חפש בבלוג זה

יום שבת, 31 באוגוסט 2013

החוק היבש לא נרטב אף פעם

היה לי רעיון על מה יהיה הפוסט הבוקר ואז חברה העלתה כתבה על משפחה בחינוך ביתי בגרמניה שהתעוררה אתמול, התחילה את יומה ואז כמו בסרט הוליוודי נחות מצאה את ביתה מוקף בשוטרים ואנשי יס"מ שבאו לקחת את ארבעת הילדים בגילאי 7-14. אל דאגה זה לא סיפור מעורר פלצות על הורים מתעללים או מזניחים, הם גם לא שייכים לתא טרור. אז למה? כי גרמניה היא המדינה היחידה בעולם המערבי שבה החינוך הביתי הוא מחוץ לחוק (נותנת לכם פאוזה לצחוק על גרמנים וחיבתם למערכות. לא משתתפת. ממשיכה). במדינה שמרימה בגלוי את קולה בנושאי זכויות אדם, זכות אדם כל כך בסיסית של הורה להחליט עבור ילדיו אינה קיימת.

שופט חתם על הצו להוצאת הילדים מחזקת ההורים והממונה על החינוך אמר שההורים לא יזכו לראות את ילדיהם למשך הרבה מאוד זמן. אבל האם אחד מהם חשב איזו טראומה האקט האלים הזה השאיר על הילדים וההורים? איך הילדים הרגישו במהומת האלוהים שהתרחשה בביתם בעוד אביהם, שלא התנגד ופתח את דלת הבית הוחזק על כיסא על ידי שוטרים באיומים? ואיך הם הרגישו כשידיים זרות ניתקו אותם מהוריהם והכניסו אותם לניידות? וכמה הם היו מפוחדים ואי הוודאות והכאב? ומי חשב על כמה הילדים האלה צריכים עכשיו את החיבוק של אבא ואמא שלהם. מה עבר לאנשים שהשתתפו בפיאסקו הזה בראש. 

החוק היבש בגרמניה אכן ברור ואין ספק שההורים עברו על החוק. אבל איך מגיעים למצב שבו מדינה מכתיבה להורים מה לעשות עם הילד שלהן כאשר לילד בבירור לא נשקפת כל סכנה? איך ניתן להעדיף תהליך חוקי שפוגע פגיעה אנושה בנפשם הרכה של ילדים על פני ילדות בריאה שלא מזיקה לאף אחד? איפה היה שיקול הדעת של כל אחד מהמבצעים? הקפדנות והדקדקנות הגרמנית גברה כאן על כל שיקול אחר, נשכחה המהות, נשארה פרוצדורה. ככה קר, ללא רגשות והכי נורא ללא כל שיקול דעת. יש לקחים שכנראה פשוט לא נלמדים.


3 תגובות:

  1. הי קרן,

    אני קוראת אותך ונהנית :)

    גם בארץ יש מקרים כאלו לצער כולנו, וזה לאו דווקא קשור ל"גרמניות" של הגרמנים.

    ודווקא יש חינוך ביתי בגרמניה! תחת תנאים מסויימים מאד, אבל יש.
    אני לא זוכרת את התנאים לקבלת אישור חינוך ביתי - פעם התעניינתי בזה. אם מעניין אותך, אוכל לשאול את גיסי, שהוא מורה שם.

    השבמחק
  2. יפעת, המון תודה :) ואני מקווה שאמשיך לשעשע...
    כאזרחית גרמנית אני מודעת לחוק והוא ברור מאוד ולכן למשל לא אעבור לגרמניה אם ברצוני להמשיך בחינוך ביתי. המקרה הזה הוא מאוד קיצוני ועד כמה שאני יודעת מעשה אלים כזה לא בוצע מעולם בישראל, אם כי גם בישראל אכן יש מקרים לא נעימים. אני כן חושבת שהאופי הגרמני, לטוב ולרע שיחק כאן תפקיד, אבל ברור לי שזה עניין של השקפת עולם. אני מאוד אוהבת את התרבות הגרמנית, במידה רבה גדלתי על ברכיה ועם זאת דרך הפעולה במקרה הזה היא כן מאוד גרמנית וכן נטולת שיקול דעת. אני בטוחה שניתן היה לעשות את הדברים אחרת

    השבמחק
  3. גם אני הייתי בטוחה שאין שם חינוך ביתי
    עד שדברתי על זה עם בני המשפחה, ביניהם המורה הנ"ל, שמאד בקיא בחוקים העדכניים, והוא ואחרים טוענים שצריך לעמוד בתנאים מסויימים.
    נדמה לי שצריך שלאחד ההורים תהיה תעודת הוראה, אבל אני לא סגורה על זה בכלל. יכול מאד להיות שזכרוני מטעה אותי.
    האם יש לך מקור למידע הזה?
    אנסה בהזדמנות לשאול את גיסי למראה המקום אליו שלח אותי בעבר.
    התעמקתי בנושא בזמנו, כשחשבנו לחזור לשם.

    לגבי הרשויות בישראל ודרכן לאכוף את החוק - כאן דעתנו חלוקות.

    השבמחק