חפש בבלוג זה

יום ראשון, 2 במרץ 2014

השמיים לא נופלים על הראש, אבל האדמה מאיימת לבלוע - או שקט! עכשיו מייהדים

הייתי צריכה להגיב על זה קודם, אני מודה, לתרץ אני יכולה בלי סוף. 6 ימים למניין החוק הגזעני החדש ונראה ששום דבר לא קרה, השמיים לא נפלו לנו על הראש. הם גם לא נופלים עם כל העברת כספים מוטרפת להתנחלויות וגם לא עם כל התפרצות של חברי כנסת ו/או ממשלה על אורחים מזדמנים ואפילו לא עם כל פנינה שיוצאת מפיה של מירי רגב (נו, נו ראו תמונה) וגם לא כאשר מרכז הכובד התקשורתי והחקיקתי עובר לנושא ייהודהּ של המדינה. הפעם מתברר שהם אינם לא נופלים כשמחוקקים בישראל חוק גזעני באמתלה מתקדמת של העדפה מתקנת, אבל שום עלה תאנה לא ממש מכסה ערווה זו. 

השמיים לא ממש נופלים. נקודה. ולמה הם לא נופלים? לא בגלל שזה לא נורא אלא בגלל שהסברים פיזיקליים חוברים כדי להסביר את החלק הזה שמעל האדמה והוא למעשה רק מה שהעין רואה מהאטמוספירה שלנו - השמיים. זה לא קשור אלינו בני האדם, לכן כשרות לקורא אני מכריזה בזאת כי לא משנה מה נעשה, כן, כן אפילו פצצות אטום ומימן, השמיים יישארו, אלה רק אנחנו שכנראה לא נהיה כאן כדי לראות אותם. עזבו את כל הקטע של גשם חומצי וכאלה, השמיים עדיין יהיו. טוב, לא בענייני ד'אפוקליפסה עסקינן. 

זאת אומרת שמי שמחפש בכל זאת איזה סימן קוסמי כזה או אחר, מוטב שבאותה הזדמנות יחפש כבר גם את המראה של אמה החורגת של שלגיה או את קדרת מטבעות הזהב בקצה הקשת בענן. אבל בעינייני מדינה, כך לימדו אותי לחשוב, יש לחפש את הראציונל והוא לגמרי פשוט - יש לנו היום ממשלה שאולי חתומה על קוי יסוד ברורים, אבל יוצאת מתוך הנחה שהיא אינה מחוייבת להם. קוי היסוד שלה נועדו לסבר את האוזן והמדיניות שלה נועדה לקדם את האינטרסים הפוליטיים הימניים-דתיים של היושבים בה, הבטחת קיומה של מדינת ישראל מבחינתם היא לא בהשגת שלום אלא בייהוד הארץ. לא קרי הוא המשיחי, כמאמר יעלון, מי שמשיחי הם המנהיגים שלנו ודרך הפריזמה הזו הם רואים את העולם,  אל דאגה הסבר מגיע.

במתח התדיר המצוי בהגדרת המדינה כיהודית ודמוקרטית, ילדי גנון נתניהו מחוייבים אך ורק לחזון היהודי והם מתנגחים בדמוקרטיה, הם לא צריכים לשנות כלום רק להשתמש בכלים שמעניקה הדמוקרטיה להרס עצמי. במערכת האיזונים והבלמים המורכבת של הדמוקרטיה, מצאו להם חברי הכנסת מהקואליציה וחברי הממשלה את הדרך לקדם את הראיה הלא דמוקרטית שלהם, אך הם לא רואים כיצד הם למעשה פוצעים נואשות את המרכיב החלש בתוך המשוואה העגומה הזו. בתום המשחקים שלהם עם שברים עשרוניים נגלה בסופו של דבר שאיבדנו את הדמוקרטית ונשארנו עם יהודית. במסווה של שוויון בנטל והפסקת הרודנות הפוליטית -חרדית, הלכו בנט וחבריו לחפש אתונות ומצאו מלוכה. מעולם, גם כשש"ס היו בקואליציה לא היה ייהוד הארץ כל כך קונקרטי כמו שהוא עכשיו, עם הפוליטיקה החדשה שקיבלנו בפרצוף.

במסגרת שיפור יכולת ההרס של בני האדם, הצלחנו אמנם לייצר נשקים משוכללים ומרתיעים, אך הפצצות המדוייקות שלנו לא גורמות לנו להתקדם לעבר משא ומתן מתוך עמדת כוח, להפך עמדת הכוח הזו משכרת את הממשלה ומעוורת אותה לנוכח הצורך הקיומי הממשי לא להתבסס על יכולת הלחימה, כי אם לשכלל את המשא ומתן ולהגיע להישגים. דווקא הכוח היחסי שלנו, היה אמור לייצר בתוך מדינה מודרנית את הצורך לעגן את החלק החלש יותר שלנו - שמירה על זכויות האדם. ייתכן שזה נשמע בארץ גרמני מדי ולכן אתקן לשפת המקום - במידות שבין אדם לחברו (ובניגוד לפרשנות המצמצמת של קברניטי המדינה היינו חברי חוג הסילון, הכוונה כאן, מצמררת ככל שתהיה לחלקים גזענים בציבור, היא למושג אדם באשר הוא אדם). לא סתם לא מופיע אלוהים מפורשות בתוך המסמך המכונן של מדינת ישראל, הרעיון המקורי היה לייצר מדינת כל אזרחיה. התקומה הלאומית היתה במהותה אזרחית ולא דתית. כאשר השיוך האתני והדתי ליהדות הוא כחוט השני, הוא הסיבה אך לא המסובב. תהליך היהוד והאגרגציה המתבקשת בשוויון האזרחי תשאיר אותנו עם צד אחד של מה שמזמן כבר איננו משוואה אלא אי שוייון מובהק. 

אז בתכל'ס, אם חשבתם שבגלל שאתם לא ערבים (ולא משנה מאיזה סוג, הרי אחרי שהשר גדעון עזרא בחוש הריח האנין שלו שמבחין בין יהודים ללא יהודים [לא, זה לא נשכח], בא יריב לוין ומבחין בין סוגי ערבים בחוק, כי חלקנו כנראה תתרנים) שאפשר לעבור הלאה, אז טעות בידכם. כי אם אתם יהודים חילוניים, אז גם אתם על הכוונת, ואם אתם גם שמאלנים ראו בזה אות אזהרה. אין ספק שאם אתם כן ערבים וחיים בישראל, אז די אכלתם אותה עכשיו, אפילו אם אתם נוצרים. כי חלוקה אזרחית שכזו חותרת תחת המושג הנדוש הזה דמוקרטיה, בה לא אמורה להיות אבחנה בין בני אדם, אבל עכשיו יקום חבר הכנסת שיטען שזה לא חוקתי ויביא את זה לדלתו של בג"ץ שיטען שזה בלתי שפיט ויגלגל שוב את תפוחי האדמה החמים הללו לפתחה של הכנסת, שרק תשתמש בהם לקומזיץ לאור מדורות עצי אשוח בחג המולד, כי מרוב שאנחנו פרוגרסיבים יו"ר הכנסת לא הסכים להעמיד אחד בכנסת, זוכרים?  

אבל כדאי לשים לב שהחוק הזה מצביע על כך שכולנו אכלנו אותה, יש לנו כנסת שיש בה רוב לעמדות האתנוצנטריות, הגזעניות והמיותרות של יריב לוין למשל שנוצרים בישראל בכלל לא ערבים, למה? כי יריב לוין לא רואה בהם כאלה. אני גם מכירה אנשים, חלקם אפילו שופטים לשעבר בבית המשפט העליון, שאומרים שאין כיבוש. זה לא אומר שאין, זה רק אומר שהתרגלנו לכבס הכל כדי שזה יתיישב לנו עם תפיסת העולם שלנו. הפגיעה במושג האזרחי נראית לנו לא מורגשת, אבל יריב לוין משרטט את מפת האזרחות בישראל בקוים מאוד ברורים - מסתננים (כי הם לא פליטים והם דווקא משתוקקים לחזור למדינות בהן חייהם בסכנה, אבל שלא יגדירו לנו מהי סכנה כי אנחנו מדינה קטנה מוקפת אויבים, אנחנו מבינים בסכנה ולכן חומלים עליהם ומוציאים אותם מכאן או לחלופין כולאים אותם), עובדים זרים, פלסטינים, ערביי מזרח ירושלים, ערבים מוסלמים, בדואים, ערבים נוצרים, ערבים מוסלמים, יהודים חילוניים מעמד נמוך-בינוני, יהודים חרדים, מתנחלים, עשירון עליון. לאט לאט מסמנים מטרות, תחליטו באיזה שלב זה ימאס לכם כי ההתקדמות, אם אפשר לקרוא לה כך, מובטחת. ההבחנה הזו בין מה שבלית ברירה נקרא לו בשמו, ערבי טוב וערבי רע, והיא אבחנה פסולה שאסור שתגמר בעוד חוק גזעני שהציבור אדיש לו. האדישות הזו היא מכה אזרחית אנושה הרבה יותר מהחוק הזה והחוק הזה די כבד למרות שעבר לו בקלות, ואולי בגלל. אם כולנו אזרחים אז כולנו אזרחים, ההבחנות בחוק מעידות אחרת.

אבל אם בכל זאת חשבתם שבגלל שאתם יהודים טוב לכם, אז תנו לי רגע להציג בפניכם כמה מוצגים מעניינים ועכשוויים:

אוטוטו, 30 קהילות המוגדרות כחילוניות ברחבי הארץ יקבלו תקן חדש של רכז יהודי - מטרתו של הרכז הזה לחולל תהליך ייהוד בצורה שתהיה "נוחה" לקהילה. איך נבחרו 30 הקהילות הללו? ובכן אלה הן 30 קהילות בהן מצוי כבר גרעין, תורני, עכשיו מגיע רכז הגינון, סליחה היהדות, שמטרתו לגרום לגרעין הזה להנביט ולצמוח. היינו התרגלתם שיש אצלכם בעיר גרעיון תורני? חשבתם שבזה מתבטא ה"סטטוס קוו" ובכן טעות היתה בידיכם כי עכשיו הסטטוס קוו הזה רוצה עוד ומכוון לנגוס בעדנה תחילה בדברים הפחות חשובים, אבל תנו לו אצבע ותראו איך, כמו הצמח הטורף ב"חנות קטנה ומטריפה", הוא רוצה עוד. ולמי חוברת מנהלת הדת? לרשת אור תורה סטון וגם ל... איך ידעתם? למשרד החינוך, זו שבראשה עומד זה שטוען שיש שילוש קדוש של "שואה, אמונה וצבא" ואת אלה צריכה מערכת החינוך להנחיל לילדינו. לזה רק יכול לסייע רכז הדת, משל היינו ילדים סורחים שצריכים הכוונה כדי לראות ברוע דרכינו ולחסות תחת כנפי השכינה. השמיים אולי לא נופלים, אך אם לא נשנה את דרכנו החילוניות ונפתח ליבנו לאור הדתי הבוקע ממשיחיותה של אור תורה סטון, תבלע אותנו האדמה משל היינו קורח ועדתו. 

ויפה לנו הקישור לקורח, כי על מה מלין קורח בפני משה ואהרן? על אגרגציה, על מעמדות בקרב העם. נשמע מוכר? אולי מעט עכשווי? קורח מבקש בעצם שיתייחסו לכולנו כמו אל עדת הקדושים, היא בתרגום לימינו המתנחלים או אם תרצו ליפות הימין-הלאומי. אבל בעיני אלוהים הוא מורד ולכן אלוהים מעניש אותו מבלי להתמודד הלכה למעשה עם הטענות שהוא מעלה (גם אם הם באו כדי לשרת אינטרס מגלומני של קורח עצמו, זו לא הנקודה). הנקודה היא שאין מקום לענות לו, אין מקום לעוד דעות. מכאן כנראה שלמרות שכבר מזמן סיימנו עם שיטוטינו המדבריים, כנראה שאנחנו במדבר דמוקרטי, בו אין מקום לחשיבה ביקורתית, נוסח "נעשה ונשמע". למי שלא יהודי מאמין, אין מקום פה. שקט! עכשיו מייהדים.   

יו"ר הועדה למקצוע האזרחות הפריח הבוקר סנונית, עם הקריאה שלו למשרד החינוך להוציא את תוכניות הלימודים של ארגון אמנסטי מבתי הספר, כי הארגון לדידו של היו"ר מכפיש את צה"ל ודוגל בזכות השיבה. תרשו לי רגע לפרש את דבריו של יו"ר הועדה, שלא מרחיק מהמעגל המשורטט היטב של שר לביטחון פנים הנוכחי "די כבר עם זכויות האדם האלה" - מפגשים של בתי ספר עם פליטים? איזו שטות זו? הרי אפשר במקום זה לארגן עוד סיור לחברון, או מפגש עם חיילי צה"ל או אפילו רק תרגול קטן כדי להפוך את המלחמה הבאה לצרוף שגור. כן, עזבו אתכם מאמנסטי, הגיע הזמן להסיר את המסכות. אין כאן חזון של מדינה דמוקרטית, הדמוקרטית היא ברירת מחדל בדרך ליהודית. מי אתה? יהודי. לאום? יהודי. מחשבות? יהודיות. מי הנבחר? היהודי. ספר מועדף? ספר הספרים. יהודים, תנו צ'אנס למדינה יהודית בלי שטויות ליברליות של זכויות אדם. כך נלמד את הדור הזה כדי שאולי סופסוף נוכל לרשת את הארץ ולא להסתובב סחור סחור סביב האמצעי הבזוי - הדמוקרטיה. אללי, מדבר הדמוקרטיה המקולל שמשאיר אותנו בלימבו כבר 65 שנה ולא מותיר לנו לממש את הקלף החזק שלנו הוא המדינה היהודית. 

כמובן שבמסגרת עדכוני השעה יש גם את חוק מירי רגב, היינו חוק העמותות שעולה היום בממשלה, שמטרתו להוסיף על החוק הקיים שעמותות ששוללות את אופיה היהודי של המדינה לא יוכלו להירשם כעמותות. כמובן שיש כאן פרשנות רחבה וביננו אפשר יהיו למצוא המון קריטריונים שיהוו עילה לפסילה. ארגונים רבים יכולים להימצא פסולים אפילו ארגונים כמו התנועה ליהדות מתקדמת. אבל מי לעזאזל רוצה יהדות מתקדמת, כשאפשר להיות תקועים בחושך? האמירה פה ברורה, כל ארגון שמבקש שישראל תעמוד בתוואי שהכתיבה לעצמה במגילת העצמאות היינו "מדינת כל אזרחיה" חותר, אליבא ד'מירי רגב, תחת אושיותיה של המדינה ולכן דינו אחד - לצאת מחוץ לחוק. 

ואפילו לא ציינתי את הפחתת עונשם של השוטרים שהואשמו בגרימת מותו ברשלנות של אבו ג'אריבן, כי בתכל'ס הוא לא ערבי נוצרי, אז לא באמת צריך להתייחס לזה... אנשים כבר 6 ימים אחרי שהחוק עבר, תתאפסו על עצמכם.

תחושת הנרדפות שלנו שהייתה קיימת מאז ומעולם והשואה רק נתנה לה יותר לגיטימציה מביאה אותנו היום לחשוב בניגוד לכל היגיון. אנחנו רוצים הכרה בנו כמדינה יהודית, אבל עושה רושם שלא הצלחנו אפילו לשכנע את עצמנו. הרי לו היינו מדינה דמוקרטית אמיתית בעלת מודעות אזרחית, לא היה צורך בכל סיסמאות היהוד הללו. חוק השבות היה קובע מי יכול להתאזרח ומי לא, מוסדות יהודיים של המדינה היהודית היו מטפלים בפניות אליהם ומי שרוצה להתנהל בתוך המערכת האזרחית ללא קונוטציה דתית היה יכול לממש את זכותו. הרעיון הציוני המקורי לא היה להיות מדינה המקיימת יהדות דתית אלא המקיימת דמוקרטיה, מדינת כל אזרחיה המהווה גם בית לאומי ליהודים. דומני שהתהפכו היוצרות. 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה