חפש בבלוג זה

יום שבת, 25 בינואר 2014

מתחשבנת עם עצמי וגם עם ראש הממשלה

השבוע הזה השאיר אותי מרוקנת. חסרות לי מילים וחסרה לי אנרגיה ודי ריק לי, ככה שתדעו. פרשת אדם ורטה הוציאה אותי מכליי, הפרשנות המצמצמת ממילא לרעיון הדמוקרטי הקיימת בישראל מעולם לא הרגישה לי כל כך סוגרת וחסרת הבטחה לעתיד כמו השבוע. מותה של שולה אלוני בוודאי לא סייע, אדרבא הוא רק הוכיח את העדרו של שיח הזכויות מהשיח הציבורי ואת שוליותם החברתית של אלה הנאבקים על קיומן של זכויות האדם, במובנן הרחב, בישראל. מותה של המנהיגה ששמה את האדם במרכז ולא חשבה שזו פריווילגיה של בורגנים בשבוע של רדיפה פוליטית חסרת שחר בעידן של דה לגיטימציה של שיח זכויות ושל השמאל הפוליטי בישראל, העמיק את תחושת הריקנות האישית שלי. 


ויש את ההפגנה בטבעון ולא יצאתי אליה, היו לי סיבות טובות לאי הגעתי אבל כולן נראות כל כך ריקות, כי בתכל'ס הייתי צריכה להיות שם. כל המדינה היתה עקרונית צריכה להיות שם ולכן בכלל זה לא היה צריך להיות בטבעון, כי זה של כולנו זה לא רק של טבעון וזה כולנו ולא רק אדם ורטה. וזה בכלל לא צריך להיות מיוחס לשמאל זה חופש הביטוי של כולנו. והשורה התחתונה היא שנשארתי בבית וזה עושה אותי לא ממש טובה כמו שהייתי רוצה. אז יצאתי לרוץ. מוכרחה להגיד שלהיות בלי שום אדם סביבי עשה לי רק טוב, אפרופו זכויות אדם. 


וזה לא שאין על מה לכתוב. יש את החשבון של נתניהו בג'רזי שמסתבר שהוסתר בעיקר מפני אשתו שמחזיקה בדיעה שהאחריות של איש ציבור מתמצית בזה שחשבון ההוצאות שלו משולם במלואו כי הרי מן הידועים שאיש ציבור עושה למעננו וזה המינימום שנוכל לעשות כדי לגמול לו. ולא שאין דוגמאות לזה, ולא תמיד צריך להשוות למנהיגים כמו אובמה, טוני אבוט, דיויד קמרון, אפשר גם לקחת דוגמא ממנהיגים אחרים, גם מהעבר - כמו פרדיננד מרכוס מהפיליפינים, פינושה מצ'ילה שהיו מצליחים לא פחות, או שלא. מה שמפחיד הוא שאם זה נכון, ונתניהו אכן החזיק חשבון מוסתר משרה בעיקר כדי לשלם ליועצים שהיא לא הרשתה לו לשלם מכספם (אבל למרבה הפלא החוק מחייב אותו שכן - לכו תבינו) או כדי להחזיר כספים למפלגה על חשבון ההוצאות ששרה ביקשה, אז הדינמיקה הזוגית וההשלכות ההרסניות שלה על ראש הממשלה, שממילא התדמית שלו אצלי לא משהו, היא איך לומר - מעט חולה. 

אבל מה שרציתי אולי להגיד שיום אחרי מותה של שולה אלוני, לא ללכת להפגנה למען חופש הביטוי ולתמיכה באדם ורטה נראה לי קצת כמו להפקיר את הדרך ששולה התוותה בצורה כל כך ברורה. mea culpa. צריכה לאגור קצת כוחות.  ההפגנה היום היא לא האחרונה, למי שמאמין בצדקת המאבק לזכויות אדם במדינה הזו מחכה עוד דרך ארוכה. טוב לפחות יצאתי לריצה, אומרים שזה טוב לסיבולת לב-ריאה...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה