חפש בבלוג זה

יום חמישי, 10 בדצמבר 2015

עשה לך נורבגי קטן

השבוע הביאה הממשלה אל הכנסת את חידוש מינויו של ח"כ בנט לשר החינוך והתפוצות לאחר שהתפטר על מנת לחזור לכנסת. לא שזה הדבר החשוב ביותר בפוליטיקה הישראלית ובכל זאת אתעכב על הנושא. אולי זו אווירת החג, אבל בנט, מזכיר לי סביבון. אין לדעת על איזה צד ייפול - בנט חבר הכנסת/ בנט השר/ בנט היו"ר, בכל אחד מהם בנט אחר המונע מאינטרס אחר.
נ' – נס? יותר כמו חוק נורבגי
ג' – גדול? קטן ואינטרסנטי
ה' – היה? עבר
פ' – פה? בכנסת
איזה בנט נקבל בכל סיבוב אני לא יודעת, אבל אני יודעת מצוין את מי סובבו.

החוק הנורבגי המקורי נובע מתוך ההכרה שהממשלה היא פועל יוצא של בית הנבחרים, ולכן כדי להימנע מכפילות כהונה על כל שר בממשלה להתפטר מבית הנבחרים. למעשה יש פה הגיון צרוף, החוק מאפשר: הפרדת רשויות ברורה, פיקוח של בית הנבחרים על הממשלה, יעילות עבודת השרים ועבודת חברי בית הנבחרים, מניעה/צמצום של ניגוד אינטרסים. אבל זה לא החוק הנורבגי שעבר בישראל ביולי השנה, לנו יש חוק נורבגי קטן.

החוק הישראלי הוא החוק הנורבגי אחרי ברית מילה שנעשה ע"י שוחט העיירה (וסליחה אם צמררתי אי אילו קוראים מהמין הנימול). הדימיון בין החוק הנורבגי ובין "החוק הנורבגי הקטן" הוא בערך כמו הדמיון בין סלמון הנהרות וקרפיון הנחלים. בעוד החוק הנורבגי נועד לקדם את המערכת הפוליטית, החוק הישראלי נועד לקדם חברים, ספציפית חברה, ספציפית שולי מועלם. בעוד החוק הנורבגי נועד לייעל את עבודת השרים, החוק הישראלי נועד לארגן עוד קצת משרות לחברים קרובים. בעוד החוק הנורבגי נועד לייעל את פיקוח בית הנבחרים על הממשלה, היכולת של הכנסת הישראלית באמת לפקח על עבודת הממשלה הולכת ופוחתת עם השנים.

החוק הנורבגי הקטן עבר לשמחתו של השר בנט שמיהר להתפטר, לכאורה כדי לשמש דוגמא לאחרים, בפועל למען מועלם. אולם לא עברו שבועיים וחצי ובנט כבר חוזר לכנסת. מה השתנה? זה פרסונלי? אז אבי וורצמן לא רוצה וניר אורבך נהנה מתפקידו כמנכ"ל המפלגה. אבל הרי הרשימה לא מפסיקה שם, הבא בתור הוא אביחי רונצקי ואחריו אורית סטרוק – למה הם לא? אחרי כל מה שרונצקי עשה עם ועבור בנט, לא מגיע לו? רונצקי לא אח?

מה קרה מאז ה- 18 בנובמבר, ערב הצבעת התקציב, עת צייץ בנט בחשבון הטוויטר שלו: "ברוך הממציא את החוק הנורבגי" והוסיף "100% חינוך. נפלא".  מהסיפא אתעלם, שזה בערך גם מה שעושה שר החינוך, שמתעסק בהסברה וביטחון, כשהוא לא יורה כדור בין העיניים. אבל באשר לרישא - מה קרה ב- 19 הימים האלה שבהם מיצה שר החינוך ככל הנראה את "ההתמקדות בחינוך"? זאת אומרת חוץ מינון מגל?

כדי לחזור לכנסת, השר בנט התפטר מתפקידו כשר החינוך כי החוק מתנה את החזרה לכנסת בהתפטרות מהממשלה. אולם לא אלמן עם הנצח, בטח לא אם מותר ה"ייבום". הח"כ בנט כבר שוב שר, כי הוא כבר יכול לעשות את שני הדברים. הנה דוגמא למשילות בישראל, משילות הפכה מילה נאה ל"כל האמצעים כשרים". מעקפי החוקים שעשתה הממשלה הנוכחית משולים למצוות עשה הדוחות איסור. עשה מה שנוח לך, צחק על הציבור כי הוא אידיוט ועבור על כל עבירה מוסרית משל היית יכול. עובדה אתה יכול, בעיקר אם זכרת לעשות לך חוק. נורבגי. קטן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה