חפש בבלוג זה

יום שלישי, 19 באוגוסט 2014

טקס הכניסה בברית הנישואין (5 אותיות) ורמז: זה לא עניינו של אף אחד

תמונה של כאלה לא דרוכים -
לא כל כך מומלץ
אוף כל כך הרבה דברים אני רוצה לכתוב. והם עוברים מהפרטי לציבורי, מהאישי ללאומי, ואל תתנו לי בכלל להתחיל עם העולם. אז במשך היום אני מנסה לכתוב, לפעמים זה מצליח, לפעמים פחות. והבנזוג בחו"ל והשינה לא ממש מגיעה וכבר יש אנרגיה אבל היא מהולה בסוג של דאגה. בעצם אם אני קוראת את עצמי מה שאני מנסה להגיד זה שיש בי דריכות, כזו שלא מאפשרת לי באמת להיות בשגרה. כאילו משהו שאני לא רואה כל הזמן רודף אותי ואני צריכה להיות מוכנה לכל דבר שלא יבוא. הבעיה היא שאני לא ישנה מספיק בגלל זה וכל הסיפור הזה נוטה להיות בעל אופי נורא מייגע. וביננו אני מניחה שלא צריך להיות רופא כדי לדעת שזה לא מומלץ וזה אפילו די מדכא כי אתה לא יודע מה ישים לזה סוף. אם זה ההחלטה האישית שתדרוש התאפסות או שמא זה משהו שחיצוני שעוד לא ממש נפתר ואני צריכה ללמוד לנתק. מה שקורה כאן מלחיץ אותי, אבל זה הופך אותי לבוגדת. זה מצחיק לאהוב כל כך, להתאמץ בכל יום כדי להישאר ולהיות מקוטלגת ונחשדת. 




נזנחו בצד
לא ממש מספיקה לעשות כושר וזה מייסר אותי, בעיקר בגלל שאני מסוג האנשים שמאמינים שאם אתה רוצה משהו אתה עושה אותו. מה שאומר שאם אני לא עושה כושר אז אני לא רוצה? כי דווקא יש לי תירוצים ממש טובים. אופס, הייתי צריכה לומר סיבות, נכון? אז להשאיר את הנוער לבד לשעה וחצי ולרוץ זה קצת בעייתי, בטח אם אני רוצה גם לכתוב (עליתם על זה - כנראה שכתיבה חשובה לי יותר). את תרגילי הלילה אני לא עושה כבר יומיים כי התמקמו לי שלושה ילדים בחדר השינה וכבר לקחו תחת חסותם גם את המזרן הדק של האימונים. ותכל'ס אני נורא עייפה מלהיות אנרגטית כל הזמן ומרגישה שהגוף שלי לא ממש יעמוד כרגע במעמסה כזו. מנחמת את עצמי שכשבנהזוג יחזור, אני אתחיל לישון יותר טוב וגם להתאמן. שנאמר, למה לא לקוות אם אפשר?




לפעמים לדפוק ת'ראש בקיר זה סוג של
בריחה - תמונה אופטימית
ואז כשמגיעות כל החדשות מבחוץ עם דאעש ופרגוסון ומרעין בישין שכאלה, בא לי פשוט לברוח מכל העולם הזה ופתאום להתיישב בחלל לא נשמע כמו רעיון מופרך כל כך. אבל מה שהכי חודר מבעד השיריון שלמדתי לעטות על עצמי זה מה שקורה כאן. עזבו אתכם רגע מהארכת הפסקת האש, אם כי מצב הלימבו הזה אליו נכנסנו הוא באמת פתאטי, בעיקר מכיון שהוא מוכיח שאין לנו הנהגה ולא שלא ידענו את זה קודם, אבל זה נותן משנה תוקף. וכשברקע שר האוצר נשמע אתמול אומר שטילים על הדרום לא באמת שוברים שגרה בישראל, אני שואלת שוב, אז בשביל מה יצאנו למלחמה הארורה זהו? וכשברקע מתגלה (לא שלא ידענו, אבל ממש כמו המנהרות לא הבנו את ההיקף, חה!) שאופסי יש יותר קיצוניים מהחמאס בעזה, אז תגידו - אתם לא מרגישים שקצת עשו עליכם סיבוב? ייתכן שאני הלא הגיונית כאן, אבל לי זה עושה עוד יותר חשק לדפוק את הראש בקיר, מה שיסייע לתסכול ויש בו מן הסיכוי לטשטש הכרה. 





Wedding - highly over ratted 
אבל זה לא הכל, הו לא זה לא הכל. ואם אני נשמעת לכם קצת כמו חתול תעלול זה רק בגלל שיש לי עוד משהו לשלוף פה מהכובע. כמה אנשים לדעתכם התחתנו היום? לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יש כ- 53,000 חתונות בממוצע (אם כי זה מעודכן עד 2013) בשנה מה שמשאיר אותנו עם בערך 145 חתונות בערב. כל כך הרבה אנשים מתחתנים ובכל זאת כל המדינה מדברת על החתונה של מורל ומחמוד, שאפילו לא ידעו בעצמם שהם כאלה סלבריטיז. ולמה כולם מדברים עליהם? כי הוא ערבי והיא יהודיה שהתאסלמה והתבוללות זה אם כל חטאת מסתבר, עזבו אתכם מ"אם כל חטאת", סגן שר הדתות חושב שזו "שואה שקטה" (אל תרימו גבה, כנראה שכאן כן מותר להשוות, השימוש בשואה כמקור להשוואה בינתיים אסור בעיקר לשמאלנים). שואה, לא פחות ושקטה (טוב השואה הקודמת עשתה כל כך הרבה רעש שאפילו אלוהים [אל דאגה, אין שינוי בהעדר מערכת היחסים בינו וביני] לא ממש שמע). כנראה שאין לנו אלא להמתין מעט עד שיתבררו ממדי הזוועה. 




בינתיים מצעד של פוליטיקאים שמנסים להיות "קודם כל יהודי" כי יהודי זה הכי, אחי. שר האוצר מסביר שאם הבן שלו היה מביא חלילה שיקסע זה היה מאוד מצער אותו, מזל שהוא לא דחף את הנורבגית מתחת לאף של נתניהו כי באמת אף אחד לא עשה את ההקשר. אבל חוץ מהנורבגית שהייתי חייבת להכניס, תסלחו לי שכרגיל אני יוצאת המעצבנת אבל תוציאו את האף הגזעני שלכם מהמיטה של אנשים אחרים, חלאס. איזו מין מדינה נחשלת אנחנו שכל הזמן עסוקה בתורת הגזע? אויש, הפריע לכם שכתבתי תורת הגזע כי זה עושה קישור לשואה? אבל מה לעשות שתורת הגזע היא הרבה מעבר לגרמניה הנאצית. ומה לעשות שגם אם לא נרצה לקרוא כך לילד זה עדיין בדיוק זה. אנחנו פשוט גזענים וכשאני פוגשת גזעני אני מתחילה להבין אנשים שמתבוללים וגם מודה על זה שתכל'ס התבוללות לפחות מצמצמת, יש להניח, את מספר הגזענים כך שכבר יש סיבות להיות בעד. אבל מעבר לגזענות, חתונה זה עניין פרטי ואישי ומדינה שלמה ניסתה לעשות מחתונה קרקס ועשתה מעצמה קרקס. איזו פארסה מטורפת זו? שני אנשים מתחתנים אז זהו, סוף פסוק, אחלו להם בהצלחה ותמשיכו. או שתתעלמו כמו שאתם מתעלמים מעוד עשרות זוגות ביום שמתחתנים מהטעם הפשוט שאתם לא מכירים אותם. חתונה של אנשים אחרים היא לא עניינו של אף אחד, אלא אם כן זה הזוג או מקורביו ולא כל עם ישראל לא נחשב משפחה.




Embedded image permalink
דוגמא לאנשים שקונים את זה
הפרשה הזו מעלה עוד נושא מעניין והוא שנושאים כמו דת, מורשת והתבוללות תמיד יאמרו בגוף ראשון רבים למשל "באירופה אנחנו מגיעים ל- 80% נישואי תערובת", טוב זו כנראה צרת רבים, שוין וידוע שכולנו משפחה אחת (אז מה אם בפיסקה הקודמת טענתי שלא). אבל זה יותר מזה, אנחנו תקועים בתוך שיח בלתי נסלח של "עם נבחר", "הבטחה אלוהית" ומיני שכאלה והאמת שיש כנראה המון אנשים שקונים את זה. ההסתכלות האתנוצנטרית הזאת יוצרת אצלנו גם הבחנה ברורה לגבי מה טוב ומה רע היחסי בעינינו, מעניקה איצטלה של מוסר ויוצרת נורמות של אי שוויון, תוך העדפה של נרטיב דתי על ערכים אוניברסליים. אבל יותר מזה, אנחנו לא חיים במדינה יהודית ודמוקרטית, בפועל המדינה הזו היא קודם כל מדינה דתית וכמו שכבר טענתי בעבר (וגם כאן בעצם, הממ וכאן - טוב די, הנושא כנראה מעסיק אותי) המצב הזה רק ילך ויחריף. הייתי כותבת כאן על להב"ה אבל אורי משגב הקדים אותי. אבל הבעיה היא באמת בעיה של כולנו, של כל הרוב החילוני שעדיין יש בארץ שמקבל את גזירת הציבור הדתי מכיון שיש להתחשב בו, רק שבינתיים הדת הזו הולכת ומצמצמת את צעדיו. אני מבינה שמדינת ישראל היא מדינה יהודית ולא רק דמוקרטית, אני מבינה את הצורך להתאים דברים לדת (גם אם אינני מסכימה) אבל בעיני חופש הפרט גובר על הדת ורק חופש מדת יוכל להבטיח מחד חיים דמוקרטיים ולאפשר ליהודים דתיים לשמור על הדת יותר מאשר כל ארץ אחרת.

אני יכולה להמשיך, אבל אני אעצור פה ורק אשאיר אתכם עם חומר למחשבה.Embedded image permalink


זה די שובר את הלב כשחושבים על זה כמה התרחקנו מחזונו של חוזה המדינה. מזכיר לי את הסטיקרים הניו אייג'יים של "אל תניח למי שאתה להפריע למי שאתה יכול להיות", נראה לי שהתכוונו ממש לזה, רק אומרת.


יום ראשון, 17 באוגוסט 2014

הפגנה מאוחרת

במוצאי שבת, הערב, אבל עד שאפרסם מחר זה יהיה אתמול, נערכה הפגנת שמאל, הגדולה ביותר, אם להאמין לדיווחים, בחמש השנים האחרונות. ההפגנה "משנים כיוון לשלום, לא לדרך המלחמות", כן זה שמה הקליט והבומבסטי משהו, הפעם היא תוצר שיתוף פעולה של "מחנה השלום", יו נואו מר"צ, שלום עכשיו וחד"ש, כל הזועביז בע"מ (או שמא בעם?). 

ההפגנה הזאת שנתפסית אולי כהצלחה היא לא הצלחה בעיני, למרות שאולי ראוי היה שכן אראה אותה ככזו. למעלה מ- 10,000 איש הגיעו לכיכר, הפעם המשטרה לא נתנה לאנשי ימין קיצוני להתקרב להיקפה של ההפגנה, הפעם הגיעו עוד נואמים, גם ראשי מפלגות וחברי כנסת, הפעם הגיעו אומנים ואפילו דויד גרוסמן נאם. הפעם. הבעיה עם ההפגנה הזו היא שאמנם הקריאות שעולות משם הן חשובות ואולי אף הכי חשובות משום ששתי קריאות - שיתוף פעולה יהודי-ערבי ומו"מ לשלום, הן קריטיות. אבל היא מגיעה מאוחר מדי. תגידו ובצדק שעדיף מאוחר מלעולם לא וזה בהחלט נכון, אני שמחה שההפגנה הזו היתה הצלחה והאמירה שלה היתה חשובה, אם כי יש לי תחושה שמידת החשיבות שלה בקנה מידה לאומי היא לא גדולה. אני יודעת שההפגנה הערב היתה חיונית, אבל אני לא רציתי להיות שם. אתם יכולים להגיד שזו בדיוק הבעיה של השמאל - פלגנות צדקנית. וואלה, ייתכן שאתם צודקים. אבל היום לא באמת הרגשתי שחסרוני יורגש, עד עכשיו לכל ההפגנות בתל אביב נגד המבצע הגעתי, לכולן מלבד לאחת. הרגשתי שחשוב שאני אגיע, דווקא בזמן מלחמה ואיומי ימנים קיצוניים מבית, לעמוד על חופש הביטוי שלי, על זכותי להעביר ביקורת, על המוסר שמנחה אותי להיות קודם כל אדם.

ההפגנה היום היתה של השמאל, היא היתה חשובה ויצאה ממנה קריאה נפלאה, אבל בעיני הסאבטקסט שלה היה "שמאל נאמן", השמאל שחרק שיניים (אם בכלל) בזמן המלחמה, יצא לפרוק אדרנלין ולצעוק שלום בכיכר העיר, כל המלחמה הוא שתק והפגין סולידריות, רק חיכה שיתנו לו את את הסימן השלטוני שמאפשר לחזור ולהשמיע ביקורת. השמאל שחיכה עד יעבור זעם ומכר במידת מה את עקרונותיו בא לחפש קתרזיס בכיכר. חשבתי להגיע רק כדי להיות סופסוף שוב בהפגנת כוח של השמאל, כי בהפגנות האחרונות היה מהול איזשהו פחד, אולי בעתה, לא מאנשי הימין והמכות והקללות שלהם, אלא מההכרה שיש כאן רק קומץ קטן שרואה איך הכל משתגע. אבל אפילו תחושת הביחד הזו לא הביאה אותי לכיכר.

ההפגנה הזו היא קרשנדו סיום מפתיע ללגיטימציה שמרבית השמאל נתן למבצע הזה, ההתגייסות לסולידאריות ולרעיון של "קודם כל ישראלי" (כן, הקמפיין הזה יושב לי על הלב) שמרבית השמאל לקח על עצמו. אלה שהיו שם בכיכר התנערו בחודש של המבצע הזה מהשמאל "ההזוי" שתכל'ס אמר את כל הדברים האלה רק שעשה זאת בזמן המבצע עצמו, מתי שצריך היה. ההמון הזה גם נתן יד במידת מה לקריאות הבוגד שהועלו מול השמאל שוב ושוב. מי שבא היום להפגנה כל הכבוד לו מחד אבל אם הוא לא היה בהפגנות גם בזמן המבצע הרי שבעיני הוא לא שמאלן, הוא מצביע שמאל אבל הוא עושה את זה "נכון" ובלי להרגיז. מי שהלך להפגנה היום ולא הפגין בזמן המבצע הוא כזה ש"הולך להפגין דווקא עכשיו ולא בזמן המלחמה כי למרות שהמלחמה היתה מיותרת, העיתוי נורא חשוב ועדיף היה לא להפגין בזמן המלחמה, לא מנקודת המבט של הציבור הישראלי". שזה גם מתנשא וגם מראה עד כמה פריווילגית השתייכות פוליטית יכולה להיות. 

זה בדיוק מה שמפריע לי עם ההפגנה הזו, שהיא באה עכשיו, בשוך המלחמה. רוב האנשים שהגיעו היום מסכימים שהחמאס הוא יותר מבעייתי אבל יש לחזק את אבו מאזן ולשתף את הפלגים המדיניים בחמאס, הם מסכימים שהמלחמה היתה מיותרת, שהמחיר היה יקר, שזו הדרך שמובילה למלחמה/מבצע הבא, הם מסכימים שיש לקדם את הדו-קיום פה, הם מסכימים שצריך לחזק את היסודות הדמוקרטיים, הם קוראים לחידוש המשא ומתן. כל אלה בקווים כלליים מקובלים על מי שמכנה את עצמו שמאל, מי שהיה היום בהפגנה ומי שהיה בהפגנות בזמן המבצע. מה שעוד מקובל על מרבית האנשים שהגיעו היום זה שבזמן מלחמה כולנו מתכנסים סביב הדגל, מפגינים סולידריות ולא מביעים ביקורת רק מפיצים חיבוקים וקרני אור סביב. הדואליות הזו של שמאל היום בישראל היא מה שעושה אותו רפה כל כך ולא אטרקטיבי. זה מה שבעיני הוא לא מקובל. מתי זועקים נגד מלחמה אם לא בזמן המלחמה?

השמאל הזה שכל הזמן צריך להוכיח שהוא לא בוגד, שהוא בעד חיילי צה"ל, שהוא לא תומך חמאס, זה שמאל שאני מסרבת להסכים עם הטקטיקה שלו אך הוא מאגר ההיצע של מנהיגים בהם אני יכולה לבחור כל 4 שנים (בערך), מילכוד 22, סוג של.  אני לא מרגישה צורך להתנצל, אני מחזיקה בדעות שלי כל הזמן ולא מסווה אותן בהתאם לסיטואציה. אני לא בוגדת, אני לא מגנה את חיילי צה"ל אלא את המדיניות בשמה החיילים האלה מבצעים פקודות ואני בטח לא דוברת חמאס, ואם אני מאמינה שישראל צריכה ללכת למשא ומתן זה לא כי תלוי לי פוסטר של מוחמד דף על הקיר זה והוא כבר מהוה מרוב שאני נוגעת בו בהערצה, אלא בגלל שאני אדם ואמא וישראלית ואני רוצה לגדל את הילדים שלי כאן, בארץ שלי ובשפה שלי. אני לא יכולה להאמין שאת הסכסוך הזה אי אפשר שלא לפתור במשא ומתן אחרת אני אחראית על העונש הגדול ביותר בחיי הילדים שלי להמשיך לחיות את הקללה של מבצע רודף מבצע. 

השתיקה הזו של השמאל וההוכחות הקטנות האלה של נאמנות הן אחת הטעויות של השמאל. עצם העובדה, שבזמן מלחמה השמאל מאמץ לעצמו פוזה של זיקית שמשתלבת עם הנוף, משחקת בדיוק לידיהם של כל מי שטוען שהשמאל בוגד. אמירה שמאלנית עקרונית המכילה דמוקרטיה, דו קיום, משא ומתן, שלום (אני לא מתייחסת כרגע לנושא חברתי-כלכלי אם כי הוא לא פחות חשוב) לא צריכה להיות מוחלשת בזמן מלחמה. ההחלשה הזו יוצרת דה-לגיטימציה הדרגתית של השמאל והפיכת השיח הציבורי למרכז עם נטיה ימינה. 

ההפגנה הזו היא בעיני הכי קלישאה של מעט מדי ומאוחר מדי. היא נכונה והיא חשובה אבל היא בעיקר היתה כנס תמיכה נפלא של שמאלנים שרצו להרגיש טוב עם עצמם, אין לה באמת חשיבות. "לא אשתוק כי ארצי שינתה את פניה"? אם הייתם מפסיקים לשתוק קודם אולי היא לא הייתה משנה כל כך את פניה. אם עד עכשיו לקח ל"שמאל" להבין שאנחנו בבעיה, אין אלה להסיק שכנראה עד שהמסקנה הזו תהדהד ברחבי ישראל כבר כנראה יהיה מאוחר מדי. השמאל, לצערי, לא הביא עימו היום תקווה חדשה, השמאל יצא לדעתי להפגנה גדולה אחרונה עד לפעם הבאה שעוד פעם יהיה קצת מאוחר מדי.

בעיני היום כישראלית (לא קודם כל ישראלית, רק ישראלית), המצב בתוך החברה הישראלית עגום. במלחמה ואחריה, שמעתי אנשים אומרים שהמבצע הוכיח שהדור של היום הוא בכל זאת לא כזה רע. המשפט הזה הדהד בי וחילחל וזיעזע אותי כל כך, כי מה המשפט הזה אומר אם לא שהילדים שלנו נשפטים על בסיס מידת מוכנותם לשפוך את דמם למען המדינה? אם אלה המדדים, הרי שהחלטת שר החינוך להוסיף עוד מאות שעות תנ"ך לשנת הלימודים הבאה היא הגיונית. אם לא נרביץ בהם מסורת, אתוס ודת איך הם יהיו מוכנים לצאת לצבא ולמסור את חייהם? אז באמת אפשר להמשיך ולגדל פה דורות של ילדים שגדלים על אתוס והבנתם את המושגים דמוקרטיה וזכויות אדם היא לקויה ומוטה ולראות במו עיננו איך העשבים השוטים והלאומניים הולכים וגדלים ומכסים את המקום הזה.

ההפגנה של היום לא יכולה להיות כוח נגד מול העוצמות שבהן גלי הנגד מפעפעים בציבור הישראלי. ההפגנה היום היא בעצם בסך הכל טפיחה ידידותית לנתניהו על השכם, שאומרת לו אנחנו שמאל ידידותי ושוחר שלום ובאנו לעשות שלום, בתוכינו וגם עם הפלסטינים, אבל אם זה מפריע לך, אנחנו יכולים גם לקבוע מועד להפגנה שיהיה יותר נוח. אנחנו שמאל סתגלתן שלא רוצה לעשות בעיות ואם פניך לשלום נצעד לצידך ונעשה קולות של שטיח. 

מהצד השני, אפשר להיות נורא חיוביים לגבי ההפגנה הזו, ראינו כבר כמה האופטימיות הצליחה לנו, הרי השמאל חוגג על השלטון כבר 13 שנה (אם נתייחס לברק כאל שמאל). רוצה מאוד לקוות לטוב, רוצה להאמין שההפגנה הזו תשנה במשהו, אבל הולכת עם ההרגשה של "שיהיה לנו בהצלחה עם זה כי אני לא ממש רואה את זה קורה".

יום שבת, 16 באוגוסט 2014

משמעות - פרולוג אפשרי או סיום - לא חד משמעי

זנון כמשל
הבעיה הכי גדולה עם יאיר לפיד היא קודם כל יאיר לפיד, זה ברור אבל לא לזה התכוונתי. הבעיה בה התמקדתי היום היא הציטוטים השגויים והמבולבלים שלו בכל הפוסטים והנאומים שהוא משחרר לטובת (או שלא) הציבור והן מקור בלתי נלאה לסיבות ראויות לדפיקת ראש בקיר או לחלופין מחבת ברזל בהתאם לזמינות. ולבד מהברור מאליו, נניח שאני לא הייתי רוצה לחלוק מקום במשפט הכולל אותי עם יאיר לפיד (שיט, נדמה לי שהרגע עשיתי את זה ועוד בעצמי) או שבכל פעם שאני קוראת שליפה כזו שלו (שנכתבת בסגנון הנונשלנטי הבלתי ניתן לחיקוי של "בטח זה טיול אוורירי לעת ערב בפארק ולא שעות של מאמץ לשימור תדמיתי המזוייפת, תשאלו את מי שבא לכם אני תמיד זורק שמות של פילוסופים ומתמטיקאים, הלא שמותיהם חקוקים בבסיסי ג'ל [הג'ל שלי]") משהו בי נשבר מכל כך הרבה בחינות. אז, לא, לא רק אלה - המשמעות העיקרית היא שבכל פעם שאני חושבת על ציטוט או דוגמא לבלוג אני עורכת את מבחן לפיד. שזה כמו מבחן בוזגלו אבל בכתיבה. היינו אין הבדל בין פוסט לפוסט וכל פוסט נבחן לגופו, למותר לציין שזה מצער אותי שלפיד עוד לא פיתח טכניקה כזו. הלאה.




"על מה שעליו לא ניתן לדבר,
אודותיו יש לשתוק. ויטגנשטיין
ולמה אני בכלל אומרת לכם את זה? חוזרת למסלול- ובכן, ניסיתי לברר לעצמי את המושג משמעות. ובאחת התמלא הדף בהמון ציטוטים וזה הביא אותי ללפיד וגם לעריכה אינטנסיבית.

משמעות - מחד הרי זה ברור כשמש מהי משמעות וביננו זה מושג כל כך אמורפי וסובייקטיבי שרק הגדרתו היא אובייקטיבית. כך שלא יהיה זה בלתי משמעותי אם אומר שמשמעותה של המשמעות היא בעצם משמעותה למשתמש. אבל חסל פילוסופיה בגרוש. הגדרה מילונית של המושג משמעות היא מובן או כוונה. לא אכנס לויטגנשטיין כי זה יוביל לדיון ארוך (כולל ציטוטים), לנושא המשמעות והשימוש במילים ליצירת שיח שיוצר משמעות ושחשיבות השיח היא במילים המנסחות אותו ובמשמעותן ואופן שימושן. מכאן, שלא נוכל להתקדם הרבה אלא אם נסכים שפוסט זה שהוא לא פוסט אלא מסה שלמה - זה לא יקרה, אל דאגה, לנשום. אבל המשמעות לדידו של ויטגנשטיין, בהנחה שהבנתי נכון, היא מה שיוצר את המובן ואת אופן שימושן של מילים והשימוש בתורו מעניק להן את המובן שיוצר את המשמעות - מעגלי משהו, אך למעשה גלי כי השפה היא לחלוטין דינמית. מכאן שהמילים עשויות לא להשתנות אך משמעותן ומובנן עלול לקבל תפניות מעניינות בתכלית.

אבל זה יותר מזה כי מלבד המשמעות החברתית המגולמת במילים ומתקדדת בנו באופן רציף לאורך תהליך החיברות היומיומי שלנו, לכל מושג כזה מתווספת הפרשנות האישית. עקרונית אנחנו מקטלגים דברים לפי המשמעות שלהם ובעצם גם לדברים מוסכמים יש בכל זאת דקויות של הבחנה שיוצרות הבחנות מאוד משמעותיות במשמעות, אם תרשו לי להתפלפל. ואז נכנסתי לעומק הקורה (ללמדכם, שלפעמים פוסטים מצריכים עבודת הכנה וזה לא סתם שאני לא מפרסמת, זה חלק מכללי המניעה הבסיסיים כדי לא להפוך ליאיר לפיד - תחקיר. אבל זה לא משהו שאתה מצפה שאיש טלוויזיה לשעבר יעריך, אהממ, אהממ) וחזרתי לקרוא מאמרים וספרים רלוונטיים שעלו במוחי. במידה מסויימת יש לי התניה שכזו לחשוב על "האדם מחפש משמעות" (ויקטור פרנקל) בכל פעם שמועלה המושג משמעות (מעניין למה, ייתכן שהתשובה בשם הספר, אבל זה קל מדי). ספר, שמבוסס על ניסיונם של ניצולי מחנות הריכוז מנסה להתחקות אחר המכניזם של המשמעות ועצם הקריאה בו נותנת פרספקטיבה (יופי כי ניצולים ופרספקטיבה שולח אותי לאיילת שקד אחרי נסיעתה לאושוויץ וזה ממש לא האימאג' שאני צריכה עכשיו). אבל מעבר לזה, עמדתו האקזיסטנציאליסטית ומסקנתו העיקרית, לפחות מבחינתי ובהנחה שניתן להתיימר ולסכם את הספר הזה במשפט יחיד, שבעבור כל אחד מאיתנו המשמעות היא אחרת, ואת התכלית הזו נגזר על האדם לחפש כדי להצליח ולהתעצם כאדם, היא מלאת תקווה בעיני.

בבואנו לבחון משמעות, אנחנו יכולים למצוא מכנה משותף למשמעות שאנחנו מעניקים למושגים, אך למעשה כל אחד מאיתנו עוד מלטש את המשמעות הזו עד שהיא מתאימה לחלוטין להיכנס לקולטן הפנימי של הנפש ולכייל את האדם מחדש. ברמה האישית זוהי סינרגיה דינאמית ושברירית בעדינותה, ברמה החברתית זה גם עוד סנן (פילטר) שלא מאפשר לך למעשה לבחון אובייקטיבית את המשמעות של אדם אחר לאותו מושג ובאמת לקבלה. כל משמעות היא כל כך אישית ולכן גם אם היינו מגדלים אנשים בתנאי מעבדה שווים מכל בחינה, אופיו של כל אחד מהם וחוויותיו היו מעצבים לו משמעות שבהכרח לא היתה כמו של תאומו לניסוי. אם תרצו זה כמו מן מצפן בסיפור אי-גיוני שמכייל כל אחד מאיתנו אבל כל אחד בשדה מגנטי אחר.


אם תחשבו על זה, גם הדברים הכי בסיסיים שהגדרותיהם ברורות לכולנו הן למעשה לחלוטין סובייקטיביים. גם אם המילה בית (וסליחה מראש מאל-על ותנובה שאני לוקחת להן את המיתוג ומחזירה אותו למרחב הפרטי, אם כי השימוש של שתיהן בקמפיין שלהן במילה בית הוא בדיוק ההוכחה למשמעות הקולקטיבית) תתואר על ידי מרביתנו דומה, עדיין הבית האישי של כל אחד מאיתנו גם ברמת ההגדרה הוא שונה לחלוטין. המשותף יכול להיות מאופיין על בסיס תחושת שייכות אמיתית המתבקשת מתוך המושג המובע בקונטקסט של נרטיב חברתי ברור ומבוסס. אבל אם מושג יחסית ברור כמו בית נתון לאינטרפטציות שונות ומקבל משמעות שונה למרות הבסיס המקובל, הרי שלמושגים "גדולים" יותר גם מנעד פירושים רחב יותר, לדוגמא: אהבה, חיים, זוגיות, הורות. ולמעשה למרות שהמושגים בהגדרתם ברורים הפרשנות שלהם משתנה ואינדיבידואלית ויחד עם זה כפופה למה שמקובל חברתית.



דוגמא לקומוניזם ושברו?
היופי במשמעות האישית הוא זה שמונע ממני להיות אדם שיבחר לקבל אידיאולוגיה גורפת. אידיאולוגיה גורפת מכתיבה לרוב את המשמעות של הדברים ומצמצמת את האפשרות לפירוש אישי וחופשי, עד כמה שהחופש קיים רק שזה דיון אחר. אידיאולוגיה חובקת, כמו דת אם תרצו אבל גם ספרים כמו "תורת הרצף", נותנת מתכון מאוד מסויים של איך צריך לחיות ודרך איזו פריזמה לראות את הדברים ולמעשה להעניק להם משמעות. הן בנויות על זה שההגדרות למושגים ועל כן גם המשמעות שלהן ישרתו את הפונקציה לשמה הם נוסדו וייצרו קו מחשבה דומה לכלל האנשים. זה עבד הכי טוב עם דת, קומוניזם הוכיחה שזה לא עובד תמיד, ייתכן, ואני רק מעלה השערה כאן, שללא גורם מעניש קוסמי וכל יכול זה פחות משכנע ולכן מרבית האידיאולוגיות החובקות, לבד מהדתות, הן במידת מה אופנתיות, גם אם האופנה הזו מחזיקה מעמד כמה מאות שנים. למעשה מי שבוחר שלא להאמין באידיאולוגיה חובקת על שמגדירה לו את המשמעות, הרי שהמשמעות שיתן לכל דבר היא במידה רבה תולדה של בחירות. כמובן שבחירות הן גם פונקציה של אופי וסיפור חיים והרבה עובדות נסיבתיות ובכל זאת הן מתמצות לנושא הבחירה שלנו ואיך אנו מעצבים את חיינו בהתאם.

מכאן שאם אני מסכמת את המושג משמעות לגבי, הרי שמשמעות היא הפירוש האישי שהוא תלוי חברה ולכן משמעות היא חלק בלתי נפרד מהבחירות היומיומיות שלך שהן כמובן גם חלק מהמהות שלך וההגדרה שלך. כך שבעצם להגדרה העצמית שלך את עצמך יש הכי הרבה משמעות והמשמעות הזו תקרין על המשמעות של שאר המושגים לגביך. שמתי לב לזה בצורה מאוד אינטנסיבית דווקא בויכוחים ברשת בזמן המלחמה בעזה ודווקא הקמפיין של וואלה "קודם כל ישראלי" היה הכי מובהק. למי שמגדיר את עצמו קודם כל כאדם, השגותיו לגבי המבצע והרג האזרחים היו מאוד ברורות כי הרג הוא מיותר, מי שמגדיר עצמו קודם כל כישראלי מצדיק את ההרג גם אם אחר כך הוא מצר על ההרג וגם אם לא. זו אמנם הכללה גסה, אני לא מכחישה, אבל בכללי זה מעיד משהו על משמעות ההגדרה האישית והחברתית ובהתאם גם על הדינימיקה של יצירת נורמות. אבל אני רוצה להישאר דווקא באישי.



מדוע אנחנו? מדוע כל דבר? מפני שרגע זה פשוט קיים.
האם ראית אי פעם חרקים לכודים בענבר? קורט וונוגוט
אני מצהירה על עצמי שאני אדם חופשי מאידיאולוגיות בעל תפיסה סמי-אקזיסטנציאליסטית שאני מאמינה ברעיון שאנחנו סך הבחירות של עצמנו ושבכל נקודת זמן אנחנו יכולים לבחור מתוך אינסוף אפשרויות. המשמעות בעיני היא בדיוק המקום בו העולם אינו רק רצף של תכונות מתמטיות המצטרפות לכדי כללים בפיזיקה, העולם עוד רצף של שפה סימבולית שאתה האדם שואף להבין ולזאת מתכוון בחיפוש אחר משמעות. החיים האנושיים המוגבלים, בסופו של דבר, במוות שהוא מוחשי ואמורפי כאחד, נדמים בעיננו כמשהו שיש למצוא לו תכלית - התכלית הזו היא המשמעות. הניסיון להבין את החיים הוא המעניק לכל זה משמעות, וכשאתה מבין כמה החיים הם ארעיים אתה חייב לכוון את חייך ככה שהבחירות שלך יובילו אותך להרגיש שאתה אכן חי את החיים. שבכל יום אתה חי ולא מתקרב אל מותך, וכשאתה מצליח להגיע לכל ערב בחיוך, יש בכך, לפחות לדעתי קצה קצהו של גירוד המשמעות של החיים. אם תרצו, החיים הם למעשה התנגדות לאותו קבוע שבואו ודאי אך ללא השערת זמן.

Carpe Diem אם כך יכולה להיות הסיסמא של הפוסט הזה, אבל זה יותר מדי פשטני. אין לפוסט הזה באמת סיום, הוא בא רק לדון על משמעות ולכן סופו בכלל אינו משמעותי כי ייתכן שבכלל אני אמשיך אותו אחר כך ויתכן שהוא סיים את משמעותו בחיי ועליו לפנות לדרכו העצמאית.

מפרסמת. שזה דוגמא לפעולה שהייתה ברורה לכם ולסיום חסר משמעות 

יום חמישי, 14 באוגוסט 2014

אי בודד

הפסקת האש שחודשה, כנראה לחמישה ימים, לא היתה בלתי צפויה, היא גם יכלה בהחלט להחזיר את הפוסט הזה למסלולו הפוליטי, רק שאני לא ארשה לה. אני לא אגיד שום דבר על דרך הניהול החדשה של נתניהו של "אני אשב בשקט ואסתכל על הכישלון הקולוסאלי שיצרתי כאן", על זה שיצאנו למבצע כי לא מדברים עם החמאס ועכשיו אנחנו מדברים איתם בכל זאת, רק ששוב לי יש את הבעיה הידועה הזו של המחיר המיותר. אבל על זה כבר כוניתי "בוגדת" וכיוצא באלה,  אז הבנתי, הגיון לא עושה רושם ומוסר שווה לתחת. אפילו בג"צ הסביר היום שקריאת שמות הילדים שנהרגו בעזה זה בגדר אקט פוליטי ולא אינפורמטיבי, והרי מן הידועים שמותם היה למטרות אינפורמטיביות, אז בל נערבב בין השניים. 



אבל זהו שלא בא לי על כל זה, בעיקר כאשר אני יושבת במרפסת ושומעת את מטוסי הקרב שתוקפים כעת בעזה. אני חייבת זמן אסוציאטיבי וסילחו לי אם אני חושבת בקול, אבל אם לקחת משהו מהפיסקה הקודמת זה קולוסאלי, משם הקפיצה לקולוסוס היא די בנאלית. אה הא חשבתם על המשחק playstation שזה מגניב אבל לא וגם לא קולוסוס מ"אקס מן", אלא הקולוסוס מרודוס. הפסל העצום של הליוס, אל השמש, שנבנה אחרי שאנשי רודוס ניצחו את המקדונים על אף נחיתותם המספרית בסד"כ. מספרים שזה היה פסול עצום מידות ונחשב לאחד משבעת פלאי תבל המוקדמים. הבעיה היא שאז אני נזכרת בפאיתון, בנו, שרכב על מרכבת האש למותו וזה מחזיר אותי לנתניהו ואני לא רוצה את האלגוריה הזו, אז אני מוכרחה שוב לחשוב אסוציאטיבית (ובקול) ולהחליט שרודוס היא המילה הטובה ביותר להמשיך איתה וכידוע רודוס היא אי. אופה! אי זה דווקא נושא לגמרי לא רע לכתיבה, בעיקר אם יש ניסיון לחזור לשגרה כלשהיא. מן הידועים הוא שכדי לחזור לשגרה צריך חופש. אין מצב לחופש, אבל אפשר לפעמים גם רק בדימיון.





אוקי אז היינו על אי, אי כלשהו. האמת שאתם לא הייתם, אני משתפת אתכם בדיעבד. אבל מה שכן זה היה אי בודד. וכשאני אומרת אי בודד אני מתכוות בודד, רחוק מכל מקום, נמצא בשום מקום ואין בו אף אדם אחר. קצת כמו האי של קליפסו (נו, אנחנו כאן בשוונג של מיתולוגיה, זרמו, בשם נהר הסטיקס), שמזמין אותך להישאר. ואם כבר אי בודד, אז כזה שלא מושפע מהאטרף שבחוץ, העולם יכול להתפוצץ ושום דבר לא יקרה לאי הזה. והוא נראה איך שתרצו, אני דמיינתי אותו 
בערך ככה. והחול הזה, שאתם רואים כאן, באי הספציפי הזה, הוא אפילו לא כזה שנדבק לגוף והוא בטח לא מציק והמים נפלאים, תודה ששאלתם. כי זה מה שאני הכי הייתי רוצה עכשיו. לברוח לבד לאי, טוב לא לבד איתו. תשאלו מה עם הילדים, הרי זה אלמנטרי, ואני אגיד שלמרות שאני אוהבת אותם אהבת אין קץ והם הסיבה להכל, מה שאני באמת הכי רוצה לעצמי 3 שבועות לפני יומולדת 40 זה קצת זמן לבד, טוב נו לא לבד, איתו. כן גם במחיר של אתנחתא קצרה מהילדים ונכון בחרתי לגדל אותם בבית ואני לא מצטערת לרגע אבל למען חופש טהור שכזה, אני מוכנה להיות אדם קצת פחות עקרוני. הל, על מי אני עובדת? אני אקח את השלושה ימים האלה גם בכלכתא על שק שינה בזמן מונסון. אופס, שוב חושבת בקול מסתבר. מילה אחרונה - גם צינוק. טוב הגזמתי. אבל העיקרון המנחה הוא חופש והרבה מאוד שקט נטול דאגה ועניינים.


אז זהו, מכיון שזה לא יקרה, אין ברירה אלא לייצר בריחה מנטלית, או במילים אחרות לברוח במחשבה. והרשו לי לומר שהמוח שלנו הוא אכן איבר מכונן, מה שהופך את הרעיון שלי לישים (מה שצריך להוכיח). עקרונית, לולא כל היום שלי היה מלא במשחקים עם הילדים (והיו הרבה היום) אולי הייתי באמת יכולה לתת לשם גיחה. טוב אז עדיין צריך לעבוד על הישימות. אבל היופי באי הזה שחקוק לי עכשיו במוח הוא בעצם הרעיון. מקום שאתה רגע יכול לברוח אליו, בלי כלום חוץ מבגד ים, אולי גם טי שירט אחת גדולה ומהוה אבל זהו. חוץ מזה יש שם הכל ובעיקר שקט והתמסרות טוטאלית. מה שממש נחמד אם כבר משכללים אי כזה, זה שניתן להגדיר אותו כבר ולהפוך אותו לאוטופי לגמרי. למשל אין בו חרקים וזוחלים בסביבה המיידית שלך, אלא אם כן את רוצה. ומופיעים בו ספרים לפי הזמנה. אז אם פתאום בא לך לצטט ניטשה, בכל זאת טבע, והופס הוא לצידך (לא ניטשה, זה קצת קריפי, נניח "דיוניסוס ואפולו", כי כבר היינו במיתולוגי וככה נסגור מעגל). האוכל שאתה רוצה מופיע כשאתה רעב, אלכוהול בשפע - נו כבר הבנתם, ציירתי פה תמונה מספיק ברורה.


אז נכון, זה לגמרי לא תחליף לחופש אבל רגע קצר זה נותן פרספקטיבה מחוייכת וביננו זה בדיוק מה שחופשה נותנת. win

מזל שאני לא צריכה חופש אחרי החופש הזה. הייתי חייבת את המשפט המעצבן הזה בסוף, אחרת איך הייתם מחייכים אחרי שקראתם פוסט שלם על אי בודד ועל הסבירות הנמוכה להחריד של קיומו, אלא במוחם הקודח של אלה שהיו צריכים כבר חופשה מזמן? נו איך? אז זו היתה פינתנו על האי הבודד ודימיון מודרך - הפינה למאותגרים ובזאת מסתיימם הלילה שידורינו. 

רות. עבור



יום רביעי, 13 באוגוסט 2014

עת להרפות ועת להתאושש

ניסיון משמעותי בחזרה לשגרה, שנת לילה של שעתיים וחצי, תקתוקי בוקר כולל אוכל ותוכנית חלופית לכל ילד, נסיעה לתל אביב והגעה בזמן, 5 שעות גלישה בים וחברים, קפיצה חיונית לאזור השרון וחזרה לרחובות, מקלחות, כביסות, בישולים, ספרים, קצת מסך, חברים, עבודה על לוח הכפל, ספרים ומשחקים. קיבלתם משפט ללא נקודה כי גם לי ממש היה רגע שקט ביום הזה, אז למה שלכם יהיה?



אבל זה כנראה בדיוק מה שהייתי צריכה. לפרסם סופסוף פוסט ואז להיכנס לאובר-דרייב, להחזיר אנרגיה וקצת משמעות. מבחוץ יש כל כך הרבה בלאגן ולפעמים צריך לזכור שהבחוץ תפקידו להישאר בחוץ, שלא באמת צריך אוסמוזה ושהשוואת ריכוזים מוערכת יתר על המידה. הסתכלתי על הילדים והבנתי שתכל'ס אני צריכה להתאפס. הם לא צריכים שהבחוץ יכנס פנימה. רגע בוננות.




חוסר היכולת שלי לחזור לעצמי ולאסוף את הכוחות גרם לי לשים פחות לב מכרגיל. לא שלא תפקדתי - משחקים שיחות, ספרים, אוכל וכל היוצא באלה היו, והייתי שם אבל בעיקר ברחתי. לא מהם - מעצמי וממה שקורה מסביב. הייתי שם, באופן מכני, עשיתי את הדרוש, את המינימום שאני דורשת מעצני ואכן זה עניין סובייקטיבי ויחסי. זה לא שאני כועסת על עצמי על ריפיון הידיים, להפך - אני מאמצת אותו אל ליבי, זה מותר לגמרי. רק שחיוני לא פחות להפיק ממנו לקחים, כשהראשון ברשימה זה מותר לפעמים להרפות. מה שחשוב זה באמת להרפות ולא לייסר את עצמך תוך כדי. כשאת מרפה לגמרי תחושת הריפיון מסיימת את תפקידה מהר יותר מאשר אם תאבקי בה. אני כמובן נאבקתי בתחילת הדרך ולא רק שזמן ההתאוששות התארך, ראיתי איך אני הולכת ומשפיעה שלא במודע על הדרדקים. הכל היה כאילו בסדר ובעצם מתחת לפני השטח הכל רחש ודברים שלרוב מתחלקים, התפרצו בקטנה לתוך מכתשי מועקה בלתי מורגשים.  



ריב ומדון הצטרפו לכוחותינו הנצורים חלקית בבית ומצאו להם נחלה, אבל הם הביאו איתם גם את העצלות, השיעמום וההצקות ובעיקר העדר רציף של שמחה. הכל היה כאילו סבבה למראית עין - הותר הרסן של מסך, לא היו כמעט חובות (כן, כולל חובות נגינה), האוכל היה כרגיל לפי בקשתם והכל זרם. לכאורה הכל היה צריך להיות הכי רגוע וסתלבט בעולם. אבל אני הייתי חסרה, פעלתי על אוטומט וחיפשתי לברוח. ססמוגרף הצאצאים הרגיש והמכוייל בדיוק חש בדיוק בגלים ובתנודות הבלתי מורגשים האלה ומגיב בהתאם. לקח לי זמן להרים מבט ולקלוט את זה.


בהתחלה ההתפוצצויות הוולקניות הקטנות נראו לי דרך לא לגיטימית להוצאת קיטור. בימים כתיקונם, זה הרגע שבו אני שולפת מכובע הקסמים שלי את הפיתרון הנינוח שמתאים להרגעת הארוע. בימים האחרונים, לפחות יחסית לעצמי הייתי הרבה פחות יצירתית והרבה יותר קצרה. גם קל לנו כהורים לצאת מנקודת הנחה שאם כל התנאים מצויינים אז עקרונית לא צריכות להיות תלונות, בגדר תראו - אתם יושבים פה כל אחד על גלידה במזגן, זה עם המחשב, זו עם הקונסולה וזה עם הקונסולה הניידת - "מה יכול כבר להיות לכם רע?". אבל מסתבר שזה בדיוק מה שהיה להם רע, הם לא היו צריכים את כל זה, הם היו צריכים את הנוכחות שלי. לא לנוכחתי הפיזית, אלא לתשומת לב אמיתית - הם היו צריכים שהראש שלי יחזור להיות איתם.  

מחשבות כאלה הן בדיוק הטריגר להתחיל ולבחון את הנושא יותר לעומק. חשבתי על ההורים שמספרים לי איך את רוב הזמן שלהם הם מבזבזים על מריבות או הסברים. וזה בעיקר עולה כשהם מסבירים, בלי שאשאל כמובן, למה הם לא יכולים לעשות חינוך ביתי. אני תמיד מרגישה שזה בגלל שבמשפחה המודרנית הרבה פעמים אנחנו לא מספיק מכירים אחד את השני כי לרוב אנחנו לא מבלים מספיק זמן יחד (שימו לב כמה אני מפחדת בעצם, השתמשתי גם ב"הרבה פעמים" וגם ב"לרוב" - הנה לכם שתי נקודות יציאה כדי להגיד שזה לא מתייחס אליכם). התגובה היא לרוב "אנחנו מקפידים על זמן איכות". זה אחלה, אבל המון זמן הולך במשך היום על מנהלות ובסופו של דבר אנחנו נותרים עם מעט מאוד זמן איכות ביום, אם בכלל. נורא קשה ככה להכיר ולהנות, מערכת היחסים הופכת ליותר פונקציונאלית. ככל שהיא יותר פונקציונאלית ככה היא פחות נותנת תחושת שייכות אמיתית שעושה נעים בבטן, היא יותר הרגל.

הרגל זה מצוין, אבל זה לא ממש מספיק, לא כשמדובר במערכות יחסים. אדרבא בתוך המשפחה הגרעינית, אז אנחנו גם נוטים לסגל שלל הרגלים פחות חיוניים כמו לתייג, או לריב, או להתמודד על תשומת הלב. כל הדברים האלה נמצאים תמיד במשפחה, הם מתעצמים כאשר אתה צריך להתמודד עם תכתיביה של המציאות (עבודה, סידורים, חוגים, בישולים וכולי) ולרוב אנחנו כל כך שקועים בשגרת היומיום שאנחנו לא מרימים ראש. מהר מאוד השנים האלה של משפחתיות עוברות, הם עוזבים את הקן יותר מהר ממה שחשבנו למרות שלפעמים זה נראה כמו חיים שלמים ואפילו נצח. אם כהורים נמשיך להיות יותר פונקציונאליים ופחות משמעותיים זה לא יניב את כל מה שזה יכול היה להניב ומערכת היחסים הזו תבנה על היסודות שנתנו להם בילדות או חרף היסודות האלה. דקות תשמת הלב שאנחנו נותנים לילדים שלנו מגלים לנו אותם מחדש ועם ילדים בעיקר, אנחנו חייבים את זריקות הרענון במערכת היחסים 

הידיעה הזו שהכתה בי פתאום, שהמכניות בהיותי איתם היא בכלל לא הנקודה ושאני חייבת להתאפס על עצמי ולחזור להיות עם ילדיי עם כל תשומת הלב, יצרה פתאום הרבה כוח במקום שהיה די מדכדך. תחושת חוסר האונים מול המציאות התחלפה בהבנה שהכוח הוא ממש לא בתמונה הגדולה, הכוח הוא דווקא בקטן ובידוע, במובן מאליו הנסתר מהעין. הצחיק אותי בתוך הבחירה הכל כך מודעת של לגדל אותם בבית, לא שמתי לב איך נתתי לעולם שבחוץ להיכנס לתוך הבועה שלי, עליה אני עמלה זמן כה רב. זה רק עניין של פוקוס, קל לאבד ומסתבר שגם קל לרכוש מחדש, עניין של בחירה. והנה תחושת האנרגיה חזרה, עוד יום עבר בו חיכוכים נפתרו נכון ועם למידה נכונה של התנהגות ופרספקטיבה ולא בעצבים לא של טונים ולא של הרצאות, של עשייה והמון צחוקים באוירה של קיץ קלילה כי המזגן לא הפסיק לעבוד לדקה. 

אז הקפדתי על תהליך רגנרציה (כן אנרגיה אצלי משולה לאיבר חיוני) מואץ שהיה כנראה משול לטיפול בשוק וזה עבד. היה אחלה יום, רגעים של לחץ התקבלו בשאלות ענייניות והכוונה לאפיקים נכונים, כל מוקש נוטרל מבעוד מעוד וכל טיל אפשרי יורט בטכנולוגיה לא מתקדמת אך מוכחת מימי סוקרטס. והכי נחמד שמרגע לרגע פחת מספר החיכוכים לשעה - חזרה למצב נינוח. כך שאתמול הגענו לסיום ערב נעים אחרי שיחת skype משפחתית עם בנהזוג שבנכר. קטינא לא שרד את כל הספרים ונרדם והשניים האחרים הלכו לישון בחיוך מסופק. נשארה אמא עייפה להחריד, אבל עם המון אנרגיה ורצון לכתוב ואפילו עם תכנון די ברור גם לקריאה אחר כך. סוג של תחושה מספקת שכזו שפושה בכל האיברים אבל היא יותר מזה כי היא לא רק פיזית, היא גם מנטלית, כמו כזו שיש כשאתה מציב לך אתגר ועומד בו. ואז היא כתבה פוסט ולא סיימה אותו ויום למחרת היא ערכה אותו כל היום וסיימה רק מאוחר בלילה פשוט כי היא היתה כל היום עם הילדים והם היו שמחים והיא היתה מאושרת. 



יום שני, 11 באוגוסט 2014

לשבור את מחסום הכתיבה

עוד 10 ימים תמלא שנה לבלוג שלי, זה הפוסט ה- 317 מתוך 355 הפוסטים שהייתי כותבת לו אכן הייתי כותבת כל יום. תכל'ס 89% זה לא רע, זה נראה לא טוב רק לאור היעד הבלתי אפשרי שהצבתי לעצמי של 100%, היינו לכתוב כל יום ובלי תירוצים. עד עכשיו, למעט תירוצים מובחרים, עמדתי במשימה לא רע, החודש האחרון הותיר אותי משותקת. הבטחתי לעצמי שלא אכתוב על הסיבה המשתקת, שמגיע לי (ולכם) פוסט נטול פוליטיקה. לא נותרה לי ברירה אלא לכתוב על משהו אחר ולקוות שהכתיבה תוציא אותי מהבלוק הנפשי שנכנסתי אליו. אז חכם יודע לא להיכנס למצבים מהם פיקח מצליח לצאת? עזבו, מבלוק הכתיבה והתשישות הנפשית הזו אפילו הודיני לא היה משתחרר. 

היום הבנזוג טס לחו"ל, מה שמשאיר אותי ל-13 יום עם הילדים בערב ט"ו באב שממילא לא היינו חוגגים, כי אני שונאת את המרוץ אחרי חגי האהבה הטיפשיים האלה. לא בגלל שאני לא אוהבת גילויי אהבה, אלא כי אני פשוט מאמינה שאין להם מועד וזה מבלי להביא בחשבון שכל נים פמיניסטי בי לא מבין איך אפשר לחגוג יום כזה כיום אהבה דביק והוליוודי. אבל זה לא מה שימנע ממני להתלונן, ברור? במקום לא לעשות שום דבר מיוחד ביחד, אני יושבת מול המחשב וכותבת ומחכה לעידכונים. בכל זאת בנהזוג טס. מקלחת ילדים - הוא נחת. מקריאה- הוא בתחנת הרכבת וזו מאחרת בלמעלה משעה. ילדים נרדמים, הוא קיבל קולה במתנה על האיחור כי בכל זאת גרמנים וזה לא נעים (אין מה לתייג את רכבת ישראל, ממילא יש להם עוד כמה שלבים לעבור לפני שיתחילו לפצות על איחורים. כן זה מצחיק אותי). מתבדחים על זה שלא מעכבים יהודים פולנים על רכבת בגרמניה, שום לקח לא נלמד. עאלק יעילות. 70 יורו הכרטיס אבל זה לא משנה כי הרכבת הקודמת בוטלה (יש תירוץ - מזג האויר, דרך אגב) ולכן למרות המחיר יש מקום רק בעמידה. מה יש לומר, לפחות זה לא קרון משא? אותי זה עדיין מצחיק, מניחה שאתכם פחות. בכל מקרה הנקודה הובנה - אני בנוהל והוא בנסיעות - דיווחים וכיוצא באלה. 

אז בנוהל הרגיל שלי, במקום שיש אתגר - תאתגר יותר. בנזוג בחו"ל? אני 24/7 עם הילדים? אז למה לא לקחת את זה עוד שלב? אז לקחתי. וכבר מחר בשמונה וחצי בבוקר, הבכור והמרכזית מתחילים שיעורי גלישה בתל אביב. כן, כן, זה אומר שצריך לקום ממש מוקדם (ואני מתכננת אם הפיילוט מחר יצליח לקום אפילו מוקדם יותר מחרתיים ולשלב ריצת בוקר, אפרופו הרחבת יעדים או בנק מטרות מתגלגל). לארגן אוכל ושאר עניינים, להעיר את הילדים ולצאת לתל אביב בפקקים של אוגוסט שלא ידענו כמותם מעולם כי מה שאסור לי לכתוב עליו שיבש לכולם את החיים ואפילו העונג של אוגוסט ללא פקקים נלקח מאיתנו. אחר כך יש לי ארבע שעות לבלות בים עם קטינא והרי זה מין הידועים שאני לא טיפוס של קיץ בטח לא בשעה 12:00 בים כך שלא יכולתי לבחור פעילות טובה יותר כדי לאתגר את עצמי פיזית ומנטלית בשעה שגם ככה היא קשה.בגדר מצא לעצמך יותר עיסוקים בזמן שאתה טובע בשאר הדברים שהיית אמור לעשות.

מכיון שבימים האחרונים גם הרגשתי לא טוב וגם הייתי רפויה ברמות שלא נודעו כמותן שנים, כנראה שהמחסור במעש אינטנסיבי ריפה את ידיי. לכן, אני כותבת עכשיו את הפוסט הזה וגם חוזרת לתפקידי המסורתי להשאיר אותם ואותי עסוקים. בימים האחרונים לא ממש הצלחתי להביא אותנו ליותר מדי עשייה. זאת אומרת עשינו המון, אבל באיזי. אולי זאת הבעיה, אני לא יכולה להיות באמת בחופש כשאני מוטרדת. הבטחתי לא לכתוב למה אני מוטרדת, אמרתי שאני לא כותבת על זה דבר. אני אעמוד במילה שלי, אבל זה לא יהפוך אותי למוטרדת פחות. אני לא מדחיקה. זה יוצא כל הזמן. אבל אולי בגלל שנשארנו קצת יותר בבית, הרפיתי קצת מעיסוקים אבל הזמן הזה שהתפנה רק הטריד אותי יותר.

הרגשתי שאני כבר מתחילה לחזור על עצמי בכתיבה מצד אחד (אפילו עברתי על כל הפוסטים וזה לא ממש נכון, אבל מילא) ומהצד השני הרגשתי שאני מצנזרת את עצמי, מפחדת לכתוב עד כמה המצב רע. לא מפחדת מתגובתכם כקוראים (סורי, זה נכון), מפחדת שאם באמת אכתוב את הכל כמו שאני רואה אותו זה יאלץ אותי להתמודד עם כל הפחדים כולם. כתבתי אותם, אבל הסתובבתי במעגלים. כתבתי שחרא, אבל לא כתבתי עד כמה. כל השחור שאני מרגישה מאיים להטביע את כל האופטימיות שמאז ומתמיד היתה טבועה בי. תוסיפו לזה שכמעט כל הסובבים אותי חושבים שאני רואת שחורות ומגזימה ותקבלו מתכון בטוח לתחושת החמצה נוראית.

כל זמן של כתיבה היה גם זמן מחיקה. הרגשתי כאילו אני דופקת את הראש שוב ושוב בקיר. זה לא שיש לי באמת מה לחדש. זה לא באמת שאני יכולה לשנות. הרגשתי כמו פסיק קטן בין אלפי אותיות כתובות וכמו הרבה דברים גם הפסיק הזה נבלע. באנגלית ובעברית הפסיק מציין הפסקה בשטף הדיבור, אבל בגרמנית הוא רק מפריד בין פסוקיות שונות בתוך משפט. הפסיק בגרמנית הוא מנקד, בשפה של מילים מחוברות והמון משפטים משועבדים, כל תפקידו של הפסיק הוא להסביר את המשפט ולהפוך אותו לברור. הרגשתי שאני כותבת ומי שמשוכנע כבר יודע ומי שלא פשוט מתנגח בי שוב ושוב. ולא היה לי כוח לא להיות פסיק של נשימה ולא פסיק של הבדלה ולא פסיק בכלל. אז לקחתי לי פסק זמן.

העניין הוא שהרגשתי איך האנרגיה אוזלת מתוכי, עשיתי פחות ביומיום וכתבתי פחות. אבל המנוחה נטולת המנוח הזו לא באמת הצליחה לחדש את האנרגיה שלי. כדי לשמור על מקור האנרגיה שלי אסור לי לפול לתוך רפיון, אני חייבת להמשיך ולנוע. במידה רבה הימים האחרונים היו מבחינתי ימים בהם הפרתי במו ידי את החוק הראשון של התרמודינמיקה, הוכחתי כיצד במערכת סגורה רמת האנרגיה כן יכולה לרדת. תוכלו להתחכם ולומר שאני לא מערכת סגורה ואתם אכן צודקים ועם זאת לרוב אני עובדת על מאגר אנרגיה שמסתמך על זה שאני מערכת סגורה ואוטרקית שאינה משתנה על רקע הסביבה החיצונית ובעל אנרגיה זמינה בכל מקום וזמן. ולכן, כן, אני הוכחה מהלכת לחוק התרמודינמיקה ושברו ושום דבר שתגידו לא ישנה את זה.

ההחלטה היום לכתוב למרות הכל, גם במחיר של להלאות אתכם בפוסט על כלום, היתה החלטה נבונה, היא החזירה לי במידה מסויימת את האנרגיה והזכירה לי איך אני מתפקדת. אני מתפקדת כל עוד אני לא מפסיקה לזוז בעיקר בעיתות משבר. אז אני אלך לי קצת לנוח, למרת שזה מפריח במעט את טענתי לצורך בפעילות, בכל זאת כבר תכף שלוש ועוד שלוש שעות אני צריכה לקום ליום מלא פעילות שגם יביא עימו סופסוף, יש לקוות, את זמן הכתיבה שחסר לי כל כך. אז חן חן שהייתם איתי עד כה נראה לי שאני חוזרת לאיתני (כן, קצת קריצה לדבר שמעיק עלי זה אף פעם לא מזיק). מחסום כתיבה שהוסר לא יוחזר, לפחות לא בשאיפה. 

יום שישי, 8 באוגוסט 2014

בכל זאת ח"י זה סימבולי

יותר מכל המלחמה הזו פעלה עלי כמו חומר מבודד, או בעברית תקנית - מבדד. בין כל המלל, הידיעות, הוויכוחים, הנאצות, האכזבות, הדיונים וכל השאר, מצאתי שאני הולכת ומתרחקת מהרבה אנשים והשטח שהם מחסרים לא מתמלא, הוא נשאר אוורירי והאויר, כידוע, הוא חומר מבודד לא רע בכלל. האויר הזה שבודד אותי עבד מצויין במרבית המקרים, רק שכידוע האויר בכל זאת מוליך מתחים גבוהים מאוד, מול אלה נזקקתי לחומר מבודד טוב יותר, הבעיה היא שסרט בידוד הוא גם קצת דביק וגם ככה נורא חם בקיץ. אם כי כמדומני יולי האחרון היה קצת חם פחות מהרגיל (כלומר עדיין גהינומי בטיבו אבל יחסית פחות גרוע), אבל ייתכן שזה גם בגלל שביליתי יותר בבית במזגן כדי לא להתרחק מהממ"ד שלנו שכבר יצרנו איתו יחסים הדוקים. בקיצור צוק איתן השאיר אותי מבודדת מעט קצת מבחירה וקצת מבריחה. 

לא מצליחה להתנתק מהתובנה הזו שבעצם דבר לא השתנה מאפריל השנה, כמו שהמשא ומתן לגיטימי עכשיו, הוא היה לגיטימי גם קודם. מה השתנה? השתנה המחיר. אחרי 64 הרוגים ומאות פצועים מהצד הישראלי ו- 1,800 הרוגים (לא מדוייק ולא סופי) מהצד הפלסטיני, אלפי פצועים, מאות אלפי פליטים - אז מוכנים לשבת ולדבר? ולא, לטובת כל חבריי שהסבירו לי שיש בזה משום השוואה, ואלה שרמזו שאני רוצה "להשוות ריכוזים", אז לא זו לא השוואה, רק מניין לא שיפוטי ועצוב מאוד.אבל אין לי שום בעיה, זה בסדר אם פשוט נהפוך את זה לדיווח גנרי - כאלפיים בני אדם נהרגו, אלפי בני דם נפצעו, ומאות אלפי בני אדם איבדו את בתיהם. עכשיו תסתכלו על הספירה הזו, תעברו עליה רגע בעיניים ותגידו לי שזה לא סתם, סתם. טרגדיות מטורפות בהיקף מוטרף בעצם בשביל שום דבר. אלא אם כן המבצע הזה עוד לא נגמר, אני אסכם ואומר שכל זה קרה רק כדי שנדע עוד מבצע תוך מספר  חודשים דו ספרתי ושאינו גדול מ- 18, בכל זאת ח"י זה סימבולי (אלפי סליחות). 

הפסקת האש עוד מחזיקה מעמד בינתיים, בישראל סגרו את האולפנים הפתוחים לקצת, חזרו הפרסומות לטלוויזיה (המידע הזה ניתן בעירבון מוגבל ומתוך הסקת מסקנות ולא כחלק מתהליך בדיקה - מודה) וכולם חוזרים לשגרה. עכשיו מותר להשוות? אני שואלת, כי כנראה שאת ישראל מעניין פחות שתשובי עזה לא ממש חוזרים לשגרה. לא רק האבל שלא הסתיים, לא רק תהליך השיקום של הפצועים, בעזה עדיין אין ממש מים וחשמל, בעזה מתגלות עוד ועוד גופות, עזה הרוסה, בעזה לא מתעסקים כרגע בשאלה המהותית האם להחרים עוד סניף של קופיקס שנפתח בתל אביב. בעזה אין שגרה, אלא אם כן המוות וההרס נראים לכם כמו שגרה רצויה.

גם אנחנו לא ממש חוזרים לשגרה, זה מאוד מדומה. בעצם הפסקת האש הזו היא הפסקת אש על כרעי תרנגולת. נדמה שהכל מתנהל תחת הנחות בסיס שגויות וחוסר רצון של שני הצדדים להגיע לסיום הסכסוך הזה, הבעיה היא שהזמן במקרה הזה אולי פועל רע לשני הכיוונים, אבל עוד הרבה יותר לרעת ישראל. 14 שנים שאנחנו שבויים בתוך קונספציה תעמולתית שאין פרטנר, אין ספק שאם זה הקלף החזק של המדיניות הישראלית, אין שום סיכוי למשא ומתן, רק למשחקים בכאילו. הבעיה היא שהמשחקים בכאילו, אלה המקובלים בתוך החברה הישראלית, לא מתקבלים באותה צורה בצד הפלסטיני. לכן, ככל שאנחנו משתהים במציאת פתרון מדיני כך גדל בקרב הפלסטינים כוחם של אלה שלא רואים בו פתרון ולא מוצאים שום דרך שאינה אלימה כדי לסיים את המצב. עד שנסיים עם המנטרה שאין פרטנר, לא יהיה באמת שום פרטנר, הכוחות המתונים והמדיניים בקרב הפלסטינים ילכו וישחקו ומה שיישאר זה בדיוק אלה שהמשא ומתן איתם קרוב לבלתי אפשרי בשל הפערים האדירים שבין שני הצדדים.

אם זהו הקו המדיני וזה הפתרון של המנהיגים שלנו, היינו למסמס את המו"מ, להוכיח שבצד השני נשארו רק מי שקורא לחיסולה של מדינת ישראל ולחכות למלחמה הגדולה שתאפשר לישראל באמת לשבור את כל הכלים ולבצע את ה-לרמוס, לנתץ, להיכנס, להרוס, להרוג ולא להשאיר אבן עומדת - עד למקסימום, אז מוטב שהדבר ייאמר. מי שירצה להישאר למצדה 2 יוכל להישאר ומי שערך החיים חשוב לו יותר מעוד פיסת אדמה יוכל להחליט באמת איפה הוא עומד ואם הוא מוכן להעלות את ילדיו כקורבן לאלוהי המלחמה הישראלי. אויש אמרתי ישראלי? התכוונתי יהודי.

יום אחרי תשעה באב, אני חושבת על חורבן בית שלישי. מבחינתי בית שלישי הוא לא הקמת בית מקדש, התקומה האמיתית מבחינתי בישראל 2014 היא שלפני 68 הוקמה פה מדינה. המדינה הדמוקרטית שהתכוונו להקים, היא הדבר שמבחינתי כישראלית יש לקדש. שום בית מקדש, שום דבר דתי או אלוהי במהותו, מדינה ואם אפשר לקבל את זה ביותר דמוקרטי. לכן גם הלאום שלי הוא ברור ונטול שיוך דתי - אני ישראלית, רק שבעצם אין דבר כזה בישראל, לא משעשע. תכל'ס. המבצע הזה שתחילתו, מבחינתי לפחות, בציטוט המהונדס של ביאליק 
בהספד ראש הממשלה לשלושת הנערים שנחטפו ונרצחו, הוא כולו ברוח משיחית ודתית ויעלון כידוע מבין במשיחיות (אפרופו קרי אבל זה לא קשור). להמון אנשים החיבור הזה נראה הגיוני, הוא צורם לי בכל דרך אפשרית. אי אפשר למכור לעצמנו שסך הכל מצבנו טוב, זה תמיד מוביל להידרדרות. המבצע הזה הוכיח לי לא פחות שהמדינה הזו כבר החליטה לאיזה צד היא נוטה בהגדרתה הכמעט בי-פולארית של יהודית ודמוקרטית. התשובה הכי קלה היא "קודם כל ישראלי" כי כידוע כשאנחנו אומרים את זה אנחנו בעצם מתכוונים ליהודי, קודם כל יהודי, ועוד הכי טוב זה שגר בישראל. לא, זה לא מחמם את הלב, זה דווקא די מדכא אותו. 

המלחמה הזו רוקנה אותי מכוח, כותבת לאט יותר, משתדלת לברוח. לא לכתוב, לא לחשוב. רק שאני כן. אני תמיד חושבת. מפחדת לשבת בין כל המילים שמתרוצצות לי, הן מאיימות כבר להטביע אותי. אני מאמינה במה שאני כותבת, אני גם לא חושבת שאני רואה שחורות. למען האמת אני די בטוחה שאין ברירה אלא לשבת באמת ובתמים למשא ומתן ושכל דקה שעוברת מערערת את עתידנו פה. אני גם ממש בטוחה שהגענו לרגע שאין מנוס מלהפריד דת ומדינה ושתכף גם החלון הזה ייסגר. ואין לי ספק שיש לנו בעיה קשה של חינוך וכשאני מדברת על חינוך אני מדברת על מכלול שלם של אספקטים שהוא גדול הרבה יותר מלגדל את חיילי העתיד שיגנו בגופם על מבצעי עתיד חסרי תוחלת.

כולם מדברים על מחר ב- 8:00 בבוקר. השעות האחרונות לא מעידות על המשך הפסקת האש והמחשבה על עוד סוף שבוע של ריצה לממ"ד היא לא מעודדת. כמו כן, עוכרת ישראל שכמוני, מודיעה כאן שהמחשבה על עוד הפצצות על עזה עושות לי אפילו יותר רע, אם זה בכלל אפשרי. כל בום זה עוד מסמר בארון המתים של המשא ומתן. בינתיים ישראל כנראה תכריז בקרוב על עזה כ"שטח אויב" החל מה- 7 ביולי (כן, אותו יום של תחילת המבצע, איזה צירוף מקרים. בטח התערבות אלוהית. אפרופו שתי פיסקאות קודמות). זה נוח כי אז ישראל לא תהיה אחראית בנזיקין, זה לא מפתיע דרך אגב זו אותה ממשלה שלא תקרא למבצע מלחמה פשוט מאותה סיבה פרקטית של נזיקין ובקיצור אל תהיו עלויות, סליחה התכוונתי עלוקות כמובן. דרך אגב, שימו לב שהיועץ המשפטי של מערכת הביטחון סבור שיש עם זה בעייה במישור הבינלאומי. כן, הבנו שהבעיה שלנו כמובן היא שוב הסברה ולא מוסר. חבל כי בארץ, על הציבור הישראלי הספינים האלה עובדים ממש, אבל ממש טוב. אצלנו ההסברה עובדת הכי טוב, כולם משוכנעים, טוב - סולידריות.