (ואל תעשו לי פרצופים כאילו התחלתי במפץ הגדול), חגגנו כרגיל בבריכה. האחיינית שלי, שהיתה אז בת עשר וחצי, שיכשכה איתנו במים. פתאום משום מקום היא אמרה לי: "הבנתי את השם של יונתן, זה כאילו אלוהים נתן, נכון? בגלל זה קראתם לו ככה?" הייתי אמא מאוד צעירה ועוד לא הבנתי דברים רבים וככה בלי לחשוב אפילו שניה, בלי לקלוט את משמעות הדברים ואל מי הם מופנים, אמרתי: "זו משמעות השם, אבל לא בגלל זה קראנו לו כך, אנחנו לא מאמינים באלוהים, השם פשוט מאוד יפה בעיננו..." הילדה הסתכלה עלי בחרדה, כאילו עכשיו בדיוק צריכים השמים ליפול ואז הבנתי מה אמרתי והתחלתי להרגיש קצת לא נוח עם העובדה שזרקתי לה את "האין אלוהים" שלי ככה בלי לחשוב. זה לא שהיא באה ממשפחה דתית, אבל אחותי תמיד שמרה על חגים, לא הכניסה בשר לא כשר הביתה, לפעמים קידוש וחוץ מזה בל נשכח שהיא חיה בישראל, במקום שבו יהדותך וקיומו של אלוהים הם חלק בלתי נפרד מהחיים בכלל וממערכת החינוך בפרט. מיד סיפרתי לאחותי והתנצלתי בפניה, היא ממש לא לקחה את זה קשה. אבל הסיפור הזה נשאר איתי והרגיש צורך לצוץ עכשיו עם החלטתו של שי פירון, שר החינוך בשבילכם, להצמיד לכל בית ספר מדריך רוחני, שכמובן ממשיכה את החלטתו להכניס את לימודי השואה כבר מכיתה א' (וכן, יש קשר ישיר בעיני בין שתי ההחלטות האומללות הללו).

כתוצר של מערכת החינוך ובכל זאת בעלת קו מחשבה עצמאי, תמיד הרגשתי חוסר נוחות לגבי הימצאותם הברורה מאליה של הדת ואלוהים בבית הספר. גדלתי בבית חילוני, אבל לאלוהים היה בו מקום, בבית הספר היה לו מקום גדול הרבה יותר. אני לא יכולה לחשוב על ילד אחד שלמד איתי שביקר באופן פומבי את הרעיון האלוהי. כבר סיפרתי בעבר על הקושי שלי עם המנהג לנשק ספר תורה כשהוא נפל וההתעקשות שלי לא לעשות לי צלם, על הצורך שלי להחריש את הסנדביץ' (די כבר להעיר לי בנושא הכריכים, זה שם שלא מעורר תאבון) עם החמאה והנקניק (גם בתקופה שאני הכנתי לי אותו). אני לא יכולה לשים את היד על הדברים הספציפיים שהפכו את אלוהים לכל כך נוכח בתקופת בית הספר היסודי. ההתייחסות אליו בקרב עולם המורות, טקס מתן תורה בכיתה ב' (וכן, אני זוכרת את עצמי מתרגשת בגרביון שחור ובגד גוף שחור מעוטר בכוכב בהצגה על 7 ימי הבריאה ואת קבלת הספר עצמו), שיעורי התורה, האוירה הכללית, הסיפורים ההיסטוריים, ההסברים על החגים וההכנות לקראתם, הכל יצר תחושה שיש אלוהים והוא כל יכול ומסתכל עלינו בקפידה ובוחן כליות ולב ויושב עשרה ימים לפני יום כיפור עם הספרים הגדולים שלו - הלבן והשחור ומחליט מי לחיים ומי למוות. איזה לחץ. הדימוי הזה הפחיד אותי פחד מוות. כשהאחיינית שלי הביטה בי באותו בוקר בבריכה אחרי ההכרזה הפומפוזית שלי שאין אלוהים, הכל חזר אלי. 

החיים בישראל, המגדירה עצמה כדמוקרטית ויהודית, משאירים את אלוהים בתמונה כל הזמן, הוא מתערבב במיתוסים של תקומת המדינה ובמיתוסים התנ"כיים שלדורות המייסדים היה נוח לאמץ. הדיסוננס הזה נמצא כל הזמן וכרגיל הוא יוצר הטייה לטובת היהודי. ובכלל איך אפשר לקבל את השונה או להתייחס לאזרחים לא יהודים כשווים כשכבר אלוהים בחר בנו, אז אנחנו יכולים לצעוק עד השמיים שאנחנו דמוקרטיה אבל בתכל'ס אנחנו קודם כל מדינה יהודית וכך אנחנו גם מחנכים את הילדים שלנו בתוך המערכת. וזה בלי להביא עוד שלל דוגמאות כיצד מרכינה הדמוקרטיה את ראשה ומניחה להגדרה השניה להשתולל.

ההחלטה של שי פירון והפיילוט בקריות, מפחידה אותי יותר כי הדרך שבה אנחנו מתווכים את היהדות לבתי הספר הממלכתיים היא כל כך דתית ולא מפקפקת. אנחנו יכולים אולי לצחוק על האמריקאים והבריאתנות ולהגיד שאצלנו במדעים מלמדים גם על דינוזאורים ותיאוריות בריאה אחרות, אבל אם תשאל ילד ממוצע במרבית בתי הספר הממלכתיים בישראל אלוהים ברא את העולם. אחרי תהליך סוציאליזציה ארוך היוצר פאמיליאריות עם הבורא הכל יכול שבחר בעם ישראל, קצת קשה לייצר ראייה ליברלית וקצת קשה לגרום לאנשים להיות ביקורתיים וקצת קשה לאנשים להתנתק מהנוכחות האלוהית. מדריך רוחני לבתי הספר לא יחליש את המגמה, הוא רק יעצים אותה. נכון, שבתי הספר יוכלו לבחור להם מדריך רוחני אחר אבל תראו לי את בית הספר שייאמץ נזיר זן בודהיסטי שיתחיל את היום בברכת השמש על מזרונים בחצר בית הספר ויחליף את שלום ב"אום" רגוע והתלמידים ילכו לגרף את חצר הזן בכל פעם שיהיו חסרי מנוח. הרי במסגרת, הבה ניקח את ילדינו לחברון, למצדה, למסע בפולין (הבה כי אינדוקטרינציה פוליטית זה אחלה, אחי), המדריך הרוחני משתלב היטב. הוא יכול לקחת את הבנים לבד ולדבר איתם בנושאים החשובים ולהביא אישה שתדבר עם בנות ישראל הצעירות והכשרות. בכלל זה מעורר שאלות רבות - האם המדריך הרוחני הזה יוכל לפסוק  פסיקות בבית הספר? האם הוא יבוא בדרישות מינימאליות? האם יבדוק כשרות? מי יפקח עליו? מה כישוריו בתחום ההדרכה הרוחנית? מה כישוריו בחינוך? והאם שי פירון מנסה לרמוז שאין רוח בבתי הספר, רק חומר? אז אם ככה הוא חושב למה לא לעשות רפורמה אמיתית? למה צריך להוסיף מדריך רוחני? כי במסגרת הפוליטיקה החדשה אני רואה בעיקר גזרות, הרחבת התנחלויות והחלטה גורפת להכניס את הדת בכוח לחיינו עם מדריכים חינוכיים ומנהלות דת (ודרך אגב היאיר רואה ולא עושה דבר). 

לכל מי שמאמין במדינה דמוקרטית, הייתי אומרת שאנחנו נרדמים על המשמרת, מנהלת הדת והמדריכים הרוחניים ולימוד השואה מכיתות א', כולן נועדו לחזק את הזהות היהודית של כולנו ומכניסים את הדת בקשרים בלתי ניתנים להתרה לתוך מרקם החיים שלנו. זו לא הציונות עליה דיברנו בתחילת הדרך, זו לא המדינה שאליה כיוונו, ואם נמשיך להישאר רדומים גם כאן לא יהיה לנו מקום. מדינת ישראל אמיתית ובת קיימא תוכל להתקיים אם נדע לשלב את הדמוקרטיה במרקם החיים שלנו ושל ילדינו. מדינה חילונית דמוקרטית שמאפשרת אורח חיים יהודי וכשר לכל מי שחפץ ומאפשרת חיים חילוניים במדינה דמוקרטית שהיא גם יהודית. אחרת לא ירחק היום וגם לפוסטים שכאלה לא יהיה מקום כי למנהלת הדת יוקם גוף צנזורה. מה יש אם למערכת הביטחון מגיע, למה לא גם למערכת הדת?

יום שישי, 8 בנובמבר 2013

אהבת המזון - פוסט רציני על דילמת תזונה

אז גוגל מספר לי שהיום יום הולדת 129 להרמן רורשאך, אבל אני לא ששה לדבר על זה, גם כך מעמדי רעוע עקב כתיבה אסוציאטיבית. הארץ מספר על התובע שרכבו פוצץ בתל אביב, אבל אין לי כוח לדבר על אזהרות מאפיוזיות בבוקר אביבי של שישי. נתניהו מצהיר על אי מחויבותה של ישראל לכל הסכם עם איראן, ולמרות שיש מצב שהוא צודק, אני עדיין סבורה שתקיפה באיראן לא תהיה נכונה נקודה, אבל לא מתחשקת לי פטריית עשן. בנהזוג הלך לישון בלוס אנג'לס הרחוקה ונשמע שהכל טוב, סיפרתי על בלוק הכתיבה ופסלתי אחר כבוד כל רעיון שלו לפוסט. פה בספינת האם הילדים מאושרים, החתולים נחים והתוכית בהסגר כי החתלתולים מאיימים על חייה. ואני צריכה עוד לעשות קניות, זה יהיה מהלך נבון. אחד הדברים שמבאסים אותי הוא לערוך קניות בסוּפֵּר, אין לי בעיה לערוך קניות, אני כמובן מתקתקת את זה עם שלושה ילדים בלי סצנות ובמינימום זמן, אבל אני לא אוהבת סוּפֵּרים. הייתי שמחה אם הייתי יכולה למצוא ירקן טוב ברחובות, אני משתדלת להרחיק לגבעתיים פעם בשבוע כדי לקנות ירקות טובים. בשר אני קונה באיטליז. את כל השאר אני קונה בסוּפֵּר, אני שונאת את הסּופֵּר כי אולי הוא מציע כל טוב, כי הוא מפתה אך בעצם רוב רובו מלא ברעלים שהייתי רוצה להימנע מהם. לו רק היה לי שוק אסטטי וחביב ליד הבית שהיה מחייב קניה יומיומית של מזון לא מעובד, טרי ומוגש באהבה על ידי איכרים צרובי שמש וידי עובד אדמה חרוצות תלמים. 

בארצות הברית הצהיר מנהל המזון והתרופות האמריקאיות על שורת צעדים לצמצום אסרטיבי של שומני הטראנס (שומנים מוקשים). אין לי ספק שזה צעד חיוני וחשוב, ברור לי שהדרך הנכונה להשיג את אי השימוש במוצרי טראנס היא דרך חינוך ומודעות, אולם איסור השימוש הוא בהחלט הדרך האפקטיבית ביותר מהסיבה הפשוטה שאם אין אז לא צורכים ואני לא חושבת שיתחיל עכשיו שוק שחור לשומנים מוקשים. שזה שם נוראי בפני עצמו אם חושבים על זה.

אני בטח לא גורו תזונה, אם כבר מאותגרת תזונה. לא נותנת דוגמא טובה מדי אבל מנסה, וילדיי לא יככבו בפוסטים מסוג "הילד שלי אוכל שוּמָר לארוחת בוקר" או "הילדים ויתרו על פיצה ביתית כדי לאכול ברוקולי וכרובית נאים". אבל, מבחינתי, העובדה שהם היו מוכנים לעבור מקמח לבן לקמח מלא זה כבר הישג בלתי מבוטל. אני מנסה לדחוף בריאות לכל מזון שאני עושה, העוגיות שהם טרפו הבוקר הן מקמח כוסמין וקמח מלא והמון אגוזי מלך טחונים, אבל כמובן שיש בהן גם שוקולד (מריר) וסוכר (חום וגולדן), ולאותיות הקטנות במקרה הזה יש חשיבות גדולה. אני משתדלת להימנע מסוכר לבן, משתדלת לא לטגן (אבל עוד לא מצאתי פיתרון לנושא השניצלים), את הקמח הלבן הצלחתי די להעלים (רק לא בפסטה, גם אני לא מתגברת על אופיה הגרגרי של הפסטה מחיטה מלאה), משתדלת לא לצרוך חלב (למעט הקפה, אבל אז אני אאלץ להתייחס לקפאין), אבל לפחות אוכל מעובד לא נכנס אלינו הביתה וכך אנחנו נמנעים כמעט בכלל ממשפרי טעם, צבעי מאכל ומשמרים למינהם, למרות שבשל אופיים החמקמק אני מוצאת אותם לפעמים בכל מיני מוצרים. לשמחתי ילדיי לא נמנים על טורפי החטיפים אז במקסימום נכנסים אלינו בייגלה או קרקר ואם יש פופקורן אז הוא בהכנה ביתית (ולא, פופקורן במיקרו משקית זה לא נחשב וגם יש שם שומן טראנס מיותר להחריד שלא לדבר על הטעם הפלסטיקי) מכאן ניתן להסיק שמצבנו לא מחפיר. אמרו לי שדוגמא תעזור, ולמרות שפעמים רבות אני אוכלת ירקות טריים בלבד לארוחה, כמעט אף פעם לא הצלחתי לגרום להם לאכול איזה ירק פחות בנאלי ממלפפון, אם בכלל. אז כן, אני מקפידה ומלמדת ואומרת ובכל כוחי משתדלת להגיע אליהם ממקום תבוני. אני מניחה שאם לא אנקוט בפעולה דרסטית, היינו לא להכניס שום דבר שאני לא רוצה הביתה, המעבר יהיה קל יותר, אבל מעולם לא נמניתי עם בית שמאי. אני אוהבת אוכל, אני לא רואה דרך לטגן חביתה (מביצי חופש אורגניות כמובן שמקורן בתוך הקו הירוק) במשהו אחר חוץ מחמאה, אני אוהבת בשר ושמנת, ואני אוהבת את העובדה שאני יכולה לשלב בין שחיתויות, אוכל בריא והרבה פעילות גופנית. לא בא לי לשנות את זה ובמסגרת בחירת קרבותיי אינני רוצה למנוע את המגעים הקטנים של עונג שנותנים לאוכל שלי טעם ומאפשרים לי להתענג על ההכנה כמו גם על הזלילה. כמו בחיים, גם באוכל שלי אני נמנעת מכל אידיאולוגיה גורפת - לא אוכל נא, לא פליאו, לא טבעונות, לא צמחונות. אלא בחירה בשילוב של הכל, מתוך הנחה שכשהמוח שלי והגוף שלי מסופקים מאוכל טוב, קל לי יותר להיות בן אדם סביר בכל שאר התחומים. אם הייתי מסגפת את עצמי בנושאים של אוכל יש להניח שהייתה אובדת לי חדוות החיים. לתמיד. כבר אמר ברנרד שו שאין אהבה רצינית יותר מאהבת המזון ואני אוהבת מזון אהבה שלמה. אז הילדים עוד מתישהו יפנימו אני מקווה, אבל בינתיים כל פעם שזה לא מצליח, אני עדיין יכולה למצוא לעצמי אוכל ניחומים במקרר (לא, נורא תמיד אפשר לרוץ את זה מחר, לא?!). 

יאללה אני הולכת לסופר עכשיו, אל מקדש הצרכנות האנושי המטופש שהייתי צריכה להימנע ממנו כדי להוכיח את חוסר הנחיצות שלו, רק שלצערי אני לא גרה בפרובאנס... 

יום חמישי, 7 בנובמבר 2013

12 שעות ראשונות לבד עם הילדים - התופת

בלילה הבנזוג טס, אמר לילה טוב לקטנטנים, לקח מזוודה. עמד בפתח לחיבוק אחרון. אני מחזירה מבט נחוש ומחייכת חיוך מרגיע. מעלית נפתחת, מבט אחרון וזהו אני סוגרת את הדלת ונשארת לבד ל-12 יום עם שלושה בנדיטים, לשמחתי הבכור נכנס מיד למיטה ונרדם, הבאים אחריו מסתכלים עלי במבט של "המסיבה רק התחילה". אני מתיישבת על המיטה ומתחילה להקריא, קלי קלות. "אבא תמיד מסכים שנקרא עוד ספר" אומר הקטן כדי לקבל את הספר הרביעי ואז האמצעית מצטרפת "אז גם לי מגיע עוד אחד". אני לא בטוחה אם להאמין להם או לא, אבל אם אבא אז ברור שגם אני, רק נשתה קצת מים ואפשר להמשיך. "זה לא הקול של המפלצת, אמא" מסביר הקטן ואני מסבירה שהמפלצת איבדה את הקול, הקטן מביט בי משועשע, המרכזית עוצרת את עצמה מלהעיר. אני בסדר. ממשיכה. אני לא יודעת איך הערב הזה נגמר, בשתיים לפנות בוקר סנטר רטוב מעיר אותי, עין אחת לא נפתחת ואני נכנסת ללחץ עד שאני מגלה שזו כף הרגל של המרכזית ולא דלקת עיניים אוריינטלית וקטלנית. מחליטה לכבות את האור. הדרך קצרה אבל זרת כף רגל ימין שלי נתקעת בבית לגו שהושאר ליד המיטה, יודעת שאסור לי לצעוק, קופצת בשקט על רגל אחת. מכבה את האור וכושלת חזרה למרגלות המיטה בהעדר מקום על המיטה עצמה.

בוקר, אם אפשר לקרוא לזה כך כי עדיין חושך מוחלט. אני מתעוררת לנגיסות קלות בכף הרגל ושריטות בגב. אה, כן, גורי החתולים. הם מצפים להאכלה, אני רואה במבט שלהם שאבא תמיד מאכיל אותם דבר ראשון, אז כמובן שגם אני. אחרי ההאכלה אני מגלה שבלילה הם חירבנו ליד ארגז הצרכים שלהם. לזה לא הייתי מוכנה. כנראה שאני לא אחזור למיטה לתנומה קלה. לוקחת 5 כפפות חד פעמיות עוטפת את היד בגליל שלם של נייר מגבת. אחרי עשר דקות עבודה אני בבליל של ניירות, ניילונים ומחטא אנטיבקטריאלי, שריחו החריף מעלה בי דמעות ומטשטש את הראייה. הרעש שעולה מן המטבח מוציא אותי משלוות רעלי האקונומיקה שנכנסתי אליה, מסתבר שהילדים התעוררו. חוש הריח מקדים את חוש הראייה ומשהו מזכיר לי מאוד את ריח החירייה אי אז בימי ילדותי, עת טענתי שזה ריחו של הבושם של אחותי. הפח נפל, הקטן תקוע באמצע, לרווחתי רק השליש העליון של תכולת הפח מפוזר על הרצפה השאר עוד בפח. מה עושים קודם? אני מחליטה להתחיל עם הילד. נענוע קל וקליפת המלפפון האחרונה נפלה לערימת הזבל, שהיתה ידועה כרצפת המטבח. שטפתי בקלילות הנחתי אותו בתוך מגבת, מכאן הוא יסתדר לבד. בעודי מנקה את הרצפה ואוספת הכל בא הבכור לבשר שהנורה בספרייה שבקה חיים. אני אוספת את עצמי, יחד עם תלתלי האבק האחרונים וקליפות האגוזים של התוכית זכר לבנזוג המופלא שטאטא ושטף, ניקה את הכלוב והאכיל טרום הנסיעה. השעה שבע בבוקר. אני שוטפת את הידיים, על הרצפה נותרים שיירי רטיבות ולכלוך אפרפרים. אני סוקרת במבט ומחליטה שצבעם קרוב מספיק לצבע האפור של הרצפה ומחליטה לשטוף בהזדמנות אחרת. עכשיו יש לזרוק את הזבל. השקית קרועה וכבדה בטירוף. מילא, אני מנחמת את עצמי, הלא אני לא הייתי מצליחה לזרוק את הפח הכבד בנגלה אחת גם כך ואין שום גבר מסוקס שיעשה זאת בשבילי. עוד כפפות נילון (אקולוגיה זה הדבר האחרון שמעניין אותי עכשיו, אני בתחתית פירמידת הצרכים של מאסלו) והעברת הזבל המתוחכמת ל- 4 שקיות נפרדות מתקדמת. כשאני חוזרת בפעם השניה מחדר האשפה, הבכור מזכיר לי שאין אור בספרייה והוא מוכרח למצוא ספר. אני פותחת את התריס ומציעה את השמש. וחוזרת לרוטינת הפח. כשאני חוזרת ממסע הצלב הרביעי לחדר האשפה, הבכור מגיע עם תהיה קיומית "אבל מה יהיה בערב? אם לא יהיה אור איך נבחר ספרים?" אני מציעה שיעשו עוד ערימה בסלון, ליד זו של הפליימוביל, זו של הלגו וזו של משחקי הקלפים - הפעם אחת של ספרים - כל הספרים שהם עשויים לרצות עד לבוקר למחרת עת שוב תזרח השמש וכך לא נצטרך להזמין חשמלאי שיחליף לי נורה ונחסוך כסף. בכסף שנחסוך אפשר יהיה לקנות פיצה, אני מבטיחה לו. הבכור לא מקבל את הדין "אבא היה פותר את זה את יודעת הוא אומר לי." אני מתיישבת, מושיבה את הבכור בחיקי ומציעה לו שנעשה שימוש בנרות, זה הצליח שנים וזה גם יהיה ממש מגניב - אני מבטיחה, ובכל מקרה יהיה ממש משעשע אם גלאי העשן יתחילו לפעול ונראה איך הספרינקלרים נכנסים לפעולה. הבכור שואל אם אפשר לנסות עכשיו, אני מתחילה להרגיש אי נוחות פיזית, דומני שנסחפתי. הקטן מגיע עם פרצוף מלא בשוקולד "העוגיות טעימות, אמא" הוא מאשר בשמחה, אני לא זוכרת שניתן אישור לעוגיות. "זה בסדר, אבא תמיד מרשה לנו בבוקר, כדי שתהיה לנו אנרגיה", מסבירה המרכזית. סביב שפתיה יש משהו שמזכיר מאוד שוקולד אבל היא שואלת אם עכשיו גם היא יכולה לאכול, יש לי תחושה שהיא כבר אכלה גם לפני כן. הבכור טוען שהוא לא בקטע של עוגיות, אבא מסתבר תמיד נותן לו גלידה. יש לי תחושה שמסבנים אותי, אבל אני מרגישה שאחרי החרא והזבל גלידה עשויה להיות בדיוק המתכון לאפשרות של מקלחת חמה. הגלידה מהווה בקשיש טוב למקלחת. הו, אודה קלילה למים חמים ואני יוצאת רעננה. השקט שבוקע מאזור הסלון-מטבח מפחיד אותי. בצעד מהוסס ותוך שינון המנטרה "הכל בסדר" אני מגלה שלושה בנדיטים ועוד גוויות של מגבות נייר כנראה מגליל נייר שלם. ספל הקפה המלא שהושאר על השולחן מיותם בדימדומי הבוקר נשפך על כל שולחן האוכל ועשה בריכה לדמויות הפליימוביל שהופקרו שם לנפשן. לא נורא, מנקה את השולחן. "אמא", אומר לי הבכור במתק שפתיים, "רוצה הפסקה? לעזור לך להכין עוד קפה?" כמה מתוק אני חושבת וניגשת במרץ להכין לי ספל בעזרתו של הבכור. "וואו, אמא, נראה שעשינו קפה מצוין. רוצה לשתות אותו? אז אולי עכשיו תתני לנו זמן מסך ותשתי קפה? אבא תמיד מרשה. עסק?" עסק? אני שואלת את עצמי בקול שבור. מרגישה את המלכודת, אבל הקפה באמת נראה טוב. "בסדר," אני אומרת, "רק תוכנית אחת". אני יוצאת למרפסת עם הקפה, מזל ששנים כבר לא הסתפרתי. עכשיו כל שנותר זה לשלשל את שערי מהמגדל ולתפוס איזה גבר שיוכל לעזור לי עם מטלות הבית. אני מסתכל על השעון. עברו 12 שעות מאז שהוא טס, למה לעזאזל לא עובר בגינה עכשיו שום גבר???

אז זהו שלא, זה ממש לא ככה. אבל תמיד נורא משעשע לקרוא את חוויותיו של אב נלהב כשזוגתו יוצאת לה לכמה ימי נופש. זה גם תמיד מזכה אותו בכמה נקודות. אבל האמת העגומה היא שהכל מתוקתק, אני מתורגלת בשגרה - פעילות הילדים, ניקיון, בישולים, החלפת נורות, ריקון הפח, קניות, אירגונים, כתיבת פוסטים, הכנות למסיבת יום הולדת ובניית התקציב לשנה הבאה לבניין, וגם לניקוי הקקי של החתולים (טוב בדרך כלל של חתול אחד), טיפול בתוכית, ואין לי בעיה להוסיף ליום גם את האכלת הגורים בבקבוק ואם צריך אז גם עוד דברים. אין לי סיפורי תוהו ובוהו מצחיקים שכאלה. הילדים סבבה, הבית מתוקתק והכל בסדר גמור. אבל לרגע אחד גרמתי לכם לחשוב שאני חסרת אונים... מדהים שנפלתם בפח הזה. אני אישה, bring it on

יום רביעי, 6 בנובמבר 2013

מזהות יהודית ועד לקפה בשניים בשתי פיסקאות

די צאו לי מהזהות היהודית! אני יודעת שאין לכם כוח ושהיום כולם מדברים על ליברמן, אבל לא ברור לי למה כי בלאו הכי הוא יזוכה וישוב אחר כבוד למשרד החוץ בחיוך זחוח. אבל נו באמת, זה כבר היה ברור ברגע שכל מה שנדבק אליו היה תיק השגריר. אז זהו. אבל הבוקר קראתי שבצ"הל הפרידו כוחות ומעתה, דעו לכם הורים עבריים, חיל החינוך יופקד על הזהות היהודית והרבנות על תודעה יהודית. האמת מה יש להמשיך? נראה לי שזה הפאנצ' ואם זה לא מצחיק אז חבל. אני לא יודעת מה איתכם אבל לי יש תחושת קבס קלה מהצנטרפוגה היהודית הזו שמאיימת על כל ממברנה חילונית בחיי. בכלל כל ההתערבות הזו בחיי הפרט היא מיותרת. תנו לי להתחתן כמו שאני רוצה, לחנך את ילדיי כמו שאני רוצה, לא לסבסבד מוסדות דתיים שכלל לא נותנים לי שירות, לקנות מה שאני רוצה מתי שאני רוצה. בתמורה אני מוכנה לתת לכל מי שגר פה לחיות את חייו כראות עיניו כל עוד איננו פוגע בזולתו. אכבד כל אדם על בחירתו ולא אפריע לו, אבל די להפריע לי, די להטיל עלי סייגים ודי לבוא בדרישות ממני.

מאז שכתבתי את השורות האחרונות עברו כמה שעות טובות, היה לנו חוג מבוכים ודרקונים, מפגש, הבאנו הביתה 2 גורי חתולים מקסימים שאנחנו האפוטרופוס הרשמי שלהם לארבעת הימים הקרובים, נסענו ליפו לאכול חומוס, ראינו את "גנוב על המיניונים", אירחנו חבר, הכנו עוגיות, ארוחת הערב בתנור ועכשיו קצת משחקי קלפים ובדיוק התחלנו וגם סיימנו לארוז לקראת הנסיעה הממשמשת ובאה של הבזוג הלילה. ליברמן זוכה (נו, ברור, כבר חזיתי את זה מזמן) אבל בית המשפט גלגל לעברו את שאלת המוסר ועל תפוחי האדמה החמים הללו דרך הקוזאק והמשיך הלאה,קרב המאסף (ההתכתשות בבוץ, אם תרצו) בין הפרקליטות ליועמ"ש החל והוא כנראה לא רלוונטי לאף אחד, בנט הגן בגופו על השבת ולכן אנשים שעובדים שבעה ימים בשבוע לא יפוצו על עבודתם וזה רבותיי יציל את השבת, יוסף חריש נפטר, קרי מלמל חלושות משהו על ההתנחלויות אבל זה פחות חשוב מזה שאובמה חושב שנתניהו קוץ בתחת. זהו נראה לי. בכל מקרה, אני נערכת ל- 11 ימים נטולי בן זוג והדרך הטובה ביותר להתמודד עם זה היא שמירה על השגרה. אני יודעת את זה טוב מאוד, בעבודתו הקודמת היה בן הזוג נוסע מתמיד של יותר מדי חברות. לכן, בינתיים ויתרתי על כל מיני רעיונות מהפכניים של קמפינג עם הילדים ומיני אקסטרים שכאלה שכל פעם חולפים לי בראש לפני נסיעה שלו ותמיד מתגלים בדיעבד כרעיון גרוע מאוד. אז מזל שהחיים לא תמיד מאפשרים לי לשבת ולכתוב כי אחרת הייתי עוד ממשיכה עם דת ומדינה וזה כבר בטח יצא לכם מהאף. אפרופו אף, העוגיות מוכנות והם ילכו מצוין עם קפה של טרום נסיעה ורגע ולו קטן של שקט, בשניים. 

יום שלישי, 5 בנובמבר 2013

אני פושעת

אני ק' (השם המלא ומספר תעודת הזהות שמורים במערכת), נושאת באחריות פלילית, אני פושעת. לא סתם פושעת אלא אחת שחייבת בשנתיים מאסר. מסתבר שלא רק אני, אלא גם בנזוגי, א' (כן, גם במערכת), פושע. אם ישפטו את שנינו במקביל, יש מצב ששלושת ילדיי יצטרכו לבקר את הוריהם בכלא במשך 16 חודשים (כי בכל זאת בטח ינקו לנו שליש על התנהגות טובה). 

כן, תטענו בפני שאני דרמטית, וזה בהחלט נכון, אבל עברתי עבירה נוראית - התחתנתי עם בנזוגי ולא רשמתי את נישואיי ברבנות. גם המחתן הגרמני שלנו לא דיווח על הנישואים שלנו ברבנות, שיתבייש. נראה לי שיש מצב שגם הרב הרפורמי שחיתן אותנו עבר עבירה אבל אני לא יודעת כי הוא חיתן אותנו לפני 13 שנים והתיקון חדש אז יכול להיות שהוא סתם עבריין וזהו. על מה אני מדברת? ובכן, עם קבלת החוק החדש בדבר פתיחת אזורי הרישום לנישואים, שונה הסעיף שקובע את העונש למתחתנים שאינם רושמים את חתונתם או גירושיהם ברבנות ונקבע כי זו עבירה שדינה שנתיים מאסר. אז נכון שאף אחד לא מחפש אותי ולא בגלל אנשים כמוני שונה סעיף העונשין, אבל תחשבו על זה - אם תורידו את הרבנות מהמשוואה ותשאירו את החתונה למתחתנים (נו טוב, גם להורים שלהם) נראה לי שלא נצטרך את החוק בכל מקרה, לא שווה?

אז עזבו שהחוק החדש אולי מקל על אלה שרוצים להתחתן ברבנות, אני אישית לא יודעת על זה יותר מדי כי מעולם לא טרחתי להתעניין בהליך מבחינתי הרבנות מעולם לא היתה אופציה ולא, אני לא פסולת חיתון. אבל אני לא מצליחה להבין למה אנחנו ממשיכים לשאת בעול הרבנות ולא יוצרים מהפכה? למה אנחנו ממשיכים לשלם על מוצרים בעלי הכשר? למה אנחנו לא מתקוממים מול הכניסה הבוטה הזו של הדת לחיינו גם אם אנחנו לא מגדירים את עצמנו כדתיים? הרבנות היא מוסד שאבד עליו הכלח וככל שנותיר אותו מחוץ לחיים שלנו ככה יהיה לכולנו בריא יותר. כה אמרה הפושעת. זהו. ארוחת ערב (מנסה לגוון את התפריט לפני הישיבה בכלא...)

ממלכת הלגו ופתרון בעית הגב

כן, עדיין גב כואב, אבל במשחק המוחות האדיר שמתנהל ביננו זו אני שידה על העליונה כרגע. נחתי יחסית בבוקר, נתתי לכאב הגב לחשוב שהוא תפס עלי תחת (כך במקור) והרדמתי את דריכותו. כשהוא הרגיש נוח וכבר חשב על שיפור דיור, תקפתי - לקחתי את שלושת גמדי העל והתחלנו לנקות את חדר הלימודים. אתם בטח מדמיינים לכם כבר את חדר הלימודים המשוכלל וכן, זה התחיל בהמון רעיונות לאיך זה יהיה המקום בו נלמד ואפילו עיצבתי עם הנגר משטח לימודים מפואר, אך בפועל השטח נפל קורבן לפלישת הלגו והפליימוביל. ועדת השמות שוקלת את שינוי השם, אך לפני כן ועדת הבינוי והתכנון צריכה להרשות את שינוי הייעוד, בינתיים ההתנחלויות של הלגואים והפליימובילים משגשגות. לכן, ניקוי חדר הלימודים משמעו ילדים מסדרים את מה שאמא מצליחה לדלות מתהום הנשייה, היינו מתחת לשולחן העבודה העתיק שלי ומתחת למשטח הלימודים הענק שלהם ומתחת למזנון הפליימוביל והלגו (קראו לזה איזור הגבעות, אם תרצו). מכיון שדליית האוצרות לא מתבצעת מדי שבוע (כי לפעמים יש נוהל "שטיפת מעברים" ולפעמים יש ניקוי יסודי), הרי שבכל פעם נמצאים אוצרות אבודים. כך שאני נהנית משני העולמות - גם מנקה וגם רואה איך חדוות הגילוי מחדש מתמרצת את הילדים לסדר. די להתעכב על המשפט האחרון כי כבר הודיתי על אהבתי לניקיון, גם כנראה שלא יכולתי לחמוק מגורלי כי מסתבר ש"יקיות" כן עוברת בגֵנים באופן רציסיבי וסלקטיבי (הרי כבר הודיתי בשטיפת מעברים, סימן שאני מעגלת פינות). 

כך או אחרת, ניקיון הכולל מתיחת שרירים, תנוחות בלתי אפשריות ודבקות במשימה הוא בהחלט התרופה הבדוקה לסיום מטרד כאב הגב. זה האחרון לא היה צריך הרבה כדי להבין שאני מקרה אבוד ולא אסכים להיכנע. מילא לשבש את החיים שלי, אבל כשזה מגיע ליכולות שלי בניקיון אני מסמנת את הגבול. לכאב לא היתה ברירה אלא להכיר במפלתו ולסגת. ורק כדי לודא נסיגה, אנחנו הולכים עכשיו לסדר את חדר הספריה והמשחקים. מה אתם פוערים שוב עיניים? ברור שיש חדר משחקים, לכל האזרחים השוליים של ממלכת המשחקים שלנו... נו, באמת? איך לא הבנתם את זה קודם?