חפש בבלוג זה

יום חמישי, 6 בפברואר 2014

אין מצב. אבל יש.

אין מצב. זאת התשובה לשאלה שלי אם רני רהב או אייל גולן קראו אי פעם את המיתולוגיה היוונית או את מחזותיו של ספוקלס (למרות שבגילם זה עוד היה במסגרת החובה בבגרות הבסיסית בספרות. בעצם אני לא יודעת אם יש להם בגרות ואני לא מתכוונת לבדוק), אני גם די בטוחה שהם לא באמת נחשפו לעומק תורתו של פרויד. אבל אין ספק שזה נשמע טוב להטיל את אי מוסריות של אייל גולן על רצונו להתחבב על אביו, ותודה לאמא שלו שהביאה אותו עד הלום. אך אבוי אליבא ד'פרויד תסביך אדיפוס מסתדר כאשר מעתיק הבן את רגשותיו המיניים אל נערות בנות גילו. לא יודעת, אבל איל גולן בן 40 ומשהו ואבא שלו בטח בן 60 ומשהו - מה זה אומר שהם מזיינים ביחד בנות בגיל שהוא לפחות חצי משלהם, גם אם הן בגירות? מה זה אומר שהם אוספים נשים למסיבות חשק ונותנים להן תמורה חומרית אחר כך? מה זה אומר שמישהי "מבצעת מין אוראלי" בעוד הוא יושב ליד אביו שעובר טיפול דומה? אמנם הפרקליטות סגרה את התיק "בעילה של חוסר ראיות מספיקות" (אני עדיין תקועה עם ה"בעילה", בעצם עם זה כולנו תקועים), אבל זה לא אומר שאיל גולן יצא בסדר. ותסלחו לי שאני לא מתרשמת מערבוב המטאפורות לגבי התליה בכיכר העיר והסקילה באבנים. איל גולן אולי עבר על החוק ואולי גם לא, אבל ההתנהגות שלו היא פסולה ויש בה גם בוז גדול לנשים, חוץ מאשר לאמא שלו, ובטח גם זה רק בגלל אבא שלו. סליחה, אבל בגיל מסויים (ארבעים זה כבר אחרי) אתה לא עושה דברים בגלל אבא, אתה עושה אותם כי אתה דרעק וזה שאחר כך אתה מתנער מזה לא עושה אותך פחות דרעק.

אין מצב. 10,000 ילדים סורים נהרגו במלחמת האזרחים והעולם שותק. רק שיש מצב ואנחנו עדים לו ושותקים.

אין מצב. אין מצב שזה בסדר לפסול את יוסי שריד מלהשתתף בכנס על השפה העברית בראשון לציון בגלל ששרת התרבות לא הסכימה להשתתפותו ושזה לא מעורר הדים ציבוריים, בעוד שהחלפת הפרס לאריאל זילבר יוצרת זעקת שבר שתהדהד עוד דורות. ואין מצב שלא יפסיקו לדבר על סתימת פיות של השמאל את הימין "המדוכא פוליטית" בעוד סתימת הפיות של הימין היא לגיטימית ולא מעוררת תהיות.

אין מצב. אין מצב שאוניברסיטה בישראל תרחיק סטודנטית רק בגלל שהיא התלוננה בפייסבוק על האוניברסיטה, גם אם הסטודנטית חרגה מהתנהלות תקינה. אבל יש מצב כי ב"אוניברסיטת אריאל" בתקנון קבוע כי פגיעה בכבוד המוסד היא עבירת משמעת ולכן על הסטודנטית לשלם את המחיר, גם אם הוא אינו מידתי. לשם הבהרה, אני לא חושבת שהצורה שבה הסטודנטית התנהגה היא נכונה, אבל אין ספק שהצורה שבה האוניברסיטה הגיבה והשימוש לרעה בכוח הם ביזוי האוניברסיטה ולא התבטאויותיה של הסטודנטית, שנופחו ללא כל צורך. לא כל שטות שמשמיע סטודנט מחייבת שימוש בנשק יום הדין. 

אין מצב שכתב "הארץ" (חיים לוינסון) יצלם באולם בית המשפט מתנחל שהצית רכב פלסטיני כחלק ממילוי עבודתו העיתונאית ויעצר בברוטאליות על זה על ידי משמר בתי המשפט. אין מצב שספיר סבח תגיע לכנסת, אחרי מאבקה לצמצום חופש הביטוי, ועדת חברי כנסת ושרים ימחאו לה כפיים ויעשו לה "לייק", גם אם הם חושבים שטענתה המקורית בדבר המורה המסית נכונה. אין מצב שהיועץ המשפטי לא יפסיק את הפארסה הזו המכונה משפטה של דפני ליף. אין מצב שפסיכיאטר צבאי אומר לחייל שניסה להתאבד שהצבא הוא מקום טוב לכך כי הוא נועד להרוג ולהיהרג (גם אם זה נכון, וביננו זה בערך מה שזה). אין מצב שנתניהו אישר הקמת עוד 320 יחידות דיור בהר חומה ובאמת מתכוון לשבת למשא ומתן.  אין מצב. אין מצב אבל זהו שיש. ולמען האמת זה די נמאס.  אין מצב  שאני מוותרת, אין מצב שאני מפסיקה לכתוב, אין מצב שאני מפסיקה להיאבק. אולי ארצי איבדה את דרכיה, אבל אין לי ספק שאף פעם לא מאוחר מדי בשביל לשנות. אז אני כותבת. אולי יש גם מישהו ששומע. אין מצב שאני פשוט אתן לזה לקרות בלי להשיב מלחמה. לא אמונה, לא צבא חזק. יש דבר אחד שממש חסר לנו - חסר לנו מוסר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה