חפש בבלוג זה

יום חמישי, 16 בינואר 2014

תסתכלו לי בעיניים וקראו את שפתיי - האפליה היא פסולה כי היא לא מוסרית, זה לא עניין של חוק

"תסתכלו לי בעיניים" הוא שם הקמפיין הדיגיטלי המשותף של משרד המשפטים והתאחדות הסטודנטים בישראל נגד אפליה. האמת שעצם העובדה שיש דבר כזה הוא כבר מאורע אופטימי, שמלמד כנראה על הווה לא מוצלח בעליל, אך הוא אופטימי בהקשר עתידי. "תסתכל לי בעיניים" הוא פרוייקט שמתאים את עצמו לעידן הרשת, לא עוד איסוף חתימות בצמתים, אלא התחברות רשתית, גם של העין וגם אינטרנטית, כמעט חתימה ביולוגית (אני לא אתפלא אם בסוף יתגלה איזה גוף קטנטן שפועל ממרתף גרעיני וסורק את האישונים שלנו למען סוג חדש של זיהוי אנושי - סתם. צוחקת). טוב, אבל חתימת עיניים (בכלל יש עדנה למילה חתימה -חתימה טובה, חתימה אלקטרונית, חתימה ביולוגית, חתימת פחמן) היא בכל זאת שטיק יעני cool . עד כאן, למרות הצחקוקים, ניתן לסכם שיש כאן מעורבות חברתית, רעיון נכון ואפילו סלוגן לא רע. נכון,העיניים הם החלונות לנפשו של האדם ובינינו זה לא שחשבנו שאומצה פה איזו תיאוריה ראדיקלית נוסח פאנון, "דם זה דם זה דם", זה בעייתי בהקשר הזה לאור פרשית תרומות הדם של העדה האתיופית, וחוצמזה גם לא פוטוגני ודי מסורבל.  

ולמה תסתכלו לי בעיניים? כי כשמסתכלים בעיניים רואים שכולם אותו דבר, לפחות זה ההסבר באתר. טוב, לא חייבים להיות קטנוניים. לא מתכוונת לעקוץ את המשפט, סבבה, זורמת איתו. זה גם פוטוגני ונוגע לכולנו באיזה מישור נפשי בסיסי כנראה, דווקא לא רע. יש רק בעיה אחת קטנה, לפעמים כשאני מסתכלת למישהו בעיניים (נגיד לבנט או לנתניהו - אני יכולה להמשיך), אני מבינה עד כמה אחד בפה ואחד בלב זה נכון וסליחה על כל ערבוב האיברים נוסח מסיבת החלפות של פרופ' היס (סליחה). בכל מקרה, ממשיכה עם הקמפיין, בדף הבית עוד כתוב: "אפליה היא עבירה על החוק, יחד נלחמים בה - כי עוד לא אבדה תקוותנו". או, זה היה המשפט שחיכיתי לו, המשפט שכמו אך ציפה לניגוח. כי למרות שהמשפט הזה בן 13 המילים נדמה מוסרי ונכון, זה רק למראית עין (בואנה, מסתבר שעין יכולה להיות מקור בלתי נדלה למשחקי מילים). אני אקח רגע לבחון אותו (כן אפשר לבחון לב וכליות, אבל זה כבר מפסיק להצחיק) כי לי הוא לא מסתדר.

מה אומר הקמפיין? "למה לא אפליה? כי זה מנוגד לחוק". כן, שוב אני חוזרת לזה, למקום של מוסר וחוק. האפליה היא אכן מנוגדת לחוק, וטוב שכך, אך היא פסולה מטעמים עוד כל כך הרבה יותר חשובים. חוק הוא אכן מחייב ואי ציות גורר עונש, אולם חוק גם מאפשר שיפוט וזאת אומרת שמי שמחליט שלחוק מסויים הוא לא מוכן לציית, הוא גם לוקח על עצמו את האחריות לקבלת העונש. יש מקום למצפון האנושי של כל אחד מאיתנו, קצת כמו מה שאנחנו מטיחים בכל גרמני (לא נאצי, לא נאצי) באשר הוא, כי מוסרית יש חוקים שאסור לציית להם. אז ברור שאני לא קוראת לאי ציות לחוק איסור האפליה, אני רק אומרת שחוקים נועדו שכל אדם ישפוט אותם מצפונית. האפליה היא אסורה כי היא לא מוסרית, משום שהיא מנוגדת לרעיון זכויות האדם, לשוויון בין בני האדם, כי היא יוצרת הבחנה מובנית בין קבוצות אנשים. אפליה מעידה על דעות שגויות מן השורש, שהדרך למנוע אותן היא קודם כל על ידי חינוך והכוונה, כמובן שמדיניות ממשלית לא מזיקה וכמובן העלאת המודעות ויצירת שיח ציבורי. אבל ההבנה שאפליה היא פסולה לא נובעת מאי חוקיותה אלא מאי מוסריותה וכך הנה יש לנו עוד קמפיין שלמעשה פוגע בנושא החשוב אותו הוא בא לקדם. לעיניים מודעות זה נראה שולי, אך תחשבו על דורות שלמים שהסיבה שהם לא מפלים בפומבי היא קיומו של חוק, אבל בחייהם הם גזעניים כמו redneck בחור נידח במרכז ארצות הברית. 

לקמפיין הזה נרתמים גם אישי ציבור, אתמול יצא לי אתמול לקרוא את דבריו של רובי ריבלין כשהוא הצטרף לקמפיין, ואם הן לא חלולות והוא התכוון לכל מילה, רק ימים יגידו. לא אשפוט אותו על עברו, שמחתי לראות שהוא מדבר בדיוק על מקום של מוסר והנהגה ולכן אני בהחלט מתכוונת להיות אופטימית אך לא אפסיק לעמוד על המשמר (לא של הכנסת, שם דווקא כבר ראיתי אי אילו אפליות). אבל הבוקר יצא לי לראות את מילותיו של הנשיא פרס שהצטרף לקמפיין ולמען האמת הן עצבנו אותי. אומר נשיא המדינה ש"כולנו שווים כי נולדנו בצלם אלוקים". אדוני הנשיא, אני מבינה שבתפקידך אתה לא מרגיש נוח לומר את המילה המפורשת אלוהים כי אתה מייצג את כל העם ויש מי שנפגעים נורא מאמירת השם ברבים, דרך טובה לעקוף את זה היא לא להשתמש בזה איפה שלא צריך. לדוגמא כאן. הזכות להיות שווה וכו' לא נובעת מציווי אלוהי כזה או אחר ולי היה עצוב שנשיא המדינה בחר מן משפט עילג שכזה שמכיל בתוכו כבר סוג של אפליה והטייה דתית בנושא שאמור לדבר על שוויון. 

אבל את הדובדבן האמיתי שמרתי לסוף - סרטון הוידיאו. תמונה ראשונה. ילדים משחקים במגרש, את הילד הרוסי הם לא משתפים. כתובית - "אתמול לא שיתפו אותי במשחק, היום אני לא מקבלים אותי לעבודה. תמונה שניה. ילדה עולה לאוטובוס עם אמה הלבושה בלבוש מוסלמי מסורתי ואיזו פולניה צפונית שלא ברור מה עושה על הקו האוטובוס בכלל לא נותנת לה לשבת. כתובית - "אתמול לא פינו לי מקום, היום לא משכירים לי דירה". תמונה חדשה. מסיבה. יש שם ריקודים ואת הבחורה האתיופית היפה מגרשת האשכנזיה ההיפסטרית. שם כבר אין יותר כיתוב - מה יכתבו? - "בהפסקה קראו לי כושית פרימיטיבית, היום כבר לא רוצים את הדם שלי" - ? נכון, אפשר גם לא להיות ציניים לגבי הסרטון, הרעיון מאחורי הסיפור הזה הוא באמת יפה, אבל עכשיו אני נשמעת מתנשאת, אז נחזור לרגעים הציניים, הם מחמיאים לי יותר. אז הנה לכם עוד קמפיין מפוספס של רעיון יפה וחשוב, אז תשמרו את הדעות הגזעניות שלכם לבית, בחוץ האפליה היא מחוץ לחוק, ותנסו להיות מודעים לבעיות השמנה, אז אל תשתו אלכוהול כי יש בזה המון קלוריות וכך הנשים שביננו יחסכו לעצמן את כל נושא האחריות לסם אונס שמתאפשר רק בגלל שלא שמרת על הכוס שלך...

אה כן, ומוות לסלפים (לא התנועה בזרם הסוני, זה פוסט על גזענות פה, הכוונה לתמונות, אתם יודעים - רובכם נראים קצת מעוות וכולם מחמיאים לכם על זה פשוט כי לא נעים...). כי הגיע הזמן להוציא את זה מחוץ לחוק 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה